Gemeente Zoetermeer

Zoetermeer achterhaalt fraude met bijstandsuitkeringen

Stadhuis Zoetermeer
De gemeente Zoetermeer heeft in 2010 voor ruim 9 ton aan fraude met bijstandsuitkeringen achterhaald. In totaal betrof het 260 zaken. In de meeste gevallen kwam de gemeente de fraude op het spoor door geautomatiseerde vergelijking van bestanden. Daarbij wordt bijvoorbeeld informatie van de belastingdienst over ontvangen inkomsten vergeleken met de informatie die bij de gemeente bekend is.

Digitale opsporing
Wethouder Edo Haan: "Digitale opsporing wordt steeds belangrijker en Zoetermeer hoort bij de koplopers op dit terrein. Bijstandsfraude wordt op deze manier heel snel ontdekt. Het gemiddelde fraudebedrag per geval daalt dan ook nog steeds waardoor het terugvorderen van dat bedrag makkelijker wordt."

Beëindiging uitkering
In 54 gevallen leidde de fraude tot beëindiging van de uitkering. Edo Haan: "Het gaat bij fraudebestrijding niet alleen om het bedrag dat je opspoort, maar ook om wat je bespaart. Op jaarbasis komen 54 beëindigde uitkeringen neer op een besparing van ruim 7 ton."

Fraudebestrijding
In 8 gevallen lag de fraude boven de EUR 10.000,-. In zo'n geval maakt de sociale recherche een proces-verbaal op waarna de Officier van Justitie de zaak voorlegt aan de strafrechter. Haan: "vier jaar geleden ging het nog om 20 zaken, dus ook hier worden onze investeringen in preventie en snelle opsporing van bijstandsfraude beloond. De gemeente vindt het essentieel dat uitkeringen alleen terecht komen bij mensen die daar recht op hebben. Daarom besteden we veel aandacht aan fraudebestrijding."

Samenwerking instanties
In alle gevallen wordt de ten onrechte uitgekeerde uitkering teruggevorderd door directe verrekening met de uitkering. Bij de bestrijding van uitkeringsfraude zoekt de gemeente ook de samenwerking met andere partijen. Zo wordt in de regio intensief samengewerkt met andere gemeenten en met opsporingsinstanties als belastingdienst en politie.