GroenLinks Utrecht


PERSBERICHT

3 november 2010

Extra aandacht voor OV, leefbaarheid wijken en gezondheid bewoners

Strikte voorwaarden voorkeursalternatief

GroenLinks stelt strikte voorwaarden aan het uitwerken van het voorkeursalternatief voor de snelwegplannen van het Rijk rond Utrecht. De partij zal hiervoor tijdens de raadsvergadering van donderdag 4 november een aantal wijzigingsvoorstellen indienen. Dat bleek tijdens de behandeling van het Voorkeursalternatief Planstudie Ring Utrecht in de commissie Stad en Ruimte. Zo moet er een combinatie mogelijk zijn van de oplossingen uit de Oost-variant, OV-investeringen en de plannen uit de Kracht van Utrecht. Er moet meer duidelijkheid komen over de risico's van de 'bak' bij Amelisweerd, de effecten op het onderliggend wegennet en moet er nadrukkelijk aandacht zijn voor het verbeteren van luchtkwaliteit, het terugdringen van geluidsoverlast en de gevolgen voor natuur en milieu.

Combinatie Oost-variant en Kracht van Utrecht

In de eerste fase MER (milieueffectrapportage) van de Planstudie voor de Ring Utrecht zijn een aantal snelwegvarianten afgevallen, zoals een nieuwe weg door Amelisweerd of door Leidsche Rijn. Daaruit is nu de Oost-variant (het verbreden van de A12 en A27 en het opwaarderen van de Noordelijke Randweg Utrecht) overgebleven als minst slechte asfaltoptie. GroenLinks raadslid Peter van Corler is verbaasd dat er in de eerste fase niet is gekeken naar een combinatie met extra investeringen in openbaar vervoer en de voorstellen uit de Kracht van Utrecht: "De Natuur- en milieufederatie Utrecht en de Vrienden van Amelisweerd hebben de Kracht van Utrecht opgesteld om te laten zien dat er een duurzaam regionaal alternatief is voor de snelwegplannen. Daarin wordt met name ingezet op een vorm van prijsbeleid voor automobilisten en een aanzienlijke uitbreiding van het openbaar vervoer. We willen dat dit in de tweede fase MER nu goed wordt vergeleken met alle andere opties. Want liever een duurzame oplossing, dan een asfaltoplossing."

Omgevingsdoelstelling

Vorige week donderdag lieten honderden Utrechters luid en duidelijk hun protest horen tegen de snelwegplannen. Volgens insprekers uit onder andere Voordorp heeft de geluidsoverlast in de wijk nu al een onacceptabel niveau bereikt. "In de MER is onvoldoende aandacht besteed aan het verbeteren van de leefomgeving zoals beschreven in de omgevingsdoelstelling en te veel nadruk gelegd op de bereikbaarheidsdoelen.", aldus Van Corler. "In het vervolgtraject moet het verbeteren van de leefomgeving een centrale plek krijgen. Het is de wens van het Rijk om de snelwegen te verbreden. Wij knokken er voor om dit zo veel mogelijk te beperken en te zorgen dat de Utrechters hier niet onder lijden."

Bak bij Amelisweerd

De Oost-variant leunt sterk op de mogelijkheid om de 'bak' bij Amelisweerd te verbreden. Los van de onwenselijkheid van een verbreding is het noodzakelijk om goed inzicht te hebben in de grote technische financiële risico's. Van Corler: "Tot op dit moment hebben we onvoldoende zicht op de risico's en de manier hoe Rijkswaterstaat deze denkt op te lossen. Ik moet er niet aan denken dat het fout gaat en Amelisweerd daar onder lijdt. Alleen al daarom is het noodzakelijk dat er in de tweede fase van de MER ook gekeken wordt naar andere opties dan verbreding van de bak. Bijvoorbeeld door optimaal gebruik te maken van de bestaande bak met een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur. Dat betekent minder extra rijstroken, een betere bescherming van Amelisweerd, minder schade aan de luchtkwaliteit en geluidsoverlast. Kortom, beter voor mens en milieu. Bovendien levert het een behoorlijke, noodzakelijke besparing op."

Raadsbehandeling

Donderdag zal de raad het vervolgonderzoek naar het voorkeursalternatief vaststellen. GroenLinks wil er het uiterste voor Utrecht uitslepen. "Met een absoluut "nee" tegen het verder uitwerken van de Oost-variant zullen we in de samenwerking met het Rijk helaas niet ver komen, hoe graag ik het ook zou zeggen. Zo'n "nee" is misschien wel duidelijk, maar daarmee verkijken we ook onze kansen op het, voor de Utrechters, verbeteren van de uitkomsten. Zeker met het huidige asfalt-kabinet.", aldus Peter van Corler. Daarom dient GroenLinks samen met D66 en PvdA een aantal wijzigingsvoorstellen in om de leefbaarheid in de wijken (lucht en geluid) en gezondheid van bewoners voorop te stellen in de uitwerking van de plannen. Het gaat dan om het uitwerken van het Regionale Alternatief (Kracht van Utrecht), het beperken van de maximumsnelheid tot 80 kilometer per uur op de Ring en om de omgevingsdoelstelling, zoals verbeteren van de leefbaarheid in de wijken en het belang van natuur en milieu, nadrukkelijker te laten meewegen in de uitwerking van de plannen.