Ingezonden persbericht


M&S Mode versterkt positie als Europese damesmode retailer door aansluiting bij Excellent Retail Brands groep (Cool Cat, Wonder Woman en America Today)

Amsterdam, 7 december 2010. Maxeda Retail Group B.V. ( Maxeda ) maakt vandaag bekend dat er overeenstemming is bereikt over de voorgenomen verkoop van M&S Mode aan Excellent Retail Brands groep ( ERB ). De transactie zal voor advies worden voorgelegd aan de ondernemingsraden en tevens worden besproken met de vakbonden. Daarnaast is goedkeuring van de betreffende mededingingsautoriteiten nodig. Naar verwachting wordt de transactie begin 2011 afgerond. Het management van zowel Maxeda als M&S Mode is ervan overtuigd dat ERB de meest geschikte partner is om de strategie van groei en winstgevendheid van M&S Mode te ondersteunen. Het uitvoerig bestuderen van alle strategische opties, waarbij de belangen van alle betrokken partijen in ogenschouw zijn genomen, heeft geleid tot de voorgenomen verkoop aan ERB. M&S Mode is een pan-Europese speler in de dynamische markt van damesmode. M&S Mode heeft een internationaal netwerk van 417 winkels en ontvangt een hoge waardering van klanten. M&S Mode heeft een zeer modern distributiecentrum dat volledig is uitgerust om alle winkels van snel wisselende collecties te voorzien. In de afgelopen jaren heeft M&S Mode, met ondersteuning van Maxeda, het merk versterkt en met succes het logistieke proces geoptimaliseerd. Met het samenvoegen van distributiecentra tot één groot distributiecentrum is een structurele kostenbesparing gerealiseerd. ERB heeft een aantal succesvolle modeketens Cool Cat, America Today en Wonder Woman. ERB heeft uitgebreide kennis en ervaring in de Europese retail markt en een uitstekend track record op het gebied van het verwerven en uitbreiden van retailwinkels zoals Amici en America Today. De winkelketens opereren zelfstandig en zijn gevestigd in de Benelux, Frankrijk en Italië. Alle winkelketens hebben een gevestigde naam in jongerenmode, met aanbod voor de jeugd vanaf 6 jaar bij Cool Cat Junior tot kleding voor studenten en jonge professionals bij America Today en Wonder Woman. ERB heeft sterke groeiambities voor haar huidige winkelketens, maar is ook actief op zoek naar nieuwe retailketens met aanbod voor andere doelgroepen in Europa. M&S Mode voldoet uitstekend aan deze ambities. Phil Auld, CEO M&S Mode: M&S Mode is als prominente retail specialist gericht op het bieden van snel wisselende collecties met een uitgebreide maatvoering. Ik ben erg trots op wat we met alle medewerkers in de afgelopen jaren hebben bereikt. We hebben hard gewerkt om van M&S Mode een toonaangevende fast fashion retailer te maken met een uitstekend aanbod met een goede prijs/kwaliteit verhouding. Ik ben ervan overtuigd dat we onze toekomstige groei samen met de andere retailers in de ERB groep kunnen versnellen. Roland Kahn, CEO Excellent Retail Brands en oprichter van de groep: "Retail gaat over mensen; het draait allemaal om die miljoenen klanten, duizenden medewerkers, leveranciers en andere belanghebbenden. De winkelketens van ERB delen de passie van M&S Mode op het gebied van klantgerichtheid. Namens alle ERB medewerkers, managers en directie heet ik alle collega s van M&S Mode dan ook van harte welkom. Wij zijn ervan overtuigd dat door samenwerking en het delen van best practices alle winkelketens hun respectievelijke klantgroepen nog beter van dienst kunnen zijn en de mogelijkheid biedt nog succesvoller te zijn. Tony DeNunzio, bestuursvoorzitter Maxeda: In de afgelopen jaren hebben we met succes belangrijke stappen ondernomen waardoor M&S Mode een hoge klanttevredenheid heeft gekregen in alle productcategorieën. M&S Mode is nu een Europese modeketen, die met focus op een uitgebreide maatvoering, goed gepositioneerd is voor toekomstige groei en winstgevendheid. Het verheugt me



Page: 2/3
deze voorgenomen verkoop aan ERB te kunnen aankondigen, ERB is een partner die de kennis en het netwerk meebrengt om M&S Mode verder te positioneren als een waar internationaal merk. In de afgelopen jaren heeft Maxeda haar modeketens getransformeerd tot sterke bedrijven met stevige marktposities. Gedurende de strategische heroriëntatie heeft Maxeda individuele routes voor iedere modeketen onderzocht. Dit onderzoek zal resulteren in excellente, toegewijde nieuwe eigenaren voor iedere afzonderlijke modeketen. Elke modeketen is nu goed gepositioneerd voor de toekomst met de juiste strategische partner. De voorgenomen verkoop van M&S Mode is een van de laatste stappen in het succesvol afronden van de strategische heroriëntatie van de Fashion Groep. Maxeda DIY (Do-It-Yourself) blijft investeren in de DIY Groep om de winkelketens Praxis, Formido, Brico en Brico Plan-It verder te versterken en Maxeda DIY te positioneren als een moderne, geïntegreerde en toonaangevende onderneming in de Benelux.

Einde persbericht


Noot voor redacties

Aan de redactie (

Ingezonden persbericht