YoungWorks TOP 10 Jongerentrends 2011

17/12/2010 12:57

YoungWorks

Volksziekte nummer 1 in 2010 was Infobesitas. Door de opkomst van de smartphone werd de verslaving aan informatie de favoriete bezigheid van menig jongere. In 2011 zijn we langzaam aan het afkicken en gaan we juist op zoek naar rust en bewustzijn, zo nemen we af en toe een Infobatical om ons te beschermen tegen 'BigBrother' Facebook en de Online Status Anxiety die dit medium met zich meebrengt. Verder wordt 2011 het jaar van de 3D, na de films volgen tv's, smartphones en ook popconcerten gaan mee in de hype. Een mooi voorbeeld geeft Hatsune Miku, een immens populaire 'popster' uit Japan die als hologram uitverkochte concerten geeft. YoungWorks voorspelt de 10 jongerentrends van 2011.

YoungWorks Blog volgt en beschrijft trends onder jongeren, vat relevante kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeken samen en biedt close-ups met profielen van jongeren. YoungWorks Blog is een unieke site boordevol informatie van en over jongeren tussen de 10 en 25 jaar. Van lifestyle, media, muziek en relaties tot school en werk.

www.youngworks.nl

Voor 2011 signaleren we veel online trends.


1. INFOBATICAL

In 2010 leden we massaal aan Infobesitas! De stormachtige groei van de smartphone zorgde voor een omvangrijke verslaving aan informatie en communicatie. Bang om dingen mis te lopen werd F5 de favoriete knop van de informatie-junkie. Inmiddels zijn we uitgeput van al die - niet altijd even nuttige - informatie. Daarom gaan we in 2011 met Infobatical. Even een moment van rust nodig zonder alle informatie-overload? Neem een Infobatical door even je wifi uit te zetten of te leechblokken. De Leechblok is een eenvoudige uitbreiding voor de browser Firefox waarmee je tijdslurpende websites blokkeert. Kom je toch in de verleiding om de website te bezoeken - of is je muis sterker dan je goede voornemens - dan krijg je de melding dat de site tijdelijk geblokkeerd is.


2. CARRIEREKIDS - PRESTATIEGENERATIE

Terwijl 40-ers en 50-ers zich steeds jonger willen voelen, vaders zich kleden als hun 12-jarige zoon en 30-ers worstelen met het dertigersdillema of ten onder gaan aan keuzestress, is de huidige generatie jongeren bezig met een volwassen opmars. Een groot gedeelte van de jongeren lijkt geboren om te presteren. Ze zijn ambitieus, ondernemend, zelfbewust en willen het liefst beroemd worden. Wanneer je om je heen kijkt zijn de voorbeelden legio. Een toenemend aantal jongeren begint al op jonge leeftijd een serieuze carrière als politicus, blogger of internetondernemer. Anderen gaan voor volwassen activiteiten als solo de wereld rondzeilen of de Mount Everest beklimmen. 2011 wordt het jaar van de carrièrekids!


3. CLICKTIVISM

Demonstreren is uit! Het Maagdenhuis bestormen is zóóó jaren 60. Waarom nog de straat op gaan als je ook kan 'betogen' vanuit je luie stoel? Meer dan ooit gebruiken jongeren internet om in actie te komen tegen maatschappelijke issues of gewoon tegen alles wat hen niet aan staat. Niet eens met de verhoging van het collegegeld? Teken de online petitie. UGG's lelijk? Dan word je toch lid van de anti-UGG hyve? Ben je tegen dierenleed, Justin Bieber of gewoon tegen huiswerk? Uit je onvrede online op één van de ruim 20.000 'anti'-hyves of gewoon op een blog. Misschien niet altijd even effectief maar je bent je frustratie kwijt en je hoeft er tenminste niet de kou voor in!


4. ELECTRONIC STREETART

Deel gratis content via USB-sticks in cement. 'Dead Drops' is een anoniem, offline, peer to peer file-sharing netwerk in de buitenlucht. USB-sticks zijn vast gemetseld in de muur; haal er af wat je leuk vindt en zet er op wat je wilt delen. Dus; sta je even met je laptop te wachten bij de bus, kijk dan vooral om je heen of je een Dead Drop USB-stickje uit de muur ziet steken. Zelf een USB stick plaatsen kan natuurlijk ook. Op de website http://deaddrops.com/ staat een 'how to' video. Gespot in New York en inmiddels in alle grote Europese steden. Wanneer volgt Amsterdam?


5. CLOUDSOUNDS

Het online muziekmonopoly van iTunes ligt onder vuur. Nadat Spotify in 2010 een revolutie ontketende met hun streaming muziekdienst, zet Google in 2011 de aanval in. Google Music maakt hierbij gebruik van hun steeds populairdere Android besturingsysteem en van het zogenaamde cloudcomputing. The Cloud is al een tijdje het toverwoord in computerland. Google Music harkt voor de gebruiker de muziek bij elkaar van allerlei sites en servers (the cloud). De gebruikers kunnen hun muziekcollectie vervolgens in deze cloud opslaan en de muziek streamen naar allerlei apparaten, waaronder natuurlijk Android-mobieltjes. Dit gebeurt allemaal via je browser zodat er geen programma geïnstalleerd hoeft te worden. Voor jou betekent dit nog meer muziek altijd en overal. Muziek van internet, zoals stroom uit het stopcontact.


6. MEDIA MASH UP

Met de komst van What's App en Ping verdwijnt de ouderwetse SMS. Bellen maakt plaats voor Skypen op je Smartphone en mailen kan via je social network. Alle communicatie verloopt in 2011 via (mobiel) internet. Handig én gratis! Maar dan wel smart, zoals het nieuwe Facebook mail systeem. Deze maildienst bepaalt zelf wat het beste kanaal is om iemand te bereiken. Hoef jij in ieder geval niet meer na te denken of je iemand nou moet mailen, chatten of sms-en!


7. PRI-FREE-CY

Internet staat al jaren gelijk aan totale vrijheid. Alles mag, alles kan en alles is mogelijk. In 2011 staan deze onbegrensde mogelijkheden steeds vaker op gespannen voet met de behoefte aan geheimhouding en privacy. Je online imago wordt met de enorme groei van social media steeds belangrijker. Elke online actie wordt meer en meer doordacht; de online status anxiety neemt toe. Want wat je online uitvoert heeft invloed op je offline leven. Geen reacties op je film-posting? Niet goed voor je status! Slachtoffer van Facebook-raping? Volgende keer uitloggen op openbare computers zodat mensen niet de kans krijgen om g(ee)nante postings op jouw wall te plaatsen. Jongeren gaan in 2011 massaal Whitewallen - tijdelijk je hele Facebookprofiel deactiveren - om toch nog wat controle te houden over je privacy.


8. ALLES IN 3D - HATSUNE MIKU

In 2011 wordt alles 3D. De hype startte in 2010 met grote films als Avatar en Alice in Wonderland in 3D. In 2011 zullen ook de 3D tv en 3D films hun weg vinden naar de huis- en tienerkamer. Ook onderweg hoeft niemand binnenkort meer zonder 3D. Verschillende fabrikanten, waaronder HTC, hebben laten weten met 3D-mobieltjes te komen in 2011. (Waarom? Omdat het kan!) Het voorlopige hoogtepunt op dit gebied zijn popconcerten in 3D. Japan geeft het goede voorbeeld; daar treedt Hatsune Miku (een hologram gebaseerd op een manga) op voor een uitzinnig publiek.


9. DURFTEVRAGEN

Binnen de informatiemaatschappij is het moeilijk om volledig in één onderwerp te duiken en alles op te slaan in je geheugen. Nieuwe impulsen verdrijven constant de oude kennis. Hoe gaan we hiermee om? Het idee dat kennis opgeslagen wordt in het eigen brein wordt steeds meer losgelaten. Alle informatie is (via je smartphone) op ieder moment toegankelijk, dus onthouden is eigenlijk overbodig. Internet als externe harde schijf van het menselijk geheugen. De Twitter hashtag: durftevragen is een sprekend voorbeeld van deze verandering. Je wilt iets weten? Vraag het de ruim 190.000 Nederlandse Twitter-gebruikers. Grote kans dat iemand het je kan vertellen. De opslagcapaciteit van dit externe collectieve brein is vele malen groter dan van je eigen hersenen. We zien dat jongeren steeds beter zelfstandig gebruik leren maken van deze collectieve kennis. De slimste persoon is niet meer diegene met de grootste triviale kennis, maar diegene met het grootste kennisnetwerk (en internet-skills).


10. MATMANIA & TRASH TV

Het begon met Jersey Shore en Oh Oh Cherso. Vervolgens was het tuig van Die Antwoord de hipste festivalhit van 2010. Met de film New Kids; Turbo! zet de trend duidelijk door en ook op de catwalk wordt die omstreden mat steeds vaker gespot. in 2011 gaan we massaal voor de verheerlijking van de aso. Laat die mat en snor staan. Aso's zijn de nieuwe nerds. Een logische reactie op die gepolijste metromannetjes van de afgelopen jaren!

TERUGBLIK 2010

Wat voorspelde YoungWorks voor 2010 en zijn die voorspellingen uitgekomen? Wij signaleerden dat Infobesitas onder invloed van de opkomst van de smartphone een belangrijk probleem onder jongeren zou worden. Ook de opkomt van de controller-loze games werden door ons voorzien. Kinect Xbox ligt inmiddels in de winkels en blijkt nu al een enorme hit. Verder viel de Zeeman-boxer niet aan te slepen en veranderden rookpauzes op het schoolplein inderdaad en masse in social media breaks.

Volksziekte nummer 1 in 2010 was Infobesitas. Door de opkomst van de smartphone werd de verslaving aan informatie de favoriete bezigheid van menig jongere. In 2011 zijn we langzaam aan het afkicken en gaan we juist op zoek naar rust en bewustzijn, zo nemen we af en toe een Infobatical om ons te beschermen tegen 'BigBrother' Facebook en de Online Status Anxiety die dit medium met zich meebrengt. Verder wordt 2011 het jaar van de 3D, na de films volgen tv's, smartphones en ook popconcerten gaan mee in de hype. Een mooi voorbeeld geeft Hatsune Miku, een immens populaire 'popster' uit Japan die als hologram uitverkochte concerten geeft. YoungWorks voorspelt de 10 jongerentrends van 2011.

YoungWorks Blog volgt en beschrijft trends onder jongeren, vat relevante kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeken samen en biedt close-ups met profielen van jongeren. YoungWorks Blog is een unieke site boordevol informatie van en over jongeren tussen de 10 en 25 jaar. Van lifestyle, media, muziek en relaties tot school en werk.

www.youngworks.nl

Voor 2011 signaleren we veel online trends.


1. INFOBATICAL

In 2010 leden we massaal aan Infobesitas! De stormachtige groei van de smartphone zorgde voor een omvangrijke verslaving aan informatie en communicatie. Bang om dingen mis te lopen werd F5 de favoriete knop van de informatie-junkie. Inmiddels zijn we uitgeput van al die - niet altijd even nuttige - informatie. Daarom gaan we in 2011 met Infobatical. Even een moment van rust nodig zonder alle informatie-overload? Neem een Infobatical door even je wifi uit te zetten of te leechblokken. De Leechblok is een eenvoudige uitbreiding voor de browser Firefox waarmee je tijdslurpende websites blokkeert. Kom je toch in de verleiding om de website te bezoeken - of is je muis sterker dan je goede voornemens - dan krijg je de melding dat de site tijdelijk geblokkeerd is.


2. CARRIEREKIDS - PRESTATIEGENERATIE

Terwijl 40-ers en 50-ers zich steeds jonger willen voelen, vaders zich kleden als hun 12-jarige zoon en 30-ers worstelen met het dertigersdillema of ten onder gaan aan keuzestress, is de huidige generatie jongeren bezig met een volwassen opmars. Een groot gedeelte van de jongeren lijkt geboren om te presteren. Ze zijn ambitieus, ondernemend, zelfbewust en willen het liefst beroemd worden. Wanneer je om je heen kijkt zijn de voorbeelden legio. Een toenemend aantal jongeren begint al op jonge leeftijd een serieuze carrière als politicus, blogger of internetondernemer. Anderen gaan voor volwassen activiteiten als solo de wereld rondzeilen of de Mount Everest beklimmen. 2011 wordt het jaar van de carrièrekids!


3. CLICKTIVISM

Demonstreren is uit! Het Maagdenhuis bestormen is zóóó jaren 60. Waarom nog de straat op gaan als je ook kan 'betogen' vanuit je luie stoel? Meer dan ooit gebruiken jongeren internet om in actie te komen tegen maatschappelijke issues of gewoon tegen alles wat hen niet aan staat. Niet eens met de verhoging van het collegegeld? Teken de online petitie. UGG's lelijk? Dan word je toch lid van de anti-UGG hyve? Ben je tegen dierenleed, Justin Bieber of gewoon tegen huiswerk? Uit je onvrede online op één van de ruim 20.000 'anti'-hyves of gewoon op een blog. Misschien niet altijd even effectief maar je bent je frustratie kwijt en je hoeft er tenminste niet de kou voor in!


4. ELECTRONIC STREETART

Deel gratis content via USB-sticks in cement. 'Dead Drops' is een anoniem, offline, peer to peer file-sharing netwerk in de buitenlucht. USB-sticks zijn vast gemetseld in de muur; haal er af wat je leuk vindt en zet er op wat je wilt delen. Dus; sta je even met je laptop te wachten bij de bus, kijk dan vooral om je heen of je een Dead Drop USB-stickje uit de muur ziet steken. Zelf een USB stick plaatsen kan natuurlijk ook. Op de website http://deaddrops.com/ staat een 'how to' video. Gespot in New York en inmiddels in alle grote Europese steden. Wanneer volgt Amsterdam?


5. CLOUDSOUNDS

Het online muziekmonopoly van iTunes ligt onder vuur. Nadat Spotify in 2010 een revolutie ontketende met hun streaming muziekdienst, zet Google in 2011 de aanval in. Google Music maakt hierbij gebruik van hun steeds populairdere Android besturingsysteem en van het zogenaamde cloudcomputing. The Cloud is al een tijdje het toverwoord in computerland. Google Music harkt voor de gebruiker de muziek bij elkaar van allerlei sites en servers (the cloud). De gebruikers kunnen hun muziekcollectie vervolgens in deze cloud opslaan en de muziek streamen naar allerlei apparaten, waaronder natuurlijk Android-mobieltjes. Dit gebeurt allemaal via je browser zodat er geen programma geïnstalleerd hoeft te worden. Voor jou betekent dit nog meer muziek altijd en overal. Muziek van internet, zoals stroom uit het stopcontact.


6. MEDIA MASH UP

Met de komst van What's App en Ping verdwijnt de ouderwetse SMS. Bellen maakt plaats voor Skypen op je Smartphone en mailen kan via je social network. Alle communicatie verloopt in 2011 via (mobiel) internet. Handig én gratis! Maar dan wel smart, zoals het nieuwe Facebook mail systeem. Deze maildienst bepaalt zelf wat het beste kanaal is om iemand te bereiken. Hoef jij in ieder geval niet meer na te denken of je iemand nou moet mailen, chatten of sms-en!


7. PRI-FREE-CY

Internet staat al jaren gelijk aan totale vrijheid. Alles mag, alles kan en alles is mogelijk. In 2011 staan deze onbegrensde mogelijkheden steeds vaker op gespannen voet met de behoefte aan geheimhouding en privacy. Je online imago wordt met de enorme groei van social media steeds belangrijker. Elke online actie wordt meer en meer doordacht; de online status anxiety neemt toe. Want wat je online uitvoert heeft invloed op je offline leven. Geen reacties op je film-posting? Niet goed voor je status! Slachtoffer van Facebook-raping? Volgende keer uitloggen op openbare computers zodat mensen niet de kans krijgen om g(ee)nante postings op jouw wall te plaatsen. Jongeren gaan in 2011 massaal Whitewallen - tijdelijk je hele Facebookprofiel deactiveren - om toch nog wat controle te houden over je privacy.


8. ALLES IN 3D - HATSUNE MIKU

In 2011 wordt alles 3D. De hype startte in 2010 met grote films als Avatar en Alice in Wonderland in 3D. In 2011 zullen ook de 3D tv en 3D films hun weg vinden naar de huis- en tienerkamer. Ook onderweg hoeft niemand binnenkort meer zonder 3D. Verschillende fabrikanten, waaronder HTC, hebben laten weten met 3D-mobieltjes te komen in 2011. (Waarom? Omdat het kan!) Het voorlopige hoogtepunt op dit gebied zijn popconcerten in 3D. Japan geeft het goede voorbeeld; daar treedt Hatsune Miku (een hologram gebaseerd op een manga) op voor een uitzinnig publiek.


9. hashtagDURFTEVRAGEN

Binnen de informatiemaatschappij is het moeilijk om volledig in één onderwerp te duiken en alles op te slaan in je geheugen. Nieuwe impulsen verdrijven constant de oude kennis. Hoe gaan we hiermee om? Het idee dat kennis opgeslagen wordt in het eigen brein wordt steeds meer losgelaten. Alle informatie is (via je smartphone) op ieder moment toegankelijk, dus onthouden is eigenlijk overbodig. Internet als externe harde schijf van het menselijk geheugen. De Twitter hashtag: hashtagdurftevragen is een sprekend voorbeeld van deze verandering. Je wilt iets weten? Vraag het de ruim 190.000 Nederlandse Twitter-gebruikers. Grote kans dat iemand het je kan vertellen. De opslagcapaciteit van dit externe collectieve brein is vele malen groter dan van je eigen hersenen. We zien dat jongeren steeds beter zelfstandig gebruik leren maken van deze collectieve kennis. De slimste persoon is niet meer diegene met de grootste triviale kennis, maar diegene met het grootste kennisnetwerk (en internet-skills).


10. MATMANIA & TRASH TV

Het begon met Jersey Shore en Oh Oh Cherso. Vervolgens was het tuig van Die Antwoord de hipste festivalhit van 2010. Met de film New Kids; Turbo! zet de trend duidelijk door en ook op de catwalk wordt die omstreden mat steeds vaker gespot. in 2011 gaan we massaal voor de verheerlijking van de aso. Laat die mat en snor staan. Aso's zijn de nieuwe nerds. Een logische reactie op die gepolijste metromannetjes van de afgelopen jaren!

TERUGBLIK 2010

Wat voorspelde YoungWorks voor 2010 en zijn die voorspellingen uitgekomen? Wij signaleerden dat Infobesitas onder invloed van de opkomst van de smartphone een belangrijk probleem onder jongeren zou worden. Ook de opkomt van de controller-loze games werden door ons voorzien. Kinect Xbox ligt inmiddels in de winkels en blijkt nu al een enorme hit. Verder viel de Zeeman-boxer niet aan te slepen en veranderden rookpauzes op het schoolplein inderdaad en masse in social media breaks.





http://www.youngworks.nl