GroenLinks Kampen

Eenrichting op stadsbrug en ring

Dinsdag 11 januari 2011, 18:32u - wim rill


GroenLinks steunt het plan om eenrichtingsverkeer in te stellen op de stadsbrug. De partij vindt dat een goed alternatief voor de huidige situatie, maar wil er nog wel iets bij: eenrichtingsverkeer op een ring rond de binnenstad.

Eenrichtingsverkeer op de stadsbrug beantwoordt volgens raadslid Wim Rill in grote mate aan de visie van GroenLinks op de verkeerscirculatie in de binnenstad en zorgt voor een aangenamer en gezonder leefklimaat voor wonen, werken, winkelen en recreëren.

Maar het is volgens Rill nog beter om ook op de ring rond de binnenstad eenrichtingsverkeer in te voeren. ''Dat maakt de binnenstad nog meer autoluw.''

Hoe ziet in dat geval het scenario eruit? De IJsselkade en de 2e Ebbingestraat worden eenrichtingverkeer tegen de klok in. Er komt op deze wijze een ring om de binnenstad. Vanuit IJsselmuiden kan men toegang krijgen tot deze ring door vanaf de stadsbrug rechtsaf te slaan. De stad richting IJsselmuiden verlaten kan alleen via de Molenbrug en de Eilandbrug. Rill: 'De maatregelen kunnen wat ons betreft pas uitgevoerd worden als er voldoende gratis parkeervoorzieningen aan de randen van de binnenstad komen. In concreto op het Burgemeester Berghuisplein, het Stationsplein, bij de Buitenhaven en in de buurt van de Bovenhaven.'

Van welke kant men de stad ook benadert, men kan zo snel en eenvoudig de auto parkeren en loopt binnen een paar minuten de stad in. Via dynamische bewegwijzering wordt bezoekers duidelijk gemaakt waar zij gratis kunnen parkeren en dat er voor hen geen parkeerplaatsen in de binnenstad zijn. Parkeerplaatsen in de binnenstad zijn er in principe alleen voor de bewoners van de binnenstad. Dit leidt tot:
1. Meer rust en minder autobewegingen in de binnenstad;
2. Minder uitlaatgassen en fijnstof in de binnenstad, dus een betere luchtkwaliteit;

3. Ruimte voor de realisatie van meer groen en ontmoetingsplaatsen in de binnenstad;

4. Een aangenamer en gezonder leefklimaat voor wonen, werken, winkelen en recreëren;

5. Groene wandelpromenade aan de Ijsselkade tussen de Stadsbrug en de de la Sablonièrekade.

De ondernemers hoeven niet bang te zijn dat dit verkeerd uitpakt, volgens Wim Rill. 'De ondernemers zijn van mening dat bezoekers het liefst hun auto voor de deur parkeren. Dit biedt echter alleen voordelen als bezoekers alleen bij die ene winkel moeten zijn. Wil ik als bezoeker naar de HEMA en dan bijvoorbeeld naar de VVV/ANWB, dan moet ik alsnog lopen. Wat GroenLinks betreft, gaan we winkelen in de binnenstad meer als een geheel promoten dan als het bezoeken van een verzameling van losse winkels. Winkelen in de binnenstad van Kampen geeft zoveel meer allure dan winkelen in bijvoorbeeld Dronten. Bovendien is en blijft Kampen naast gezellige winkelstad ook een stad met veel culturele potentie. Daarbij kan gedacht worden aan de mooie musea, het gemeentearchief en de vele mogelijkheden voor het maken van een stadswandeling. Dit dient veel meer uitgebuit te worden dan nu het geval is. Bezoekers zullen er geen moeite mee hebben om hun auto aan de rand te parkeren en een paar minuten te lopen. Zij weten dat winkelen in de binnenstad van Kampen meer is dan alleen maar even wat goederen kopen. Oftewel: "De binnenstad van Kampen, historisch gezellig."

Voor klanten die zware spullen kopen, zou een bezorgdienst of centraal afhaalpunt dat per auto bereikbaar is, ingesteld kunnen worden. ''De consument kan op vertoon van zijn aankoopbewijs aldaar zijn gekochte goederen ophalen en hoeft niet zelf met de goederen te sjouwen.''