Waterschap Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden
fortgracht van Fort Blauwkapel in Utrecht
Waterschap en gemeente baggeren fortgracht van Fort Blauwkapel in Utrecht
Publicatiedatum : 24 november 2010
Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden en de gemeente Utrecht starten
in de week van 29 november met het baggeren van de fortgracht van Fort
Blauwkapel. Volgens de planning wordt de eerste fase van de
werkzaamheden nog dit jaar afgerond.
Baggerwerk, waarom?
Op de bodem van iedere gracht, watergang of waterpartij verzamelt zich
in de loop van de tijd bagger. Bagger ontstaat onder andere uit
gevallen bladeren, plantenresten en zwerfvuil. Door de bagger wordt de
watergang steeds ondieper. Het kleine laagje water wat overblijft heeft
nog maar een beperkte hoeveelheid zuurstof. Dieren en planten kunnen er
niet meer goed in leven en bij warm weer gaat het water vaak stinken.
Ondiepe sloten kunnen ook minder water afvoeren wat bij hevige regenval
tot overstromingen kan dit leiden. Ook moet het water diep genoeg
blijven om erin te kunnen varen. Genoeg redenen voor het waterschap en
de gemeente Utrecht om in actie te komen.
Twee fasen
Bij een fortgracht is er altijd het gevaar dat er munitie in de gracht
ligt. Om dit goed te kunnen onderzoeken is het werk opgedeeld in twee
fasen. In fase één wordt al het grove vuil en de bovenste 20 cm bagger
uit de fortgracht en de naastgelegen vijver verwijderd. De bovenste 20
cm bagger kan zonder gevaar worden weggehaald. Eventueel aanwezige
munitie ligt hier namelijk al tientallen jaren en zit daarom dieper in
de bagger.
Afval
De belangrijkste reden om de werkzaamheden in twee fasen uit te voeren
is de grote hoeveelheid afval in de gracht. Het afval stoort het
onderzoek naar munitie. Door de bovenste laag bagger en het grootste
deel van het afval te verwijderen kunnen wij een beter en
betrouwbaarder onderzoek naar munitie doen. Dit is belangrijk om te
kunnen bepalen of de werkzaamheden op een standaardmanier uitgevoerd
kunnen worden, of dat hier speciale veiligheidsapparatuur voor nodig
is. In totaal wordt tijdens fase 1 circa 10.250 m³ baggerspecie
verwijderd en afgevoerd. In fase 2 wordt de rest van de bagger
verwijderd. Wanneer dit precies gaat gebeuren is nog niet bekend.
Werkzaamheden
De werkzaamheden worden op twee verschillende manieren uitgevoerd,
vanaf het water en vanaf de kant. Bij de werkzaamheden vanaf het water
staat de kraan op een ponton. De kraan schept de bagger uit het water
in beunbakken (kleine vrachtbootjes). Deze vervoeren de bagger voor een
deel naar de Hooge Kampse Plas in Groenekan, en voor een andere deel
naar verwerkingslocatie Drempt bij de plaats Drempt. Bij het baggeren
vanaf de kant wordt op een soortgelijke manier gewerkt. De kraan staat
langs de watergang opgesteld en schept de bagger uit het water direct
in de vloeistofdichte vrachtwagens. Ook deze bagger gaat naar dezelfde
verwerkers. Dosco Baggerwerken uit Oudewater voert de
baggerwerkzaamheden uit.
Voorzorgsmaatregelen
Waar nodig, bijvoorbeeld op plaatsen waar de bagger in kiep- of
vrachtwagens wordt geladen, neemt de aannemer verkeersmaatregelen. Op
deze manier kan het (fiets)verkeer veilig langs de werkzaamheden. De
benodigde verkeersmaatregelen worden in overleg met de gemeente
uitgezet. Voor de bescherming van de aanwezige planten en dieren worden
de werkzaamheden onder toezicht van een ecoloog uitgevoerd.
Dit is een gezamenlijk persbericht van Hoogheemraadschap De Stichtse
Rijnlanden en de Provincie Utrecht