Ingezonden persbericht


Horeca innovatief door recessie
Trendwatchers-duo spot tientallen innovaties

Trendwatchers-duo Lieke & Richard Lamb bezocht de vakbeurs Horecava in Amsterdam op zoek naar innovatieve producten en diensten. Die vonden zij in grote getalen. Hun conclusie: door de recessie is de Horeca noodgedwongen veel innovatiever geworden. Dat moet ook wel want in 2010 was de omzet voor Nederlandse restaurants 164 miljoen euro lager dan in 2009. Onderstaand een overzicht van de innovatieve producten en diensten die Lieke en Richard Lamb aantroffen en waarvan zij verwachten dat die de Horeca in 2011 in positieve zin zullen veranderen: "Dit zijn stuk voor stuk producten die gasten op prijs zullen stellen." Hun advies aan de Horeca luidt overigens: "Zorg als restaurateur of hotellier naast zichtbare innovaties vooral voor een perfecte service. Het levert herhaalbezoeken op en dat maakt op de langere termijn uiteindelijk het verschil voor de omzet." In hun wekelijkse radio-uitzending op DitIsHandig.nl zullen Lieke & Richard Lamb deze donderdagavond vanaf 20:00 uur alle genoemde Horeca-producten op een luchtige manier bespreken.

()

De Napkin
Een handdoekje in de vorm van een pepermuntje dat uitvouwt na aanraking met water. Na een maaltijd krijgen gasten dit, samen met een bakje water, stijlvol gepresenteerd om hun handen mee te wassen. De Napkin is als Horeca-product van het jaar winnaar van de 'Ditishandig.nl 2011 Innovatie Award'.

Koffie-paddo's

()
Op koffiedrab gekweekte paddestoelen. Deze 'GRO Mushrooms' sleepten de Duurzaamheids Award in de wacht.

Slow Coffee
Filterkoffie - in alle soorten en maten - is weer in opmars onder de benaming 'Slow Coffee'. Trendwatchers-duo Lieke en Richard Lamb voorspelde dit al dit eind 2009. Het heeft te maken met de behoefte aan een intense smaakbeleving en een gewenste kostenreductie voor de consument.

Wand van Noors rendiermos
De Greenwall - gemaakt van Noors rendiermos - zorgt voor geluiddemping in drukke ruimtes zoals een restaurant. De wand won de Horecava Innovation Award 2011.

Anti-slipmat met Nano-technologie
De beste innovaties liggen zo voor de hand als het ei van Columbus: de anti-slipmat 'PlacePad Gastro' voorkomt veel irritatie bij koks, want snijplanken verschuiven niet meer tijdens het werk in de keuken. Deze anti-slipmat is gebaseerd op nano-technologie. Het product werd winnaar in de categorie 'Equipment & Services'.

'Sex and the City' Cup Cakes
Bij 'Food & Beverage' ging de award naar Kate's Cakes. Dit zijn de felgekleurde mini-cakejes die bekendheid kregen door de TV-serie & film 'Sex and the City'.

Dit is handig!
Andere Horeca-producten die de kreet "dit is handig!" bij de gebruiker zou kunnen ontlokken zijn: Ola Café Zero° (ijskoffie); Chocolatte (chocopastilles voor warme chocolademelk); Flute (een automaat voor de uitgifte van 'bubbles by the glass') en Take it light (intelligent eetbord).

= = = = =