Nationale-Nederlanden

Diefstal door personeel steeds groter probleem bedrijfsleven

Onderzoek Nationale-Nederlanden naar impact van diefstal, inbraak en oplichting

Den Haag, 13 december 2010

Diefstal, inbraak, cybercrime en andere delicten vormen een groot probleem voor ondernemend Nederland. Dat blijkt uit onderzoek van Nationale-Nederlanden onder ondernemers in het MKB en de groot zakelijke markt. Maar liefst driekwart van de ruim 1.300 ondervraagde bedrijven heeft het afgelopen jaar te maken gehad met één of meerdere delicten. Binnen de detailhandel ligt dit percentage zelfs op 94%. Opvallend is dat het gevaar niet alleen van buitenaf komt, diefstal door eigen personeel wordt het meest genoemd als delict in het afgelopen jaar. Bijna 4 op de 10 ondernemers heeft hiermee te maken. Bovendien ervaart 28% diefstal door eigen personeel als een opkomend probleem. Op 14 december, 13.00 uur praten experts en ondernemers tijdens een interactief webinar over de problematiek van diefstal en inbraak (www.nn.nl/webinar).

Criminaliteit wordt steeds geavanceerder en vormt een bedreiging voor bedrijfsactiviteiten op de weg, op de werkvloer en op het web. Het totaalbedrag aan schade veroorzaakt door diefstal, inbraak en oplichting bedroeg het afgelopen jaar bij een kwart van de ondernemers tussen de 10.000 en 100.000 euro. Bijna 1 op de 10 bedrijven heeft een schadelast van meer dan 100.000 euro.

Indirecte gevolgen vaak onderschat
"Directe materiële schade wordt met 21% als meest vervelende aspect gezien van een inbraak of diefstal, maar vormt slechts een deel van het probleem," aldus Fred Toussaint, directeur Bedrijven Schade bij Nationale-Nederlanden. "De indirecte gevolgen kunnen veel groter zijn en worden vaak onderschat. Denk bijvoorbeeld aan vertraging in bedrijfsprocessen, het niet kunnen nakomen van afspraken met klanten en leveranciers en juridische claims. Met imagoschade als gevolg," aldus Toussaint. "Nog los gezien van alle gevoelens van onveiligheid bij het personeel. Vooral in de horeca wordt het gevoel van onveiligheid bij personeel als vervelend aspect gezien".

Gevaar van binnenuit
Het gevaar komt bovendien niet alleen van buitenaf, maar dreigt ook van binnenuit. Diefstal door personeel is een gevoelig onderwerp, maar is voor veel bedrijven een serieuze schadepost en wordt het meest genoemd als delict in het afgelopen jaar. 36% van de ondervraagde ondernemers heeft te maken met diefstal door eigen personeel. Ruim 30% van de bedrijven is zelfs van mening dat diefstal door eigen personeel vaker voorkomt dan diefstal door vreemden. Vooral horecaondernemers en detaillisten noemen diefstal door eigen personeel een opkomend probleem. Gezien deze uitkomsten is het niet verwonderlijk dat 80% van de bedrijven maatregelen neemt tegen diefstal van eigen personeel. Cameratoezicht is daarbij met 15% het meest genoemd.

Preventie loont
De meningen zijn sterk verdeeld wat betreft het kunnen voorkomen van diefstal/inbraak. 33% van de bedrijven denkt dat je hier niets aan kunt doen en dat het je gewoon overkomt, eenzelfde percentage reserveert budget voor preventie van diefstal. Aandacht van de bedrijfsleiding voor preventie wordt als belangrijk en succesvol ervaren. 2 op de 3 bedrijven maakt gebruik van een alarm, 24-uurs beveiliging of camerabewaking als preventiemaatregel voor diefstal/inbraak van buitenaf. Het plaatsen van een alarminstallatie (25%) is de meest genoemde vorm van beveiliging. 22% van de bedrijven zet directe bewaking in. Als het gaat om het tegengaan van diefstal krijgt preventie ruimschoots voorrang boven privacy. Opmerkelijk is dat bedrijven hun personeel een `sleutelrol' toekennen in een effectieve diefstalpreventie. Echter bij 36% van de ondervraagde bedrijven is datzelfde personeel zelf betrokken bij diefstal. Vandaar dat voorlichting en scholing van het personeel door veel bedrijven als belangrijk wordt gezien.

Webinar over criminaliteit, diefstal en inbraak Naast de vanzelfsprekende rol van politie en de overheid vindt 51% van de ondervraagden dat ook verzekeraars een taak hebben als het gaat om de informatievoorziening over criminaliteit en preventie. De schadepreventieadviseurs en risicodeskundigen van Nationale-Nederlanden adviseren en begeleiden verzekerden. Om ondernemers meer inzicht te geven in de problematiek van diefstal en inbraak en te wijzen op de preventiemogelijkheden organiseert Nationale-Nederlanden op 14 december van 13.00-13.45 uur een interactief webinar. Experts uit het vak delen hun kennis en ervaring over het voorkomen van diefstal en inbraak en zij gaan in op de vraag; wat kunnen bedrijven er tegen doen? De online discussie is voor iedereen toegankelijk. Deelname is kosteloos, inschrijven kan via www.nn.nl/webinar.

Over Nationale-Nederlanden
Nationale-Nederlanden is met ruim 5 miljoen particuliere en zakelijke klanten één van de grootste en meest toonaangevende verzekeraars van Nederland. Met deskundige medewerkers, goede producten en een uitstekende verhouding tussen prijs en kwaliteit is Nationale-Nederlanden al 165 jaar actief in verzekeren. Wat er ook gebeurt, Nationale-Nederlanden zet zich dagelijks in om de beste oplossingen te bieden voor haar klanten.