Persberichten

"Jongens gaan op een andere ontdekkingsreis"

Publicatiedatum: 26-10-2010

Hoogleraar Louis Tavecchio over de aanpak die jongens verdienen in de kinderopvang

Jongens op jonge leeftijd zijn anders dan meisjes. Er zijn weinig mensen die het met deze stelling oneens zijn. Dat jongens een andere aanpak nodig hebben in de kinderopvang is een logisch gevolg. Hier zit echter een probleem. Het grote aandeel vrouwen werkzaam in de kinderopvang zit soms met de handen in het haar als een jongen van een klomp klei een bal maakt en die tegen de muur gooit. Volgens Louis Tavecchio, bijzonder hoogleraar pedagogische aspecten en kwaliteit van kinderopvang Universiteit van Amsterdam, heeft dit te maken met een andere ontdekkingstocht die jongens maken ten opzichte van meisjes. Op vrijdag 5 november 2010 spreekt de hoogleraar tijdens de vakbeurs voor professionals in de kinderopvang KindVak, 4 tot en met 6 november 2010 in Brabanthallen 's-Hertogenbosch , over het onderwerp 'Werken met jongens in de kinderopvang, een vak apart?'.

Jongens zijn gerichter ingesteld. Een actie betekent een fysieke handeling, terwijl bij meisjes dit eerder een sociale handeling is. "Vrouwen zien een fysieke handeling vaak als destructief gedrag en proberen ze lang en talig te wijzen op hun fout. Echter, jongens zijn meer experimenteel ingesteld en daarom doen zij zoiets, ook al is de juf het er niet mee eens. Meisjes hebben met hun acties het doel lief en aardig gevonden te worden", licht Tavecchio toe. "Dit is tevens het doel dat een pedagogisch medewerkster heeft als zij met de groep bezig is. Zij zijn opgegroeid met het devies dat veel op te lossen is met overleg, maar dit is niet de juiste aanpak voor jongens. Zij worden bijvoorbeeld op het klei incident langdurig aangesproken, terwijl de spanningsboog van een jonge jongen zeer kort is. Na een halve minuut denken zij aan iets anders of is er afleiding ergens in de klas of daarbuiten. Dit vraagt om een meer directe aanpak en dat is een gedachte- en gedragsverandering die een pedagogisch medewerker moet maken."

Probeer het met humor
In plaats van het langdurig aanspreken adviseert Tavecchio pedagogisch medewerkers om het eens met humor te proberen. "Iedereen herinnert zich wel de grappige meester op de basisschool die soms raar uit de hoek kwam, maar daardoor wel ontzag uitstraalde en zowel door jongens, meisjes en ouders werd gerespecteerd. Bouw die kwinkslag, met een portie humor, in en benader een conflict eens vanuit die andere hoek. Jongens hebben nou eenmaal een andere aanpak nodig. Als het bijvoorbeeld nat en guur is buiten laat ze dan toch een kwartier buiten spelen. Al snel merk je dat je daardoor respect wint en niet elke ochtend hoeft te vrezen voor het groepje jongens dat stennis trapt."

Het begint bij de basis
Er is een cultuuromslag gaande bij de opleidingen voor medewerkers bij een kinderdagverblijf. "Als tien jaar geleden werd gezegd dat de medewerkers niet goed met jongens omgingen werd dat niet herkend. Ik merk dat ik steeds meer wordt gevraagd om dit probleem toe te lichten. Echter, het begint zoals zoveel dingen bij de basis, namelijk de opleiding. Er is veel voorlichting nodig op dit gebied, want het omgaan met jongens is nu vaak nog maar een voetnoot in het onderwijsprogramma. Door het herkennen en respecteren van het verschil tussen jongens en meisjes worden al veel van de problemen die er nu zijn opgelost", besluit Tavecchio.

Over Kindvak
KindVak is de vakbeurs voor professionals in de kinderopvang, buitenschoolse opvang en brede scholen. Met een zeer compleet aanbod aan producten en diensten. Van speeltoestellen, meubels, kinderboeken en speelgoed tot educatiematerialen, software, beveiligingssystemen en drinkflessen. De beurs biedt tevens een zeer uitgebreid activiteitenprogramma. Meer informatie is te vinden op www.kindvak.nl.

.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Noot voor de redactie,