Promotieonderzoek levert model van leerprogramma voor innovaties

13/12/2010 14:45

Open Universiteit

Ir. Hay Geraedts promoveert aan de Open Universiteit op het proefschrift, getiteld 'Innovative learning for innovation'. Zijn onderzoek resulteert in een model voor het ontwerpen van een actiegericht leerprogramma voor innovatieontwikkeling. Vrijdag 17 december 2010 verdedigt Geraedts zijn proefschrift om 13.30 uur in Heerlen. Promotor is prof. dr. Rietje van Dam-Mieras, houder van de UNESCO-leerstoel Knowledge Transfer for Sustainable Development Supported by ICT aan de faculteit Natuurwetenschappen van de Open Universiteit en vice-rector van Universiteit Leiden.

Onderzoek

De centrale onderzoeksvraag in het proefschrift van Hay Geraedts is: hoe kan een competentiegebaseerde en actiegerichte leeromgeving voor innovatieontwikkeling het beste worden vormgegeven? De basis van het onderzoek was een stakeholderanalyse van de minor over strategische innovatie van Fontys Hogescholen, de werkgever van Geraedts. De minor is ontwikkeld om studenten vaardig te maken in het ontwikkelen van strategische innovaties. Met deze hoger opgeleide studenten zouden bedrijven zich beter moeten kunnen aanpassen aan de veranderingen in de markt.

In het onderzoek is een stakeholderanalyse gemaakt van studenten van de minor, docenten die hen begeleiden en sleutelpersonen in de bedrijven die aan innovatieprojecten deelnamen.

Conclusies

Het onderzoek resulteerde in een model om de verschillende posities en perspectieven van de stakeholders te analyseren. Het model wordt gebruikt om een competentie-gebaseerd en actiegericht leerprogramma te ontwerpen. Een cruciale rol in het leerproces van de studenten spelen de docenten, zo bleek tijdens het onderzoek. Zij moeten dan ook over veel verschillende competenties beschikken. Zo dienen zij te begrijpen hoe studenten te helpen interdisciplinair te werken.

Over Hay Geraedts

Hay Geraedts (1956, Maasbree) studeerde van 1983 tot 1988 Werktuigbouwkunde aan de Technische Universiteit Eindhoven. Vanaf 1988 werkt hij bij de Fontys Hogescholen Eindhoven, afdeling Engineering. Hij onderwijst studenten in uiteenlopende terreinen van de werktuigbouwkunde en ontwikkelt nieuwe onderwijsvormen. Ook nam hij deel aan diverse interdisciplinaire projecten met andere universiteiten, zowel nationaal en internationaal, waarin thema's zijn onderzocht zoals: duurzame ontwikkeling, interdisciplinair samenwerken, competentie-ontwikkeling en innovatie-ontwikkelingen in bedrijven.