Lage PISA-score door onbevoegdheid en lerarentekort
Investeren in meer en betere leraren is de enige manier om leerlingen
beter te laten presteren. Dat stelt de grootste onderwijsbond AOb naar
aanleiding van de tegenvallende scores van Nederland op de
vergelijkende PISA-ranglijst van de OESO. In 2009 scoorden de
Nederlandse scholieren bij wiskunde en natuurwetenschappen lager dan in
2006. AOb-voorzitter Walter Dresscher: "Kies nu voor klas! Leerlingen
verdienen toponderwijs, we willen naar de top 5 van kenniseconomieën.
De oplossing is zo simpel: we hebben goed personeel nodig. ` Van de
oplossingen die minister Van Bijsterveldt aandraagt - strenger toetsen
en back to basics - verwacht Dresscher 'geen wonderen'.
Nederland zakt in de ranglijst weg uit de top tien. Vooral door de
goede leerprestaties van kleine, sterke economieën uit Azië die voor
het eerst meedoen. Daarnaast nemen de leerprestaties van Nederlandse
scholieren licht af. De kracht van de landen die het beter doen, is
voor een groot deel terug te voeren op het niveau van de docenten en de
omvang van de klassen.
Leer van de toppers: reken af met onbevoegdheid en lerarentekort
De oplossing van de AOb is eenvoudig: topscholen in Nederland hebben
veel hoogopgeleide docenten in dienst en geen onbevoegden voor de klas.
Ze geven iedere scholier de aandacht die hij verdient. Nederland kan
dus een toppositie heroveren door te investeren in hoogopgeleide
docenten, geld rechtstreeks in de klas te steken en een aanval op de
onbevoegdheid in de volle breedte in gang te zetten.
Ingrediënten voor toponderwijs: genoeg aandacht van goede leraren
Het Pisa-rapport van 2006 toonde al aan dat drie factoren wonderen doen
voor de scores van leerlingen en dus de kwaliteit van het onderwijs:
genoeg individuele aandacht, de kwaliteit van leraren en de kwaliteit
van de lerarenopleiding. De Pisa-ranking ondersteunt de conclusie van
hoogleraar Jaap Dronkers dat Nederlandse scholen zijn gebaat bij minder
onbevoegde leraren en het oplossen van het lerarentekort.
Back to basics klinkt vooral mooi
Minister Van Bijsterveldt liet in reactie op de Pisa-ranking weten dat
ze strenger wil toetsen en dat het voortgezet onderwijs terug moet naar
de kern. Dresscher vindt de suggesties van de minister interessant.
`Maar het is vaker geprobeerd. Dit soort suggesties heeft nooit het
gewenste resultaat gebracht. En je moet je ook niet blindstaren op
alleen die delen van het onderwijs waarop we in de Pisa-ranking worden
afgerekend: het onderwijs is natuurlijk meer. De landen die het goed
doen, hanteren bovendien helemaal geen back to basics.'
Algemene Onderwijsbond