Nederlandse Zorgautoriteit


NZa: Afwijzingsbrieven zorgverzekeraars onduidelijk en onvolledig

08-02-2011

De Nederlandse Zorgautoriteit heeft een aantal zorgverzekeraars gewaarschuwd dat zij verzekerden volledig moeten informeren als zij bepaalde zorg niet vergoeden. De afwijzingsbrieven die zorgverzekeraars aan tandartsen en verzekerden sturen zijn vaak onduidelijk en onvolledig. Dit heeft de NZa geconstateerd na onderzoek van een klacht hierover van de Branchevereniging Tandtechniek.

De afwijzingsbrieven waarin verzekerden te horen krijgen dat een bepaalde behandeling niet vergoed wordt, voldoen niet aan het Richtsnoer Informatieverstrekking ziektekostenverzekeraars en volmachten van de NZa. Vooral de mogelijkheid van de verzekerde om tegen de afwijzing in beroep te gaan ontbreekt. Daarnaast staat in een aantal brieven 'goedkeuring' vermeld terwijl er sprake is van een afwijzing. Ook het verwijzen naar een niet bestaande regeling - als reden om niet te vergoeden - komt voor.
De NZa heeft de betreffende zorgverzekeraars een brief gestuurd waarin zij hen erop wijst dat afwijzingsbrieven dienen te voldoen aan het Richtsnoer. Daarin staat dat consumenten van verzekeraars duidelijke informatie moeten krijgen. Zij moeten weten om welke reden hun aanvraag voor een vergoeding niet wordt gehonoreerd, en hoe zij daartegen bezwaar kunnen maken.

Het Richtsnoer geldt voor informatieverstrekking door verzekeraars aan verzekerden, zowel direct als indirect via de zorgaanbieder. Relevant is dat het gaat om informatie waar de verzekerde belang bij heeft. Dit is bij een afwijzing van de vergoeding van zorg het geval. De NZa heeft in de brief tevens aangekondigd dat zij nieuwe signalen over afwijzingsbrieven zal onderzoeken en zonodig handhavingsmaatregelen treft.