Ingezonden persbericht


PERSUITNODIGING ­

LET OP: ONDER EMBARGO TOT WOENSDAG 17-11-2010 ­ 6:00 uur


- Derde ronde grootste energiebesparingscampagne van Nederland van start - Piet Paulusma trapt Klimaatstraatfeest af in straat in Waalwijk

Woensdag 17 november trapt Piet Paulusma in Waalwijk opnieuw het Nationale Klimaatstraatfeest af. Samen met de winnaars van de vorige ronde viert Piet Paulusma dat de grootste energiebesparingswedstrijd van Nederland voor de derde maal van start gaat.

Duizenden straten in het hele land zullen naar verwachting ook dit jaar weer de strijd met elkaar aangaan voor de titel 'beste klimaatstraat van Nederland'. Piet Paulusma, de SBS6-weerman, zal woensdagavond 500 gouden enveloppen, goed voor maar liefst 500 straatfeesten, veilig opbergen in een kluis. Begin april 2011 zullen de 500 straten bekend gemaakt worden die een straatfeest winnen. Daarvan is één straat de nummer 1 die het SUPERSTRAATFEEST wint met optreden van een bekende artiest. Piet Paulusma zal samen met de winnaars van vorig jaar in Waalwijk het startschot geven voor deze nieuwe ronde van het Klimaatstraatfeest.

Het doel van het Klimaatstraatfeest is om zoveel mogelijk mensen te betrekken bij de oplossing van het klimaatprobleem. Door zoveel mogelijk energie te besparen, maken de straten kans op 1 van de 500 straatfeesten. De website van het Klimaatstraatfeest (www.klimaatstraatfeest.nl) is het kloppend hart van de campagne waar iedere straat een eigen pagina krijgt. Daar worden vanaf 17 november de 135 dagen afgeteld tot het einde van de campagne. Op de site staan legio acties die deelnemers zelf en met hun buren kunnen doen om energie te besparen en dus punten te verdienen. Piet Paulusma zal weer regelmatig actief deelnemende klimaatstraten bezoeken.

Dat deze stratencompetitie effectief is, blijkt alleen al uit het feit dat het eerste jaar bijna 3.300 en vorig jaar maar liefst 5.500 straten uit heel Nederland hebben meegedaan. Hierdoor kan het Klimaatstraatfeest met recht de grootste energiebesparingsactie van Nederland genoemd worden. Het blijkt bovendien dat Klimaatstraten vaak blijvende maatregelen nemen en hun gedrag structureel veranderen omdat zij zich bewust worden van hun energiegebruik. Naast laagdrempelige acties als het plaatsen van radiatorfolie of het indraaien van spaarlampen kiezen ze voor bijvoorbeeld gezamenlijke inkoop van dubbel glas, isolatiemaatregelen en zonne-energie, het delen van een auto of lid worden van een windcoöperatie. Klimaatstraten kunnen ook flink punten scoren door minder spaarzame buren over te halen om mee te doen. Lucy Maijer, de winnares van het Klimaatstraatfeest 2010: "Mijn buren en ik dachten vroeger nooit na over het klimaat. Door het Klimaatstraatfeest kwamen wij erachter hoe makkelijk en leuk samen energie besparen kan zijn!"

Het is van groot belang dat zowel de lokale als de landelijke overheid de initiatieven van burgers en bedrijven steunen, vindt de HIER Klimaatcampagne. Op dit moment zijn alweer tientallen gemeenten actief binnen het Klimaatstraatfeest als Gouden Ster gemeente en enthousiasmeren hun bewoners om mee te doen aan het Klimaatstraatfeest.

Het Nationale Klimaatstraatfeest is een initiatief van de HIER Klimaatcampagne, de campagne van ruim 30 maatschappelijke organisaties van Nederland die werken aan de oplossing van het klimaatprobleem. In de campagne werkt de HIER Klimaatcampagne samen met Agentschap NL, Buurtlink, de Fietsersbond, Meer met Minder, MilieuCentraal, Natuurmonumenten, Stichting Band op Spanning en de Woonbond. De campagne wordt mede mogelijk gemaakt door hoofdsponsor Essent en door Dirk van den Broek, Procter&Gamble en Kieskeurig.nl. www.klimaatstraatfeest.nl