Ingezonden persbericht


Respondenten solliciteren online het liefst bij Deloitte

Studenten accountancy op zoek naar een baan in online onderzoek van WUA!

Studenten accountancy en algemene bedrijfskunde die zich online oriënteren naar een baan bij een accountantskantoor, solliciteren het liefst bij Deloitte. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in oktober uitvoerde. De respondenten wezen Deloitte vaker aan als favoriet kantoor dan KPMG en PwC. Tijdens het onderzoek werden in totaal 170 individuele beoordelingen gegeven over 42 verschillende websites.

De onderzoeksresultaten
Deloitte won vorige week de Digitaal-Werven award voor de beste digitale sollicitatie-ervaring met de website WerkenbijDeloitte.nl. In het onderzoek van WUA! werd naast deze website ook Deloitte.com goed gevonden en positief beoordeeld. Het kantoor is in totaal door 72,5% van de respondenten gevonden, waarmee het de eerste plaats op het thema Vindbaarheid behaalt. Deloitte overtuigt verder met eerste plaatsen op de thema's Eerste Indruk en Web Imago. Maar liefst 32,5% van de respondenten geeft uiteindelijk aan het liefst bij Deloitte te solliciteren. Net als in het juryrapport van Digitaal-Werven worden de hoeveelheid informatie en het gebruik van social media daarbij als redenen aangedragen. KPMG wordt door 67,5% van de respondenten gevonden, en staat bij vrijwel ieder door WUA! onderzocht thema in de top 3. Vooral wat Vertrouwen en Informatiewaarde betreft doet KPMG het goed bij de respondenten. Het kantoor wordt aan het eind van de online oriëntatie door 30% van de respondenten als favoriet aangewezen. De derde plaats in de door WUA! opgestelde ranglijst is voor PwC, dat ook wat Vindbaarheid betreft met 65% op de derde plaats staat. PwC scoort vervolgens goed op de thema's Web Imago en Vertrouwen en wordt door 15% van de respondenten aangewezen als partij om bij te gaan solliciteren.

Web Performance Scan
WUA! nodigde voor het onderzoek veertig studenten accountancy en algemene bedrijfskunde uit, tussen de 18 en 29 jaar oud en ervaren met het online oriënteren naar producten en diensten. Ze kregen de opdracht op zoek te gaan naar een baan bij een accountantskantoor. Verdere criteria als de specifieke vacature en de eisen en beloning die daarbij horen waren aan de respondenten zelf om te bepalen. Over gevonden websites werden aan de hand van uitgebreide vragenlijsten tussen de 69 en 107 beoordelingen gegeven. Aan het eind van de twee uur durende zoektocht wezen de respondenten hun favoriete website aan. Vervolgens is met een deel van de respondenten een groepsdiscussie gevoerd voor aanvullend kwalitatief inzicht. Aan de hand van alle verzamelde data berekende WUA! vervolgens de verschillende Web Performance Scores.

Over WUA!
WUA! is dé marktleider in Nederland op het gebied van Web Performance en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. WUA! heeft met de ontwikkeling van de Web Performance Scan een uniek product op de markt gezet. Met de Web Performance Scan helpt WUA! grote en middelgrote organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Deze organisaties zijn hierdoor in staat hun prestaties voortdurend op gerichte wijze te verbeteren. Door de WUA! Web Performance Scan gebenchmarkt periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane verbeteringen en investeringen effect hebben op de prestaties van websites. In de visie van WUA! dient informatie uit onderzoek daadwerkelijk te zorgen voor verbetering van websites en de positionering binnen de betreffende branche.

Onderzoeksopzet
Onderzoek: oktober 2010
Case: 'Je bent bijna klaar met je studie en wilt graag bij één van de grote accountantskantoren gaan werken. Je wilt niet via een uitzendbureau gaan werken. Ga op het internet op zoek naar een baan die je het meest aanspreekt.' Aantal respondenten: 40
Selectiecriteria: Studenten accountancy of algemene bedrijfskunde Leeftijd: tussen de 18 en 29 jaar oud Verdeling geslacht: 70% man, 30% vrouw

Plaats onderzoek: Amsterdam Herkomst respondenten: Amsterdam en omstreken
Opleiding: HBO+
Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet Duur DVD panel discussie: 2 keer 1 uur
Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!
Pagina's rapportage: 250+
Volgende meting: september 2011

Noot voor de redactie (