Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Omzet webwinkels stoomt door dankzij Sint: 39% éxtra omzet

Ede, 30 november 2010

De komst van Sinterklaas heeft in 2010 voor liefst 39% extra omzet gezorgd bij Nederlandse webwinkels. In de periode van 1 november tot en met 5 december verwachten zij een omzet van ¤ 102 miljoen per week te boeken. In de periode van 1 januari tot 1 november boekten dezelfde online retailers een gemiddelde weekomzet van ¤ 73,5 miljoen. Siinterklaas zorgt dus voor een extra omzet van ¤ 28,5 miljoen per week en ¤ 138 miljoen in totaal over de periode van 1 november tot en met 5 december. Dit is een groei van 10% in extra omzet vergeleken met dezelfde Sinterklaas periode in 2009.

Dit blijkt uit een in opdracht van Thuiswinkel.org uitgevoerde online onderzoek door onderzoeksbureau Blauw Research onder de ruim 1.100 leden van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van webwinkels in Nederland. Bij het onderzoek zijn leveranciers van diensten, zoals aanbieders van verzekeringen, reizen en tickets en food buiten beschouwing gelaten.

Populairste online cadeaus
Dit jaar behoren de volgende producten tot de meest populaire online gekochte kado's in de zak van Sint en Piet:
* Diverse Toy Story producten

* Lego

* Playmobil

* Digitale camera's

* iPods & MP3-spelers

* BeyBlade

* Wii, PS3 en Xbox spelcomputers

* Game: Gran Turismo 5 (PS3)

* Game: Call of Duty Black Ops (diverse platformen)
* De nieuwe CD van Marco Borsato (Dromen Durven Delen)

Online Sinterklaas aankopen richten zich voornamelijk op het gebied van Consumenten elektronica (genoemd door 37% van de respondenten), Kleding (29%), Speelgoed (17%) en Persoonlijke verzorging (15%).

Online Kerstman stuwt online omzet in 2010 naar meer dan ¤ 8 miljard Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: 'De thuiswinkelbranche blijft zich in deze moeilijke tijden positief onderscheiden. Sinterklaas geeft de online retailers een welkome duw in de rug met deze 39% extra omzet. De verwachting is dat de online Kerstman in de komende feestdagen de online omzet in 2010 boven de grens van ¤ 8 miljard gaat doen uitkomen De eerrste signalen maken duidelijk dat de online Kerstman geïnteresseerd is in wat duurdere cadeaus op het gebied van kleding, persoonlijke verzorging en consumenten elektronica.

Vervolgonderzoek
Eind december verricht Blauw Research in opdracht van Thuiswinkel.org aanvullend onderzoek naar de extra verkopen in de feestweken rond Kerst. De resultaten hiervan worden eind december gepubliceerd.

EINDE PERSBERICHT

Thuiswinkel.org
De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, is als belangenorganisatie de primaire belangenbehartiger van ruim 1.100 webwinkels bedrijven die producten en/of diensten via internet en andere op afstand kanalen (catalogus, post, etc.) verkopen aan consumenten.

Alle leden van Thuiswinkel.org onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.

Keurmerk Thuiswinkel Waarborg
De gedragsregels zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumentenkeurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, catalogus, post, en andere verkoopkanalen op afstand. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting.

Blauw Research:
Blauw Research B.V. is het snelst groeiende full service top 10 onderzoekbureau van Nederland met vestigingen in Rotterdam, Amersfoort, Neurenberg en Londen. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Blauw werkt voor (internationale) klanten in diverse branches - o.a. Public, FMCGG, Telecom, Finance, Energie - en is actief in diverse werkvelden zoals Marketing, Media, Communicatie, Sponsoring, Customer Relations en Pricing. Voor meer informatie zie ook www.blauw.com