Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

'Golden Oldies' scoren het beste in Nederland tijdens Oud & Nieuw

Eindresultaten van Music Census wijzen uit dat Nederlanders het liefst U2 met 'New years day' en Europe met 'Final countdown' horen

London, 29 december 2010 - De eindresultaten van Music Census 2010, de grootste online muziekenquête van Europa, laten zien dat Europeanen graag klassiekers afspelen met Oud & Nieuw. 'New years day' van U2 uit 1983 scoort met 21% erg goed samen met de voormalig nummer 1 hit van Europe 'Final countdown' uit 1986 dat 14% van de stemmen kreeg. Nederlanders verkiezen deze 'golden oldies' boven hedendaagse muziek tijdens de jaarwisseling. De hit 'Waka Waka' uit 2010 van zangeres Shakira scoort met slechts 4% van alle stemmen laag.

De muziekvoorkeur van de Nederlanders tijdens de jaarwisseling wijkt niet veel af van de muziekvoorkeur van de Europeanen. Net als in Nederland (3%) luistert ook in heel Europa slechts een klein percentage (4%) naar klassieke muziek met Oud & Nieuw. Duitsland vormt hierop een uitzondering; maar liefst 28% van de respondenten geeft aan juist het liefst naar klassieke muziek te luisteren bij het proosten op het nieuwe jaar. De populairste hits in Nederland met Oud & Nieuw scoren in heel Europa hoog. De Ierse rockband U2 met 'New years day' kreeg 32% van alle stemmen en 'Final countdown' van de Zwitserse band Europe 27% van de stemmen.

Muziek het hele jaar door

Dat muziek niet alleen tijdens de jaarwisseling een belangrijke plaats inneemt, blijkt ook uit de cijfers van het onderzoek. Ruim 37% van alle Europeanen luistert elke dag naar muziek! Internet speelt hierin een steeds grotere rol. Voor 12% van de respondenten is internet zelfs de allerbelangrijkste bron om in de muziekbehoefte te voorzien en voor 16% in het bijzonder sociale netwerksites die zich richten op muziek. Ook televisie is voor velen nog steeds de belangrijkste bron voor muziek. Van alle Europeanen luistert 9% muziek via de satelliet en 5% via kabeltelevisie. Tenminste 11% van de Europeanen geeft aan vooral via CD's naar muziek te luisteren. De muzieksmaak en de muziekkeuze wordt vooral beïnvloed door experts (18%), muziektijdschriften (17%) en radio (16%).

Over de muziekenquête van Music Choice

De muziekenquête van Music Choice, één van de vooraanstaande providers in digitale muziek service in Europa, levert jaar na jaar spannende onthullingen rondom het onderwerp muziek. Tot 10 december 2010 hadden muziekliefhebbers de kans om online hun mening te geven over muziek op www.musiccensus.com. Sinds november zijn respondenten over de hele wereld gevraagd naar hun muziekgebruik, favoriete liedjes voor speciale gelegenheden en de invloed van muziek op hun dagelijkse leven een cijfer te geven. De enquête werd aangeboden in 12 talen en was toegankelijk voor consumenten in 31 Europese landen.

***

Over Music Choice Ltd.

Music Choice Ltd. is een leidende, legale aanbieder van digitale muziek, die toegankelijk is voor meer dan veertig miljoen luisteraars in negentien landen. Music Choice verleent consumenten en platforms deskundig geprogrammeerde, digitale muziekdiensten, waaronder non-stop compilatiekanalen via digitale tv (allemaal zonder onderbrekingen door reclame, dj's of presentatoren), gebruiksvriendelijke breedband muziekstreams, lineaire kanalen met muziekvideo's en on-demand muziekvideo's zonder reclame. De enquête is opgesteld in twaalf talen en consumenten uit de volgende Europese landen konden eraan deelnemen: België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Noorwegen, Oekraïne, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Rusland, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland.

www.musiccensus.com

Redactionele informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: