Lavital zet in op (inter)nationale groei


ZWAAG, 20101130 -- Het Nederlandse beddenmerk Lavital met eigen ambachtelijk beddenatelier zet actief in op (inter)nationale groei in 2011. Het beddenmerk dat als enige in de wereld een Fairtrade certificaat heeft en zich nu voorbereid op Cradle to Cradle certificering verwacht in 2011 een verdubbeling van haar omzet.

Het familiebedrijf uit Noord-Holland lanceerde in 2006 het ambachtelijk op maat gemaakt beddenmerk Lavital.
`De geheel gepersonaliseerde Lavital boxsprings zijn het resultaat van ons continue streven naar een hogere kwaliteit comfort en complete aanpassing aan de wensen van onze klanten, aldus Frans Segers, oprichter en ontwerper, `een echt eerlijk natuurlijk product, persoonlijk aangepaste maatvoering & comfort en vooral geen massaproductie. Door een emotioneel product als een bed te combineren met technische ergonomie, kwamen we tot een nog niet eerder bekend concept in de beddenindustrie. Dat we in vier jaar, inclusief een zwaar crisisjaar, bleven groeien is voor ons de bevestiging dat we een onderscheidende positie in de markt hebben.'

Waarom kiest de consument Lavital?
Volgens Segers kan de groei van Lavital vooral worden verklaard door de grote klanttevredenheid. `Slapen op een bed dat speciaal voor jou gemaakt is ìn Nederland, met gebruik van de allerbeste puur natuurlijke verantwoorde materialen die er te krijgen zijn en volgens een persoonlijk ID geeft een bijzonder gevoel. Dat de klant daarnaast investeert in zijn eigen gezondheid èn een eerlijke, duurzame wereld en toekomst doet de Lavital klant nòg beter slapen! De persoonlijke benadering, de rondleidingen door het beddenatelier en de uitgebreide klantenservice scoren ook hoog in de waardering van de Lavital klant.

Voorop blijven lopen
`Het constant streven naar innovatie en een nog hogere kwaliteit staat bij ons hoog in het vaandel. Het is continue de uitdaging om qua materialen, product en bedrijfsfilosofie voorop te blijven lopen, "Fairtrade" en "Cradle to Cradle" onderscheiden Lavital van alle andere bedden aanbieders.
* Fairtrade
Het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade concentreert zich op arme katoenboeren in ontwikkelingslanden die onze steun hard nodig hebben. Producten die gemaakt zijn van Max Havelaar Fairtrade gecertificeerd katoen en je weet zeker dat de katoen is ingekocht volgens eerlijke handelsvoorwaarden bij kleine boeren in ontwikkelingslanden. Een eerlijke prijs stelt hen in staat de toekomst in eigen hand te nemen. Een eerlijke prijs creëert ruimte om zelf aan de slag te gaan met milieuverbeteringen en sociale vooruitgang.
Stichting Max Havelaar bekendste product is wellicht koffie, maar inmiddels is het keurmerk ook te vinden op katoen, wijn, bier, rijst, suiker, fruit, koekjes, chocolade, ijs, thee, honing en nog veel meer producten. En dat in 23 andere landen. Fairtrade is een wereldwijde ontwikkeling die van bestaande handel een motor van armoedebestrijding en duurzame ontwikkeling maakt.
* Cradle to Cradle?
Cradle to Cradle gaat ervan uit dat producten zo samengesteld worden, dat ze na hun levenscyclus herbruikbaar zijn of afbreekbaar tot grondstoffen voor nieuwe, gelijkwaardige of hoogwaardige producten. Dit leidt tot oneindige kringlopen van producten zonder dat daarbij afval ontstaat in de betekenis van `nutteloos' overblijfsel'. Afval vormt immers de grondstof voor nieuwe processen: `afval is voedsel'.
De Lavital bedden en matrassen komen in de biologische Cradle to Cradle kringloop en kunnen na hun werkzame leven nog als andere voedingsstoffen, vezels of brandstoffen dienen. Als laatste kunnen ze worden gecomposteerd tot biologische meststoffen. Op deze wijze geven ze weer voeding aan nieuwe organische grondstoffen.

Lavital heeft in 2010 o.a. erkenning gekregen voor haar MVO-beleid (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen), door het verkrijgen van de Duurzaamheidsprijs.

Groei
Segers is positief over de groei van Lavital. Internationale expansie is een belangrijke peiler. We hebben een investering gedaan in onze organisatie, productie en mensen om de internationale groei van Lavital aankomend jaar door te zetten.
Streven is om Lavital gefaseerd in de belangrijke hoofdsteden van Europa neer te zetten.
Jasper Sundh, voormalig commercieel directeur Hästens, heeft een professionele en toonaangevende carrière in de beddenwereld en zal namens Lavital de belangrijkste dealer(netwerken) aan gaan spreken.
Daarnaast zullen wij ons meer gaan richten op de hotellerie en hospitality in vooral Nederland en Scandinavië. Jens Mathiasen zal ons daar ondersteuning geven, een Deen die o.a. hotels adviseert in duurzame inrichtingen.