Ingezonden persbericht


Nederlandse burgemeesters twitteren nauwelijks
Onderzoek onder Nederlandse burgemeesters wijst uit dat het gebruik van sociale media achterblijft

Nederlandse burgemeesters maken maar weinig gebruik van sociale media. Dit blijkt uit een onderzoek van FinchLine onder de eerste burgers in alle 432 Nederlandse gemeenten. Minder dan vijf procent van de burgemeesters heeft een Hyves- of Facebook-account. Met Twitter-accounts is het iets minder slecht gesteld: 7,6 procent van alle burgemeesters heeft er een. Het actieve gebruik ervan valt echter vaak tegen. Ruim 29% van de burgervaders heeft in oktober 2010 helemaal niets getwitterd.

Details

FinchLine voerde een onderzoek uit naar het sociale mediagedrag van de burgervaders van alle 432 Nederlandse gemeenten. Van iedere burgemeester is in kaart gebracht of deze in het bezit is van een Twitter, Facebook, Hyves of LinkedIn account en hoe deze wordt gebruikt. FinchLine is een bedrijf dat een (social) media-analyseoplossing levert aan marketing- en communicatiespecialisten van bedrijven en overheden. De volledige resultaten van dit onderzoek presenteert het bedrijf tijdens 'Social goes Local' op 17 november 2010. FinchLine organiseert dit evenement voor besluitvormers binnen Nederlandse gemeenten. Tijdens deze bijeenkomst wordt bekend wie de meest 'social' burgemeester van Nederland is. FinchLine verspreidt de resultaten eveneens via de eigen website (www.finchline.nl) en via het Twitter-account @finchline.