Ingezonden persbericht


Persbericht

CNV Vakmensen

30 november 2010, Utrecht

------

CNV Vakmensen loopt weg uit cao-overleg

"Werkgevers openbaar vervoer maken kolossale blunder"

CNV Vakmensen is zojuist boos weggelopen bij het cao-overleg met de werkgevers in het openbaar vervoer. Volgens CNV-onderhandelaar Wyb Kusters hebben de werkgevers "een asociale voorstellenbrief" op tafel gelegd. "In plaats van de samenwerking te zoeken, kiezen ze kennelijk liever voor de aanval op hun eigen werknemers. Een kolossale blunder."

Vanavond begon de tweede onderhandelingsronde over een nieuwe cao voor de circa 12.000 werknemers in het openbaar vervoer. Die verliep heel anders dan de vorige keer.

De vorige ronde leek nog veelbelovend, zegt Kusters. "We hadden toen echt het idee dat we aardig op één lijn zaten, en dat we snel tot een nieuwe cao konden komen. Maar toen we gisteren de voorstellenbrief van de werkgevers kregen, viel ik bijna van mijn stoel."

Volgens Kusters bevat de brief stuk voor stuk verslechteringen voor de werknemers. "In de brief staat letterlijk dat de werkgevers alle cao-afspraken en regelingen die boven de wet uitgaan, gefaseerd willen terugdraaien. De geplande bezuinigingen worden daarmee volledig afgewenteld op de werknemers. Daar doen wij dus niet aan mee. Daarom zijn we vanavond opgestapt. Voorlopig komen wij ook niet terug; de werkgevers moeten eerst maar eens goed bij zinnen komen."

Bont

In de brief schrijven de werkgevers dat de kosten van het openbaar "onnodig hoog zijn vanwege de cao en de verschillende bedrijfsregelingen". Kusters: "Dit is werkelijk heel bont. De werkgevers zeggen dus eigenlijk: als we van onze werknemers wat afpakken, kunnen de reizigers een stuk goedkoper uit zijn. Zo lust ik er nog wel een paar. Dan heb ik wel een paar betere ideeën: neem als bedrijf genoegen met wat minder winst of geef geen bonussen meer."

Voorstellen van de werkgevers

Voorbeelden van de plannen van de werkgevers zijn:
* Werknemers moeten meer 'vervelende' diensten draaien, op ongunstiger tijdstippen.
* De pauzes worden ingekort.

* De late diensten moeten een uur eerder starten, met de kans op meer 'loze' tijd op een werkdag.
* Parttimers en uitzendkrachten raken cao-rechten kwijt, die hen perspectief geven op een volledige respectievelijk vaste baan.

Teleurstellend

Kusters vindt de houding van de werkgevers "zeer teleurstellend". "We hebben de afgelopen jaren veel tijd en energie besteed aan het werken aan goede verhoudingen binnen de sector. Met deze onbegrijpelijke stap gooien de werkgevers dat allemaal te grabbel. Ze maken van hun eigen werknemers de tegenpartij."

Daar komt nog bij dat de werkgevers in de voorstellenbrief geen echte loonsverhoging willen geven. "Alleen een eenmalige uitkering", zegt Kusters. "Maar dan wel onder de voorwaarde dat we allerlei verslechteringen in de cao accepteren. Dat is geen loonaanbod, dat is een worst met een steen erin."

Volgens Kusters zien veel werknemers best in dat het in het openbaar vervoer anders moet en dat bezuinigingen nodig zijn. "We zijn best bereid om te praten over meer flexibiliteit in de cao. Maar dan kan niet alles van de werknemers komen. Het is geven en nemen. Niet alleen nemen."


- - -




Ingezonden persbericht