International Film Festival Rotterdam

40th International Film Festival Rotterdam
26 januari - 6 februari 2011

PERSBERICHT 4 februari 2011

Juries bekronen films uit het IFFR 2011-programma
Tiger Awards naar Zuid-Korea, Spanje en Thailand

In het Oude Luxor Theater in Rotterdam zijn vrijdagavond 4 februari tijdens de IFFR Award Ceremony de winnende films van het 40e International Film Festival Rotterdam bekend gemaakt. De ceremonie, gepresenteerd door cabaretier en schrijver Thomas van Luyn, omvatte een miniconcert van Sonic Youth-voorman Lee Ranaldo, lid van de Tiger Awards Jury.

De drie gelijkwaardige Tiger Awards zijn toegekend aan de speelfilmdebuten The Journals of Musan van Park Jung-Bum (Zuid-Korea), Finisterrae van Sergio Caballero (Spanje, 2010) en de door het Hubert Bals Fonds ondersteunde film Eternity van Sivaroj Kongsakul (Thailand, 2010). Ter gelegenheid van de jubileumeditie werd eenmalig een speciale prijs uitgereikt: de Return of the Tiger Award. De gedeelde prijs voor de beste film uit dit gelijknamige festivalprogramma ging naar Oki's Movie van Hong Sang-Soo (Zuid-Korea) en Club Zeus van David Verbeek (Nederland/China)

Zaterdagavond 5 februari worden de UPC Publieksprijs en de Dioraphte Award voor de beste door het Hubert Bals Fonds ondersteunde film bekend gemaakt. Het festival besluit zondag 6 februari met de Volkskrantdag.

Tiger Awards
De jury van de Tiger Awards Competitie 2011 bestond uit Lucrecia Martel, filmmaakster, scenarioschrijfster en filmproducente (Argentinië), Sandra den Hamer, directeur van EYE Film Instituut Nederland en voormalig directeur van het IFFR, Andrei Ujica, filmmaker (Roemenië), Wisit Sasanatieng, filmmaker (Thailand) en Lee Ranaldo, zanger, gitarist, componist en mede-oprichter van noise rockband Sonic Youth (USA). Aan de drie VPRO Tiger Awards is voor elke filmmaker een geldbedrag verbonden van 15.000 Euro.

De Tiger Awards Competitie 2011 wordt mogelijk gemaakt door het Prins Bernhard Cultuurfonds.

Voor de Tiger Awards Competitie 2011 waren veertien eerste of tweede films geselecteerd. Het commentaar van de Tiger Awards Jury bij de winnende films luidt als volgt:

Finisterrae van Sergio Caballero (Spanje, 2010)
'De buitenstaander in deze competitie. Zoekend naar de grenzen in dit festival, de scherpzinnigheid, het ongebruikelijke. De beste rollen voor dieren in film. De geest van deze competitie.'

Eternity by Sivaroj Kongsakul (Thailand, 2010)
'Met een groot gevoel voor filmische duur bouwt deze film zijn eigen universum en vindt een eigen ritme om, met grote samenhang, zijn eigen verhaal te vertellen. Een film die oppervlakkig bezien over dood maar eigenlijk over liefde gaat, een prachtig en delicate liefdesverhaal.' Eternity is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van het Hubert Bals Fonds.

The Journals of Musan van Park Jung-Bum (Zuid-Korea, 2010) 'Een krachtig opgebouwd vertelling. Het verhaal van een overlever. Het personage, ondergedompeld in ethische verwarring, behoudt gedurende de hele film een gelijkmatig gedrag. Een volwassen debuut van een nieuwe filmmaker. Dit sociale drama biedt ons een andere dimensie of perspectief op de situatie in Korea.'

Return of the Tiger Award
Aan het Return of the Tiger-programma is een eenmalige prijs verbonden, de Return of the Tiger Award. De vijfien regisseurs van de veertien films in de Tiger Awards Competitie 2011 besloten samen wie de winnaar is van deze unieke prijs, waaraan een geldbedrag van 5.000,- Euro verbonden is. De stemming leverde een gedeelde eerste plaats op voor:

Oki's Movie van Hong Sang-Soo (Zuid-Korea, 2010) en Club Zeus van David Verbeek (Nederland/China, 2011)

Hong Sang-Soo won in 1997 een Tiger Award voor zijn speelfilmdebuut The Day a Pig Fell Into the Well. David Verbeek's tweede speelfilm Shanghai Trance was in 2008 genomineerd voor een Tiger Award.

Ter gelegenheid van de 40ste jubileumeditie is in het festivalprogramma een selectie vertoond van films die in 2010 door oud-Tiger Award kandidaten werden gemaakt. Dit programma en de Return of the Tiger Award zijn bedoeld als gebaar van gastvrijheid voor de filmmakers die in het begin van hun carrière op het Rotterdamse festival hun eerste stappen op het internationale podium zetten, en als teken van blijvende steun van het festival aan deze filmmakers.

Club Zeus wordt vanaf april/mei 2011 in de Nederlandse filmtheaters uitgebracht door Cinema Delicatessen.

NETPAC Award
De NETPAC Jury (Network for the Promotion of Asian Cinema), bestaande uit juryvoorzitter Ratna Sarumpaet (Indonesië), Katayoon Shababi (Iran, directeur Sheherazad Media International) en Zhang Xian-min (China, directeur van het Indie Cinema Fund) heeft besloten twee films te onderscheiden met de NETPAC Award als beste Aziatische films in IFFR 2011:

Black Blood van Zhang Miaoyan (China/Frankrijk, 2011) 'Een eenvoudige en tegelijkertijd krachtige en gedetailleerde film, die meevoert naar een wereld waarin mensen in afzondering leven.' Black Blood is mede mogelijk gemaakt met een bijdrage van het Hubert Bals Fonds

The Day I Disappeared van Atousa Bandeh Ghiasabadi (Nederland/Iran, 2011) 'De audiovisuele poëzie van deze film doet herinneren aan het beste dat de filmkunst kan bieden. Voortreffelijk en schitterend.'

FIPRESCI Award
De jury van de internationale associatie van filmcritici FIPRESCI (Fédération Internationale de la Presse Cinématographique), bestaande uit juryvoorzitter Chris Fujiwara (Japan, Insanemute.com), Christoph Huber (Oostenrijk, Die Presse), Adrian Martin (Australië, o.a. LOLA en Rouge.com), Charles Tesson (Frankrijk, Cahiers du cinéma) en Ronald Rovers (de Filmkrant) heeft de FIPRESCI Award toegekend aan:

The Journals of Musan van Park Jung-Bum (Zuid-Korea, 2010) 'De FIPRESCI Jury kent zijn prijs toe aan een film die een levendig beeld geeft van een buitenstaander. De film is organisch, vormt één geheel en is het werk van een trefzeker en volleerd filmmaker.'

De FIPRESCI Jury koos de winnaar uit de films geselecteerd voor de Tiger Awards Competitie 2011.

KNF Award
De jury van de KNF (Kring van Nederlandse Filmjournalisten), bestaande uit juryvoorzitter Jeroen Stout (NTR), Dana Linssen (de Filmkrant), Gawie Keijzer (De Groene), Clementine van Wijngaarden (VARAgids) en Laura van Zuijlen (Limboland), heeft de KNF Award toegekend aan:

Winter Vacation van Li Hongqi (China, 2010)
'De jury van de Nederlandse filmcritici is bij het bekijken van de voor deze prijs in aanmerking komende films plezierig verrast door het kennelijke einde van de dominantie van het realisme in de arthouse film. Deze stijl werd de afgelopen jaren meer en meer gekunsteld, een truc bijna. Maar tijdens het festival kreeg poëzie weer de overhand in, bijvoorbeeld, F.J. Ossangs lyrische, zelfbewuste Dharma Guns en David Dusa's Fleurs du Mal. Poëzie staat ook centraal in de winnaar van de prijs van de Nederlandse filmcritici. De film is sober in beelden maar door gebruik te maken van geluid, dialoog, ritme in de montage en humor in het scenario, overstijgt die de werkelijkheid en verandert het saaie dagelijkse leven van een Mongoolse stadje iets van verbazingwekkende schoonheid.'

Winter Vacation is mede mogelijk gemaakt met een bijdrage van het Hubert Bals Fonds.

De KNF Jury koos de winnaar uit films in de officiële selectie van het IFFR 2011 programma, die nog niet zijn aangekocht voor distributie in Nederland. Om de aankoop van een filmprint door een distributeur te bevorderen bestaat de prijs uit de kosten van ondertiteling, gesponsord door Holland Subtitling.

Tiger Awards voor korte films, EFA Nominatie en New Arrivals Award Maandag 31 januari zijn Nicolas Provosts Stardust (België), Nathaniel Dorsky's Pastourelle (VS) en Natasha Mendonca's Jan Villa (VS/India) bekroond met de drie gelijkwaardige Rotterdam Tiger Awards voor korte films 2011. Alberto De Michele's I Lupi (The Wolves, Italë) is uitverkoren tot Rotterdam Short Film Nomination for the European Film Awards 2011. De New Arrivals Award ging naar Silent Things van Rob Brown (GB).

De zevende Rotterdam Tiger Awards Competitie voor korte films omvatte achtentwintig films, in lengte variërend van zes tot 52 minuten. Als jury verwelkomde het IFFR kunstenares Fiona Tan, bekend van haar audiovisuele installaties, films en fotografische werk (Nederland), filmmaakster Anocha Suwichakornpong, Tiger Award-winnaar voor Mundane History (Thailand) en filmmaker, filmcriticus and docent Thom Andersen (VS). De Jury maakte de winnaars van de drie gelijkwaardige Tiger Awards voor korte film (3,000 Euro) bekend tijdens de VPRO Late Night Talk Show op maandagavond 31 januari.

De Rotterdam Tiger Awards Competitie voor Korte Films is mede mogelijk dankzij een bijdrage van het City Marketing Office Rotterdam.

MovieSquad Award
Donderdagavond 3 februari werd bekend dat de film Les amours imaginaires (Xavier Dolan, Canada, 2010) de MovieSquad IFFR Award heeft gewonnen; Dolan won vorig jaar dezelfde prijs voor zijn debuutfilm J'ai tué ma mère. Les amours imaginaires draait nu in de bioscoop.

De MovieSquad Jury bestond uit 5 jongeren: Rutger van Loo (16), Johann Schuur (18), Joren Molter (17), Eveline de Haan (15) en Wouter van der Vaart (17). Aan de MovieSquad Award is een geldbedrag verbonden van ¤ 2.000,- ter promotie van de film onder de doelgroep. Tevens maakt de film kans opgenomen te worden in de landelijke filmeducatieve programma's van EYE.

MovieSquad is een initiatief van EYE Film Instituut Nederland in samenwerking met het International Film Festival Rotterdam.

ARTE France Cinéma en Eurimages Awards
De 28e CineMart, de coproductiemarkt van het International Film Festival Rotterdam, eindigde woensdag 2 februari in Rotterdam met de bekendmaking van de twee prijzen voor de beste filmprojecten geselecteerd voor CineMart 2011. De jury bestond uit Rémi Burah (ARTE France Cinéma), Peter Gustaffson (Eurimages) en Susanne Marian (Essential Filmproduktion, Germany). Touch Me Not van Adina Pintilie (Roemenië/Frankrijk) wint de Arte France Cinéma Award en Kid van Fien Troch (België/Nederland) de Eurimages Award. De jury gaf een Speciale Vermelding aan A Spell to Ward of the Darkness van Ben Russell & Ben Rivers (Duitsland/Frankrijk).

(Einde persbericht)


Noot voor redacties
Noten aan de redactie,