Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Retrospectief Brillante Mendoza in EYE, landelijke uitbreng Lola en Kinatay Internationaal gelauwerde Filippijnse filmmaker komt naar Nederland

EYE Film Instituut Nederland brengt twee nieuwe speelfilms van de Filippijnse regisseur Brillante Mendoza uit in de Nederlandse filmtheaters: Lola (2009) en Kinatay (2009). Vanaf 10 november wijdt EYE een retrospectief aan het werk van de filmmaker, die als een van de grote talenten van de Aziatische cinema geldt. Mendoza woont de openingsvoorstelling van het retrospectief bij, evenals de aansluitende talkshow. Alle negen lange speelfilms die Mendoza de afgelopen vijf jaar regisseerde, worden vertoond.

Maandag 8 november - landelijke persvoorstellingen - EYE Vondelpark 3. 10.00 LOLA van Brillante Mendoza (2009, 110')
12.00 KINATAY van Brillante Mendoza (2010, 105')

Openingsavond retrospectief met talkshow, 10 november, 19.30, EYE Vondelpark 3. (Amsterdam). Retrospectief Brillante Mendoza, 10 t/m 20 november, EYE Vondelpark 3 (Amsterdam). Lola vanaf 18 november te zien in EYE, Vondelpark 3 (Amsterdam), Filmhuis Den Haag, Lantaren Venster (Rotterdam) en 't Hoogt (Utrecht). Kinatay vanaf 2 december te zien in EYE en Filmhuis Den Haag. Voorpremière Kinatay 11 november, 21.45, EYE Vondelpark 3 (Amsterdam).

Brilliante Mendoza is 6 en 10 november beschikbaar voor interviews in Amsterdam. Op 11 november is hij aanwezig op het Noordelijk Filmfestival in Leeuwarden.

Voorafgaand aan de landelijke uitbreng van zijn films Lola en Kinatay organiseert EYE een retrospectief van de in Nederland nog vrijwel onbekende Brillante Mendoza. Het retrospectief omvat alle speelfilms die Mendoza de afgelopen vijf jaar - soms met minimale middelen - wist te realiseren. Voor zijn in razendsnel tempo tot stand gekomen oeuvre ontving de filmmaker al diverse prestigieuze onderscheidingen.

De Filippijnse filmmaker trok internationaal de aandacht met observaties van het rauwe leven in de metropool Manilla, waarbij hij heikele thema's aankaart als adoptie (Foster Child), homoseksualiteit (Masahista, Pantasya), criminaliteit (Tirador, Kinatay) en prostitutie (Serbis). Beeld en geluid zijn Mendoza's voornaamste expressiemiddelen, taal speelt in zijn films een minder belangrijke rol. Het maakt het zien van zijn werk tot een bijna fysieke ervaring.

Brillante Mendoza woont de Nederlandse voorpremière van Lola bij op 10 november (19.30) en neemt na afloop deel aan een talkshow onder leiding van filmjournaliste Gerlinda Heywegen, met Gertjan Zuilhof (IFFR), Coen van Zwol (NRC Handelsblad) en Marco Kunst (schrijver en filosoof). De talkshow bestaat uit drie interviews, afgewisseld met beeldfragmenten.

Over de films
Kinatay: De straatarme Peping studeert criminologie en wil niets liever dan bij de politie werken en met zijn vriendin Cecille trouwen. Daarvoor ontbreekt hem echter het geld en Peping klust daarom links en rechts wat bij. Op een dag krijgt hij het voorstel om als een soort stage mee te werken aan een politieklus die flink wat geld opbrengt. Hoewel Peping twijfelt, besluit hij het risico te nemen en mee te gaan op een nachtelijke trip door de straten van Manilla. De klus blijkt een regelrechte rit naar de hel.

Lola: Twee bejaarde vrouwen spelen de hofdrol in deze confronterende film over het harde dagelijkse leven. Oma Sepa en oma Puring arriveren beiden in het politiebureau. De een komt er om haar vermoorde kleinzoon te identificeren, de ander bezoekt haar kleinzoon; de verdachte die net is opgepakt voor de moord. Voor woede of verdriet is geen plaats in het leven van de twee straatarme vrouwen: zij worden volledig opgeslokt door de praktische en financiële consequenties van het delict. De grootmoeder van de vermoorde Arnold moet een overlijdenscertificaat loskrijgen en het verzekeringsgeld van zijn werkgever innen om een kist te kunnen kopen. De grootmoeder van Mateo moet in de straten van Manilla het geld bij elkaar zien te verdienen voor het betalen van de borgtocht van haar kleinzoon.

Over de regisseur
Brillante Mendoza (1960, San Fernando, Filippijnen) studeerde af aan de universiteit van Santo Tomas in Manilla en begon zijn carrière als production designer bij film, televisie, theater en televisiecommercials. Serbis (2008) werd genomineerd voor de Gouden Palm van het Cannes-filmfestival. Het was de eerste Filippijnse film in 24 jaar die meedeed aan de competitie in Cannes. Lola viel een nominatie voor de Gouden Leeuw van het filmfestival in Venetië (2009) ten deel en Kinatay won vorig jaar de prijs voor beste regie van het Cannes-filmfestival, waar de film ook genomineerd werd voor de Gouden Palm. Daarnaast ontving Mendoza tal van eervolle onderscheidingen op festivals in de Aziatische en Arabische wereld.

Credits uitbrengtitels
Lola (Filippijnen/Frankrijk 2009)
35mm, kleur,110 min.
Regie: Brillante Mendoza
Scenario: Linda Casimiro
Camera: Odyssey Flores
Montage: Kats Serraon
Production design: Dante Mendoza
Art-direction: Harley Alcasid
Geluid: Albert Michael Idioma, Addiss Tabong
Cast : Anita Linda, Rustica Carpio, Tanya Gomez, Jhong Hilario, Ketchup Eusebio

Kinatay (Filippijnen/Frankrijk 2009)
35mm, kleur, 105 min.
Regie: Brillante Mendoza
Scenario: Armanda Lao
Camera: Odyssey Flores
Montage: Kats Serraon
Production design: Dante Mendoza
Geluid: Albert Michael Idioma
Cast : Mercedes Cabral, Julio Diaz, Jhong Hilario, Maria Isabel Lopez, Coco Martin