Nederlanders verkiezen ConsuWijzer.nl tot beste overheidssite
* Publicatiedatum 25-11-2010
* Soort Pers- en nieuwsberichten
ConsuWijzer.nl is door het publiek uitgeroepen tot "Beste
Overheidswebsite 2010". Dat heeft de organisatie achter Website van het
Jaar, de belangrijkste online publieksprijs, bekend gemaakt.
ConsuWijzer.nl behaalde de hoogst gemiddelde score voor inhoud,
navigatie en ontwerp in de categorie Overheid. De website biedt
consumenten een eerste stap naar een oplossing bij vragen en problemen
over de aankoop van producten en diensten. Consumenten vinden op de
site juridisch advies in gewone mensentaal. Daarnaast biedt
ConsuWijzer.nl praktische hulpmiddelen, zoals voorbeeldbrieven, waarmee
de consument snel in actie kan komen om zijn recht te halen. Pauline
Bijlenga, hoofd ConsuWijzer: "Wij zijn erg blij dat wij in ons
vierjarige bestaan al zo'n mooie publieksprijs mogen ontvangen. Het
laat zien dat consumenten de informatie van ConsuWijzer waarderen en er
hun voordeel mee doen en dat is precies waar het ConsuWijzer om gaat.
Deze prijs vormt dan ook een prachtig compliment voor alle medewerkers
achter het loket."
Samenwerking drie toezichthouders
ConsuWijzer is een samenwerking tussen drie toezichthouders: de
Consumentenautoriteit, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie
Autoriteit (OPTA) en de Nederlandse Mededingsautoriteit (NMa). Vragen
en klachten bij ConsuWijzer vormen belangrijke signalen voor het werk
van de toezichthouders. Zij kunnen optreden wanneer bedrijven zich
structureel niet aan de regels houden. Bijvoorbeeld door het opleggen
van een boete.
Populaire webpagina's en voorbeeldbrieven
ConsuWijzer is opgericht in oktober 2006. De website telt inmiddels
gemiddeld zo'n twee miljoen bezoeken per jaar. Daarnaast ontvangt het
loket jaarlijks gemiddeld 100.000 vragen en klachten per mail, telefoon
en post. Maandelijks worden er zo'n 40.000 voorbeeldbrieven van
ConsuWijzer.nl gebruikt, onder andere voor het indienen van een klacht
bij een bedrijf. De meest populaire voorbeeldbrieven zijn: abonnement
opzeggen en herstel of vervanging ondeugdelijk product. De meest
populaire pagina's in 2010 op ConsuWijzer.nl gaan over: telemarketing,
garantie, energiebedrijven vergelijken en sms-diensten.
o Bekijk de website ConsuWijzer.nl
Mobiele website
Sinds kort beschikt ConsuWijzer.nl ook over een mobiele website.
Consumenten met internet op hun mobiel hebben daarmee altijd en overal
toegang tot praktisch advies over hun rechten.
o Bekijk de mobiele website van ConsuWijzer
Meer informatie
ConsuWijzer is het informatieloket van de overheid voor praktische
advies over uw rechten als consument. Het loket is te bereiken via de
website ConsuWijzer.nl en telefonisch via 088 - 070 70 70 (nationaal
tarief). ConsuWijzer is een initiatief van drie toezichthouders van het
Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie: de Nederlandse
Mededingingsautoriteit (NMa), Onafhankelijke Post en Telecommunicatie
Autoriteit (OPTA) en de Consumentenautoriteit.
o Meer informatie over de uitreiking van de Website van het Jaar 2010