Dynamiek rond veiligheidsterrein vraagt versterking ambtelijke
organisatie
De organisatie rond veiligheid en leefbaarheid binnen de gemeente
Eindhoven wordt verder versterkt en doorontwikkeld om te komen tot een
eigentijds, slagvaardige en flexibele gemeentelijke organisatie. Reden
hiervoor is de grote dynamiek op dit terrein, waar ook andere (met name
grotere) gemeentes mee worden geconfronteerd. Deze dynamiek blijkt uit
onder meer de herpositionering van het Veiligheidshuis, de verbreding
van het veiligheidsbeleid, de noodzaak tot integraal werken op meerdere
niveaus, de noodzakelijke intensivering van de aanpak van
georganiseerde criminaliteit en de veranderende rollen van gemeente en
burgemeester. Eerder zijn op bestuurlijk niveau al stappen gezet, nu is
het moment om ook binnen de gemeentelijke organisatie veranderingen
door te voeren. Op die manier kunnen de ontwikkelingen rond veiligheid
en leefbaarheid en de uitvoering van het integraal beleidskader
veiligheid op een slagvaardige manier worden opgepakt.
Het Veiligheidshuis, waar het veiligheidsbeleid tot twee jaar geleden
was geconcentreerd, beperkt zich tot veelplegers, huiselijk geweld en
jongeren. Het Veiligheidshuis was met name gericht op preventie.
Actueel is de wens de Veiligheidshuizen te bundelen en te
regionaliseren, ook in Eindhoven. Naast inzet op preventie is met de
gemeenteraad afgesproken om ook meer in te zetten op repressie. Deze
wijziging vloeit voort uit het integraal beleidskader veiligheid (IBV)
dat eind 2009 door de Raad is vastgesteld. Dit kader bevat negen
prioriteiten en is daarmee een verbreding van de veiligheidsaanpak. Dit
vraagt dan ook een doorontwikkeling van de organisatie, met name waar
het gaat om de integrale aanpak van de thema's per gebied. Veiligheid
hangt immers nauw samen met bijvoorbeeld werk, onderwijs en de sociale
omgeving.
In de veiligheidsaanpak heeft de afgelopen jaren de nadruk gelegen op
de aanpak van aangiftegerelateerde criminaliteit. Dit blijkt echter
vooral de aanpak van symptomen en niet de oorzaken. Juist daarom moet
worden ingezet op niet-aangiftegerelateerde criminaliteit, zo bleek ook
uit de stads- en regioscan afgelopen zomer. Uit die scan bleek ook dat
er ruim twintig criminele groepen actief zijn in Brabant, waarbij naast
de inzet van het Openbaar Ministerie ook bestuurlijke interventie nodig
is. Dit vraagt uitvoering van het barrièremodel en het ondermijnen van
het ondernemersklimaat van criminelen. Inmiddels is er ook een
taskforce opgericht waarin Rijksoverheid, lokale overheden en andere
partners samenwerken in de bestrijding en aanpak van georganiseerde
criminaliteit. Daarnaast worden de bevoegdheden van de burgemeester
steeds verder uitgebreid door onder meer de `voetbalwet' en de vorming
van de nationale politie.
Analyse
Uit een analyse, die eind 2010 in opdracht van de waarnemend
gemeentesecretaris is uitgevoerd naar de organisatie van het
veiligheidsbeleid van de gemeente en naar de wijze van uitvoering
daarvan, blijkt dat deze ontwikkelingen van grote invloed zijn op de
uitvoering van dit beleid. Belangrijkste conclusie is dat de
gemeentelijke rol in het veiligheidsdomein door de complexiteit en
dynamiek van de omgeving snel verandert. De gemeente moet voor de
veiligheid en leefbaarheid in de stad en de wijken de regie in handen
kunnen nemen. Ook de specifieke situatie in Eindhoven speelt daarbij
een rol. Dit alles vraagt om specialistische kennis en kunde en
passende ondersteuning van het bestuur.
Organisatie en werkwijze
Om te komen tot een slagvaardige en flexibele gemeentelijke organisatie
zijn veranderingen in organisatie en werkwijze nodig. Uitgangspunt is
een organisatie die strategisch, tactisch en operationeel effectief is,
efficiënt en slagvaardig kan handelen, beschikt over een hoogwaardig
expertisecentrum en in staat is om zaken flexibel en snel aan te
pakken. Belangrijke aanpassing binnen de organisatie is dat het thema
veiligheid ambtelijk wordt belegd in de Directieraad. Verder komt er
een specifieke afdeling die verantwoordelijk is voor strategische
advisering aan het college en de burgemeester op gebieden als openbare
orde en veiligheid en rampen en crisisbestrijding, ontwikkeling en
voortgang van het integraal beleidskader veiligheid, informatieanalyse
en projectleiderschap van complexe vaak multidisciplinaire projecten.
Het Veiligheidhuis beperkt zich tot taken rond de uitvoering van de
persoongerichte aanpak. Ook wordt binnen de gemeentelijke organisatie
de regierol in wijken en buurten versterkt.
Eindhoven staat in het organisatieproces rondom veiligheid en
leefbaarheid niet alleen. In de analyse is gekeken naar andere grote
gemeenten waarbij die ook geconfronteerd blijken te worden met complexe
aanpassingsprocessen aan de veranderende omgeving en de landelijke
ontwikkelingen. Het organisatorisch doorontwikkeltraject in Eindhoven
start per direct en moet voor 15 maart 2011 worden afgerond. Op dat
moment moet er een organisatie staan die goed kan inspelen op de
veranderende rol van de gemeente rond het thema integrale veiligheid.
Gemeente Eindhoven