Koffie onder de loep in rapport Oxfam Novib

09/11/2010 17:28

Oxfam Novib

Den Haag, 9 november 2010 - In het rapport "Zuivere Koffie", stelt Oxfam Novib vandaag vast dat bijna de helft van alle koffie in Nederland gedronken koffie van duurzame herkomst is. Bij de tien grootste supermarkten betreft dit nog geen 35%.

In 2010 werden er wereldwijd 120 miljoen zakken koffiebonen verhandeld.Jaarlijks drinkt elke Nederlander 150 liter koffie, dat zijn drie kopjes per dag. 60 procent van de Nederlandse verkoop van koffie gaat via de supermarkten. Steeds meer supermarkten verkopen duurzame koffie. Het Oxfam Novib rapport laat zien welke supermarkten goed scoren en welke minder. Gemiddeld komen de 10 onderzochte supermarkten tot een duurzaamheidpercentage van 34%. Albert Heijn loopt voorop met 56% duurzame koffie in de schappen. C1000 en Jumbo volgen met 49% en 47%. Hekkensluiter is Aldi, die toch 8% van de koffie in NL verkoopt en geen enkel duurzaam koffieproduct verkoopt. Inmiddels is 45% van de totale koffie in Nederland van duurzame herkomst. Het merendeel komt van UTZ Certified. Het marktaandeel van Fairtrade ligt al jaren op 3% bij de koffie in Nederland. Rainforest Alliance en Biologisch hebben samen nog een aandeel van 3%.

Vandaag sprak de Koninklijk Nederlandse vereniging voor Koffie en Thee (KNVKT) echter de intentie uit dat het koffieaanbod in 2015 in Nederland voor driekwart duurzaam zal zijn. Dit betekent dat het percentage duurzame koffie de komende jaren sterk zal stijgen. Adrie Papma, directeur Bedrijfsvoering en Private Sector van Oxfam Novib juicht de verklaring van de KNVKT toe: "Dit is een belangrijke stap voor de koffiesector, tienduizenden koffieboeren en hun families kunnen hierdoor een zelfstandig bestaan opbouwen. Nederland is straks een wereldwijd koploper als het gaat om de verkoop van duurzame koffie."

Oxfam Novib, zet zich al jaren in voor eerlijke koffie. Acht jaar geleden riep zij door middel van een grote koffie campagne al op tot verandering. Samen met de andere Oxfam zusterorganisaties en de Nederlandse koffiecoalitie werd campagne gevoerd tegen de benarde positie van de koffieboeren. De International Coffee Organization en de grote bedrijven zoals Nestlé (o.a. Nespresso), Kraft en Sara Lee (Douwe Egberts) werden toen al onder druk gezet om maatregelen te nemen.Inmiddels hebben grote bedrijven zoals Douwe Egberts hun verantwoordelijkheid genomen en kopen zij veel meer duurzame koffie in.

Over Oxfam Novib

Mensen in ontwikkelingslanden moeten een zelfstandig bestaan kunnen opbouwen, het zelf kunnen doen. Om dit voor elkaar te krijgen, werkt Oxfam Novib samen met partnerorganisaties ter plaatse, donateurs, vrijwilligers, bedrijven, overheden, Oxfam-organisaties wereldwijd en andere 'ambassadeurs van het zelfdoen'.





http://www.oxfamnovib.nl


Noot voor de redactie:


Noot voor de redactie,