Ingezonden persbericht


70 Procent 'werkgevers' zorg en welzijn ontevreden over aansluiting onderwijs

Gevolgen zijn minder goede dienstverlening en irritatie bij collega's

De geplande bezuinigingen en/of de grotere personeelsbehoefte op de middellange termijn zijn enkele redenen om een betere aansluiting met het onderwijs te wensen. Het merendeel van de werkgevers ziet op dit moment nog verbeterpunten op dit vlak. Zo blijkt uit onderzoek van ZW Haaglanden in 2010 heeft gehouden onder opleidingsadviseurs, personeelsadviseurs, hoofden opleidingen en managers van zorg- en welzijnsorganisaties uit de regio Haaglanden en Nieuwe- Waterweg Noord. De gevolgen van de door werkgevers gesignaleerde knelpunten zijn een minder goede dienstverlening (zorg/welzijn) en irritatie bij de directe collega's.

70 Procent ervaart veel of een redelijk aantal knelpunten

Bijna alle van de 66 respondenten ervaren minimaal één knelpunt bij de aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt (zie tabel). 70 Procent ervaart echter een redelijk aantal tot veel knelpunten. Op de eerste plaats staat de geringe mate waarin onderwijs de praktijk kent. Op respectievelijk de tweede en derde plaats staan de beperkte vakkennis en slechte (werk-) houding van afgestudeerden. "Het onderzoek focust zich op de perceptie van werkgevers", aldus Marlies Rosenbrand, beleidsmedewerker ZW Haaglanden. "Beperkingen in tijd en geld van het onderwijs en ook dat leerlingen bij aanvang van de opleiding vaak niet over de juiste vaardigheden beschikken, worden niet meegenomen in dit onderzoek. Over de aansluiting onderwijs - arbeidsmarkt organiseren Kamer van Koophandel Den Haag en ZW Haaglanden op 23 november een bijeenkomst 'Naar een beter Match. Zorg- en welzijnswerkgevers en opleiders aan zet!'. Centraal staat hierbij hoe samen met het onderwijs de basis kan worden gelegd voor innovatieve oplossingen."

Tabel Aantal knelpunten

%

Heel veel knelpunten

0%

Veel knelpunten

12%

Een redelijk aantal knelpunten

58%

Weinig knelpunten

24%

Bijna geen knelpunten

3%

Geen knelpunten

3%

Knelpunten leiden tot minder goede dienstverlening

Bijna de helft van de respondenten die knelpunten ervaren, geeft aan dat de kwaliteit van de dienstverlening te leiden heeft onder de gebrekkige aansluiting. Eenzelfde percentage ervaart irritatie bij het zittend personeel. Daarnaast vindt bijna 40 procent het moeilijk om geschikt personeel te werven.

Noot voor redacties,

Ingezonden persbericht