Universiteit van Amsterdam


Promotie : Hoe wordt een lokeend kunst?


Promotie Kunstgeschiedenis/etnologie

vrijdag 5 november 2010, 12.00 uur

Kunstwerken hoeven hun bestaan niet te beginnen als kunst. Veel oudere werken die musea als kunst presenteren - zoals middeleeuwse altaarstukken, vazen uit de Griekse Oudheid en negentiende-eeuwse windvanen - waren oorspronkelijk een gebruiksvoorwerp. De meeste moderne kunst daarentegen is gecreëerd als kunst en hoeft geen functieverandering te ondergaan om deze rol aan te nemen. Praktijken waarin werken worden gemaakt als kunst - zogenoemde kunstpraktijken - kunnen toch geworteld zijn in utilitaire praktijken. De kunstpraktijk van de figuratieve schilderkunst is bijvoorbeeld historisch verbonden met de utilitaire praktijk van het altaarschilderen. Marjolein Efting Dijkstra onderzocht hoe kunstpraktijken, die non-utilitaire werken voortbrengen, kunnen voortkomen uit utilitaire praktijken. Zij deed dit op basis van Noord-Amerikaanse houten lokeenden (ofwel duck decoys) en andere diersubstituten die ontstaan zijn in gebruikssituaties. Mw. E.M. Efting Dijkstra: The Animal Substitute: An ethnological perspective on the origin of image-making and art. Promotor is dhr. prof. dr. G.W.J. Rooijakkers.
Locatie: Agnietenkapel, Oudezijds Voorburgwal 231, Amsterdam.