Ingezonden persbericht


Persbericht 8-02-2011
GO! helpt scholen met omgang nieuwe gezinsvormen

Op dinsdag 8 februari 2011 organiseerde het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap een studiedag 'Ouders en school: een hechte tandem voor het kind!'. Met deze studiedag wilde het GO! inspelen op de steeds veranderende maatschappelijke context. Daarin maakt het traditionele gezin vaak plaats voor andere, complexere gezinsvormen. De studiedag bood antwoorden aan de scholen over hoe ze best met deze nieuwe situaties omgaan.

Ongeveer 1 op 4 kinderen in Vlaanderen maakt thuis immers een echtscheiding mee. Bij kleuters is dat een op de tien. 11 procent van alle vrouwen tussen 40 en 44 jaar is alleenstaande moeder, 2 procent van alle mannen tussen 40 en 44 jaar is alleenstaande vader. Vijf tot zeven procent van de gezinnen is nieuw samengesteld en 9,5 tot 10 procent van de kinderen leeft in een gezin met een stiefouder. Klasse

Ondanks deze wijzigende gezinsvormen is één ding niet veranderd: de gezamenlijke inzet en bekommernis van alle ouders en alle scholen om kinderen maximale ontwikkelingskansen te bieden. "De mate waarin ouders en school een tandem vormen is veelal de successleutel voor het kind. Het belang van het kind moet altijd centraal staan. Daarom stelt het GO! een engagementsverklaring voorop die ze verwacht van de school en de ouders en waarin hun rechten en plichten omschreven staan" verduidelijkt de afgevaardigd bestuurder Raymonda Verdyck.

De studiedag had als doel directeurs, leerlingenbegeleiders, zorgcoördinatoren en CLB-medewerkers te laten kennismaken met een aantal principes en juridische sleutels om ouders en hun kinderen nog beter te kunnen begeleiden. In het kader van deze studiedag bezorgt het GO! een beleidscahier aan haar scholen met handvaten om correct te handelen binnen het juridisch kader. Daarnaast verspreidt het GO! een folder, die de ouders attent maakt op de wederzijdse engagementen.

Visie
Het GO! heeft een visie ontwikkeld op basis van het pedagogisch project. Centraal in deze visie staat dat ouders de geprivilegieerde partners van de school zijn om de gezamenlijke doelstelling, nl. de totale ontplooiing en talentontwikkeling van elk kind te realiseren. Deze visie laat scholen toe om een beleid uit te bouwen waarbinnen de tandem school - ouders volledig tot zijn recht kan komen.

In het GO! wordt elke ouder, ongeacht de gezinscontext, als een volwaardige partner erkend in de maximale ontwikkeling van het kind en zijn talenten. Scholen in het GO! proberen elke dag dit partnerschap vorm te geven. Door telkens hun handelen af te stemmen met de leerlingen en de ouders en in dialoog te treden.

Tijdens de dialoog tussen school en ouders duiken er regelmatig vragen op. Het gaat dan meestal over juridische kwesties, over rechten en plichten.

10 voorbeelden:

1. Kan de school op vraag van de ene ouder weigeren om het kind na schooltijd mee te geven met de andere ouder?
2. Wat doet de school wanneer vader als levenbeschouwelijk vak voor katholieke godsdienst kiest en moeder voor niet-confessionele zedenleer?
3. Mag een grootmoeder tijdens de speeltijd haar kleinkind bezoeken?
4. Wat als de ouders elk een andere studierichting voor hun kind kiezen?
5. Mag een pleegouder instemmen met een verwijzing naar het buitengewoon onderwijs?
6. Als moeder meldt dat zij het hoederecht over haar kinderen heeft, betekent dit dat zij alle beslissingen mag nemen?
7. Kan een kind bij co-ouderschap wekelijks van school veranderen?
8. Mag de nieuwe partner van mama aanwezig zijn bij het oudercontact?
9. Kan een minderjarige zelf naar de jeugdrechter stappen om een wijziging in de verblijfsregeling te vragen?
10. Mag de politie minderjarigen op school verhoren zonder medeweten van de ouders?

Dit zijn slechts enkele van de vele vragen die opduiken bij de contacten tussen scholen en ouders over het schoolleven van hun kind(eren).

Regelgeving schiet te kort
De huidige regelgeving biedt echter onvoldoende houvast om met veranderende gezinscontexten om te gaan, bijvoorbeeld om beslissingen te nemen wanneer ouders niet tot een consensus komen. Kinderen krijgen op diverse domeinen meer en meer inspraak en beslissingsrecht. Er is ook in dit verband nood aan een kader waarbinnen een volwaardig partnerschap tussen ouders, school en kind wordt gerealiseerd

Een continu proces: Een dialoog opzetten
Het GO! merkt dat de slaagkansen om de tandem ouders-school echt waar te maken afhankelijk zijn van de rol die tal van actoren daarbij spelen. Daarom wil het GO! met de resultaten van deze studiedag in dialoog treden met andere belanghebbenden zoals jeugdrechters, jeugdadvocaten, vertegenwoordigers van ouders, de kinderrechtencommissaris en diensten en voorzieningen binnen de integrale jeugdhulp (vertrouwenscentra, jongerenadviescentra e.a.).

Door deze dialoog te voeren hoopt het GO! te kunnen bijdragen tot een beter afgestemd beleid tussen alle belanghebbenden. Het aandeel van de school mag in het belang van het kind niet onderschat worden.