Gemeente Eindhoven

Dynamiek rond veiligheidsterrein vraagt versterking ambtelijke organisatie

De organisatie rond veiligheid en leefbaarheid binnen de gemeente Eindhoven wordt verder versterkt en doorontwikkeld om te komen tot een eigentijds, slagvaardige en flexibele gemeentelijke organisatie. Reden hiervoor is de grote dynamiek op dit terrein, waar ook andere (met name grotere) gemeentes mee worden geconfronteerd. Deze dynamiek blijkt uit onder meer de herpositionering van het Veiligheidshuis, de verbreding van het veiligheidsbeleid, de noodzaak tot integraal werken op meerdere niveaus, de noodzakelijke intensivering van de aanpak van georganiseerde criminaliteit en de veranderende rollen van gemeente en burgemeester. Eerder zijn op bestuurlijk niveau al stappen gezet, nu is het moment om ook binnen de gemeentelijke organisatie veranderingen door te voeren. Op die manier kunnen de ontwikkelingen rond veiligheid en leefbaarheid en de uitvoering van het integraal beleidskader veiligheid op een slagvaardige manier worden opgepakt.

Het Veiligheidshuis, waar het veiligheidsbeleid tot twee jaar geleden was geconcentreerd, beperkt zich tot veelplegers, huiselijk geweld en jongeren. Het Veiligheidshuis was met name gericht op preventie. Actueel is de wens de Veiligheidshuizen te bundelen en te regionaliseren, ook in Eindhoven. Naast inzet op preventie is met de gemeenteraad afgesproken om ook meer in te zetten op repressie. Deze wijziging vloeit voort uit het integraal beleidskader veiligheid (IBV) dat eind 2009 door de Raad is vastgesteld. Dit kader bevat negen prioriteiten en is daarmee een verbreding van de veiligheidsaanpak. Dit vraagt dan ook een doorontwikkeling van de organisatie, met name waar het gaat om de integrale aanpak van de thema's per gebied. Veiligheid hangt immers nauw samen met bijvoorbeeld werk, onderwijs en de sociale omgeving.

In de veiligheidsaanpak heeft de afgelopen jaren de nadruk gelegen op de aanpak van aangiftegerelateerde criminaliteit. Dit blijkt echter vooral de aanpak van symptomen en niet de oorzaken. Juist daarom moet worden ingezet op niet-aangiftegerelateerde criminaliteit, zo bleek ook uit de stads- en regioscan afgelopen zomer. Uit die scan bleek ook dat er ruim twintig criminele groepen actief zijn in Brabant, waarbij naast de inzet van het Openbaar Ministerie ook bestuurlijke interventie nodig is. Dit vraagt uitvoering van het barrièremodel en het ondermijnen van het ondernemersklimaat van criminelen. Inmiddels is er ook een taskforce opgericht waarin Rijksoverheid, lokale overheden en andere partners samenwerken in de bestrijding en aanpak van georganiseerde criminaliteit. Daarnaast worden de bevoegdheden van de burgemeester steeds verder uitgebreid door onder meer de `voetbalwet' en de vorming van de nationale politie.

Analyse

Uit een analyse, die eind 2010 in opdracht van de waarnemend gemeentesecretaris is uitgevoerd naar de organisatie van het veiligheidsbeleid van de gemeente en naar de wijze van uitvoering daarvan, blijkt dat deze ontwikkelingen van grote invloed zijn op de uitvoering van dit beleid. Belangrijkste conclusie is dat de gemeentelijke rol in het veiligheidsdomein door de complexiteit en dynamiek van de omgeving snel verandert. De gemeente moet voor de veiligheid en leefbaarheid in de stad en de wijken de regie in handen kunnen nemen. Ook de specifieke situatie in Eindhoven speelt daarbij een rol. Dit alles vraagt om specialistische kennis en kunde en passende ondersteuning van het bestuur.

Organisatie en werkwijze

Om te komen tot een slagvaardige en flexibele gemeentelijke organisatie zijn veranderingen in organisatie en werkwijze nodig. Uitgangspunt is een organisatie die strategisch, tactisch en operationeel effectief is, efficiënt en slagvaardig kan handelen, beschikt over een hoogwaardig expertisecentrum en in staat is om zaken flexibel en snel aan te pakken. Belangrijke aanpassing binnen de organisatie is dat het thema veiligheid ambtelijk wordt belegd in de Directieraad. Verder komt er een specifieke afdeling die verantwoordelijk is voor strategische advisering aan het college en de burgemeester op gebieden als openbare orde en veiligheid en rampen en crisisbestrijding, ontwikkeling en voortgang van het integraal beleidskader veiligheid, informatieanalyse en projectleiderschap van complexe vaak multidisciplinaire projecten. Het Veiligheidhuis beperkt zich tot taken rond de uitvoering van de persoongerichte aanpak. Ook wordt binnen de gemeentelijke organisatie de regierol in wijken en buurten versterkt.

Eindhoven staat in het organisatieproces rondom veiligheid en leefbaarheid niet alleen. In de analyse is gekeken naar andere grote gemeenten waarbij die ook geconfronteerd blijken te worden met complexe aanpassingsprocessen aan de veranderende omgeving en de landelijke ontwikkelingen. Het organisatorisch doorontwikkeltraject in Eindhoven start per direct en moet voor 15 maart 2011 worden afgerond. Op dat moment moet er een organisatie staan die goed kan inspelen op de veranderende rol van de gemeente rond het thema integrale veiligheid.