Ingezonden persbericht


Persbericht

Hilversum, 8 februari 2011
Het Nationale Automobilisten Onderzoek 2011:

Veel automobilisten al online in de auto

Het gebruik van mobiel internet in de auto groeit snel! De helft van de Nederlandse automobilisten, met beschikking over een telefoon in de auto, beschikt al over mobiel internet op hun telefoon. Van deze automobilisten maakt bijna de helft (45,1%) hier onderweg wel eens gebruik van. Vorig jaar was dit percentage nog (30,1%). Dit komt naar voren uit Het Nationale Automobilisten Onderzoek 2011 van mobiliteitsplatform www.eileen.nl

Radio luisteren via mobiel internet

Van de automobilisten die gebruik maken van mobiel internet luistert ongeveer 14% wel eens via mobiel internet naar de radio, terwijl 2,5% niet wist dat dit mogelijk was. Mannen maken vaker gebruik van deze functie dan vrouwen.

Top 10 van tijdsbesteding in de file

Ruim twee derde van de automobilisten heeft in de file als voornaamste bezigheid 'muziek of radio luisteren' (68,7%), gevolgd door 'rondkijken' (37,4%) en 'opletten in het verkeer' (27,6%). Mannen bellen vaker in de file, terwijl vrouwen vaker zingen of meezingen terwijl ze in de file staan. Jongeren luisteren vaker radio of muziek dan mensen van 45 t/m 54 jaar oud. De complete Top 10 van tijdsbesteding in de file ziet er als volgt uit:

Top 10 van tijdsbesteding in de file 2011


1. (1) Muziek/radio luisteren 68,7 %


2. (2) Om me heen kijken 37,4 %


3. (3) Opletten in het verkeer 27,6 %


4. (4) Nadenken 16,8 %


5. (5) Zingen/meezingen 14,7 %


6. (6) Bellen 11,6 %


7. (7) Eten en/of drinken 9,5 %


8. (-) Roken 6,9 %


9. (8) Ergeren 6,4 %


10. (-) Kletsen 5,6 %

Bron: Eileen, Het Nationale Automobilisten Onderzoek 2011

Het mobiliteitsplatform www.eileen.nl voert jaarlijks Het Nationale Automobilisten Onderzoek uit. In het onderzoek komen diverse thema's aan bod. Centraal staan zaken als de fileproblematiek, tijdsbesteding in de auto, rijgedrag, verkeersinformatie en het gebruik van communicatie- en informatiediensten onderweg.


---

Noot voor de redactie (