CDA


Drenthe | Meer ruimte voor goederenvervoer Coevorden-Emmen dinsdag 8 februari 2011

Als het aan het CDA ligt, krijgt het zogenaamde âgoederenpadâ over het spoor tussen Zwolle en Coevorden (Euroterminal) een hogere prioriteit in Den Haag. Op 4 februari troffen ondernemers van de Euroterminal, locale en nationale CDA-bestuurders elkaar om te bespreken hoe er meer goederentreinen over de spoorverbinding kunnen gaan rijden, wat belangrijk kan bijdragen aan de economische groei in de regio Coevorden-Emmen.

CDA-woordvoerder in Drenthe voor Verkeer en Vervoer, Greet Seinen, vindt dat er te weinig ruimte en rek op het spoor is voor goederentransport van Rotterdam naar Coevorden en Emmen. Zuidoost-Drenthe hecht grote waarde aan de economische impulsen die door deze goederenstroom worden gegenereerd. De gemeenten Emmen en Coevorden werken hieraan gezamenlijk in het zogenaamde Dryport-project. Het doel van dit project is logistieke bedrijvigheid uit de overvolle en met verkeerscongestie kampende zeehavens naar de regio Zuidoost-Drenthe te halen. De Euroterminal in Coevorden, waar de containers worden overgeslagen, is hierbij een belangrijke speler.

Dienstregeling
De terminalexploitant ziet duidelijke groeikansen, maar sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling van NS/Prorail van december jl. worden transporteurs momenteel gedwongen om sânachts de goederen richting Duitsland te verladen, omdat ze anders niet vóór sluitingstijd op de kade in Rotterdam terug kunnen zijn. Overdag is tussen 7.00 uur
âs morgens en 23.00 uur âs avonds geen goederenpad meer beschikbaar tengevolge van een conflict met een personen stoptrein. Hoewel het hier slechts gaat om een paar minuten dreigt hierdoor verdergaande groei van ETC ernstig te worden bemoeilijkt.

Buurtbewoners van de aangrenzende woonwijk spreken over ernstige geluidsoverlast, die veroorzaakt wordt doordat midden in de nacht met man en macht de bijna dagelijks aangevoerde containers naar het Duitse spoorwegennet moeten worden overgeladen. Deze ongewenste gang van zaken wordt nog verergerd door de grote haast waarmee dit overladen moet gebeuren. Haastige spoed is zelden goed, zeker midden in de nacht nabij een woonwijk.

Dat moet anders en dit kan anders. Dat was reden voor Greet Seinen om Maarten Haverkamp, Tweede Kamerlid voor NS en ProRail uit te nodigen. In april dit jaar moeten de transporteurs al de aanvragen voor goederentreinen voor de dienstregeling 2012 indienen bij ProRail. Daarna vindt de toedeling plaats. Maarten Haverkamp zegde toe zijn best te zullen doen om het goederenpad Rotterdam, via Zwolle richting Coevorden onder de aandacht te brengen in de Tweede Kamer en bij Prorail. De groeikansen van de regio mogen niet in de kiem worden gesmoord. Als de Euroterminal bij de toedeling meer ruimte krijgt, profiteert heel Zuid-Drenthe (Zuidas) hiervan en wordt ook aan de wensen van de buurtbewoners tegemoet gekomen. Het verladen hoeft dan niet uitsluitend in de nachtelijke uren plaats te vinden. Ook extra spoor bij Ommen zou structureel soelaas bieden, en dat kan naar het zich laat aanzien relatief eenvoudig worden aangelegd. In de tussentijd zijn er wellicht creatieve alternatieven denkbaar die op de korte termijn verlichting bieden. Haverkamp beloofde ook hierin mee te willen denken.Â