Algemene Onderwijsbond

Terug naar Alfa en bèta

Slechts 2 profielen en zo snel mogelijk een verplichte eindtoets in de basisschool. Zo wil minister Van Bijsterveldt Nederland naar de top 5 brengen.

"Nederland presteert nog goed, maar onze relatieve positie verslechtert en daarmee zijn we verder van de top 5 van de wereld afgeraakt." Minister van Bijsterveldt van onderwijs gebruikte de presentatie van het Pisa onderzoek voor het lanceren van haar eigen actieplan `Beter presteren'. Daarin wordt de `back to basics' trend, dus terug naar de kernvakken, nog verder uitgewerkt. Zo moet vooral in de onderbouw de nadruk gelegd worden op vakken die bepalend zijn voor het succes in het vervolgonderwijs en op de arbeidsmarkt. Weg met de vele kerndoelen, er moet volgens haar simpelweg meer leertijd komen voor Nederlands, Engels en wiskunde. De leerprestaties worden dan getoetst aan het eind van de onderbouw. Van Bijsterveldt is niet ontevreden over de Pisa scores van taal, vooral omdat het percentage zwakke lezers ten opzicht van 2006 is afgenomen. De plaats van Nederland op het terrein van wiskunde baart haar wel zorgen. Ook al zeggen de onderzoekers zelf dat de teruggang van enkele punten `niet significant' is, ze wil de dalende trend toch keren. Eén van de middelen die ze daarvoor in wil zetten is het aantal examenprofielen in de bovenbouw van havo en vwo terugbrengen tot 2 per schooltype. Gewoon weer een alfa- en een bètaprofiel, daar komt het dan op neer. Aan het eind van de bovenbouw volgt er nog een rekentoets. Om Nederland op te stuwen naar de top 5 wil de minister `specifieke maatregelen' om de leerprestatie van de 20 % best presterende leerlingen te verhogen. De excellente leerlingen in Nederland doen het namelijk minder in vergelijking met andere landen. De Onderwijsraad moet begin 2011 advies geven over dit Actieplan en tevens aandacht besteden aan de rol van docenten die medebepalend is voor het leerrendement.