Gemeente Lopik
Persgesprek 8 februari 2011

P E R S B E R I C H T
Postbus 50 3410 CB LOPIK Raadhuisplein 1 Tel : (0348) 55 99 55 Fax: (0348) 55 15 88

Nadat het presidium de agenda heeft bepaald van de commissie- en raadsvergadering van de gemeente Lopik worden de belangrijkste onderwerpen toegelicht via een persbericht en persgesprek.

Agendapunt raad 1 maart 2011
Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade
Het college stelt de raad voor de procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade vast te stellen en met terugwerkende kracht op 1 juli 2008 in werking te laten treden. De Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade geeft een regeling voor de aanwijzing en samenstelling van een onafhankelijke adviseur, dan wel adviescommissie. Daarnaast wordt in de verordening geregeld hoe de advisering over een verzoek tot tegemoetkoming in planschade tot stand komt en de wijze waarop een dergelijk verzoek moet worden behandeld. Dit is omschreven in de Wet ruimtelijke ordening en het Besluit ruimtelijke ordening. Het college vraagt de raad de verordening met terugwerkende kracht op 1 juli 2008 in werking te laten treden. De nieuwe procedure zal gaan gelden voor die verzoeken om uitkering van planschade voortvloeiend uit ruimtelijke wijzigingen, vastgesteld op basis van de Wet ruimtelijke ordening, op of na 1 juli 2008. Het met terugwerkende kracht vaststellen van de planschadeverordening zal er niet toe leiden dat er nieuwe of extra planschadeverzoeken kunnen worden ingediend. Lopende projecten in de gemeente Lopik, gerangschikt naar portefeuillehouder. Portefeuillehouder: Burgemeester R.G. Westerlaken-Loos: Algemene en bestuurlijke zaken, Intergemeentelijke samenwerking, Coördinatie beleid, Dualisme, Openbare orde en veiligheid, Buurtbemiddeling, Representatie, Communicatie, Personeel en organisatie, Burgerzaken, Dienstverlening, Gezondheidszorg en Economische Zaken. Daarnaast behartigt zij de projecten Lopik 2030 (strategische visieontwikkeling) en Ontwikkeling Klantcontactcentrum.

Uitnodiging te komen stemmen op 2 maart 2011
Op 2 maart 2011 vinden de Provinciale Statenverkiezingen plaats. Alle stemgerechtigde inwoners van de gemeente Lopik ontvangen hun stempas op 16 februari 2011. De burgemeester heeft de jongeren die voor het eerst mogen stemmen via een brief uitgenodigd en het belang van stemmen toegelicht.

Op 16 februari 2011 ontvangen stemgerechtigde inwoners van de gemeente Lopik hun stempas voor de Provinciale Statenverkiezingen op 2 maart 2011. Burgemeester Westerlaken-Loos heeft begin februari 2011 een uitnodiging aan alle jongeren gestuurd, die voor het eerst gebruik mogen maken van hun kiesrecht. Dit is een groep van ruim 125 inwoners. In de brief heeft de burgemeester het belang van stemmen toegelicht. Op 2 maart 2011 zijn alle stemgerechtigde inwoners met stempas en geldig identiteitsbewijs welkom in één van de tien stembureaus in de gemeente Lopik. De stembureaus zijn van 07:30 tot 21:00 uur geopend.

Fotowedstrijd gemeentegids Lopik 2011
In juni 2011 verschijnt de nieuwe gemeentegids van Lopik. De gids wordt niet alleen voor, maar ook met inwoners gemaakt door het organiseren van een fotowedstrijd. De winnende foto's krijgen een plaats in de gemeentegids. Inwoners hebben tot nu toe 45 foto's ingestuurd. Deelname is nog mogelijk tot en met 25 februari 2011. Als inwoners willen meedoen aan de fotowedstrijd dan kunnen zij hun foto('s) tot en met vrijdag 25 februari 2011 sturen naar communicatie@lopik.nl onder vermelding van hun naam en adresgegevens. De makers van de drie winnende foto's worden beloond met een plaats in de gemeentegids en een waardebon van 75 voor de eerste plaats, 50 voor de tweede plaats en 25 voor de derde plaats. Bovendien wordt de winnende foto op de voorkant van de gemeentegids 2011 geplaatst. De winnaars krijgen schriftelijk bericht en worden in juni 2011 bekendgemaakt. Alleen inwoners van de gemeente Lopik kunnen deelnemen aan deze fotowedstrijd. Per persoon mogen maximaal twee foto's worden ingeleverd. Medewerkers van de gemeente Lopik zijn uitgesloten van deelname. De foto's moeten genomen worden in de gemeente Lopik en moeten herkenbaar zijn voor de gemeente en/of de Lopikse samenleving. De foto's moeten digitaal worden aangeleverd, in JPEG/JPG-formaat met een minimale resolutie van 300 dpi of minimaal 1,2 MB. De gemeente Lopik kan de foto's gebruiken voor promotionele doeleinden anders dan de gemeentegids. Bij deelname aan de fotowedstrijd geven inwoners toestemming voor het gebruik van hun foto('s) voor bijvoorbeeld de gemeentelijke website, folders, flyers, brochures, nieuwsbrieven etc. Als personen worden gefotografeerd, is het verstandig vooraf toestemming te vragen voor publicatie van de foto(`s). Vragen over de fotowedstrijd kunnen gericht worden aan Hanriëtte Verheul via communicatie@lopik.nl of (0348) 55 99 93.

Contactmiddag/Bijpraatavond Polsbroekerdam
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lopik brengt dinsdag 8 maart 2011 een bezoek aan de kern Polsbroekerdam. Alle

inwoners van Polsbroekerdam worden per brief uitgenodigd en krijgen de gelegenheid vooraf vragen in te dienen. Er zal gelegenheid zijn om op informele wijze met elkaar van gedachten te wisselen. En natuurlijk kunnen de inwoners van Willige Langerak tijdens de avond vragen stellen aan het college van burgemeester en wethouders. Programma 15.30 uur 16:30 uur 17.30 uur 20.00 uur 20.10 uur 20.40 uur 21.00 uur 21.15 uur 22.00 uur Bezoek aan Landwinkel De Noordzijde, Noordzijdseweg 189 Bezoek aan Streekmuseum Van Lieshout, Benedeneind Noordzijde 476 Aperitief en gezamenlijke maaltijd in Buurthuis De Triangel Informeel samenzijn Aanvang bijpraatavond voor alle inwoners van de kern in Buurthuis De Triangel, Benedeneind Noordzijde 468b Informatie door het college van burgemeester en wethouders Beantwoording van vragen die vooraf zijn gesteld Pauze Gelegenheid tot het stellen van vragen Sluiting

Inwoners van Polsbroekerdam kunnen hun vragen voor het college indienen bij Hanriëtte Verheul via communicatie@lopik.nl of (0348) 55 99 93.

Realistische oefeningen brandweer
Van 1 februari 2011 tot en met 15 maart 2011 worden er op het brandweerterrein aan de M.A. Reinaldaweg te Lopik realistische brandoefeningen gehouden. De oefeningen vinden plaats op dinsdag- en donderdagavonden tussen 19:30 uur en 22:00 uur. In een container zal een zogenaamde flashover met kelderprocedure worden nagebootst. Het vuur kan worden waargenomen door omwonenden. Dit vuur is echter geheel beheersbaar en geeft geen gevaar voor de omgeving. Aan de oefeningen wordt deelgenomen door de brandweerkorpsen van de Veiligheidsregio Utrecht district Rijn en Venen (Benschop, Harmelen, Kamerik, Linschoten, Lopik, Montfoort, Oudewater, Woerden, Zegveld). Portefeuillehouder; Wethouder G.J. Spelt:1e loco-burgemeester. Ruimtelijke ontwikkeling en beheer, Vergunningverlening en handhaving, Volkshuisvesting, Verkeer, Infrastructuur en gemeentewerken, Gemeentereiniging, Grondexploitatie en Accommodaties en gebouwenbeheer. Daarnaast behartigt hij de projecten Centrumplan (herontwikkeling centrum Lopik-dorp), Woningbouwprojecten en Revitalisering bedrijventerrein.

Verbetering verkeersveiligheid Lopik-dorp
Op 1 februari 2011 heeft het college besloten de doorgaande verbinding te onderbreken ter hoogte van de aansluiting van de Landscheijding met de

Rietkraag in Lopik-dorp. Met dit besluit zal de verkeersveiligheid voor voetgangers en fietsers worden verhoogd. Bewoners van de Dijkslag hebben de gemeente benaderd met het verzoek de verkeersveiligheid op de route Dijkslag ­ Landscheijding ­ Rietkraag te verbeteren. De gemeente heeft hiernaar onderzoek verricht en als oplossing voorgesteld de doorgaande verbinding voor gemotoriseerd verkeer te onderbreken ter hoogte van de aansluiting van de Landscheijding met de Rietkraag. Hiervoor heeft de gemeente een verkeersbesluit genomen en deze via de gemeentepagina en website bekend gemaakt en ter inzage gelegd. Hierop hebben inwoners zienswijzen ingediend. Na grondige afweging heeft het college op 1 februari 2011 besloten dat het verkeersbesluit de beste oplossing is om de verkeersveiligheid voor voetgangers en fietsers in Lopik-dorp te vergroten. Alle indieners van zienswijzen zullen op korte termijn antwoord ontvangen met een bevestiging van het collegebesluit. De werkzaamheden worden in het voorjaar 2011 uitgevoerd.

Aanpak permanente bewoning recreatieverblijven
De gemeente Lopik is in 2010 gestart met de aanpak van permanente, en dus onrechtmatige, bewoning van recreatieverblijven. Alle eigenaren ontvangen in februari 2011 persoonlijk bericht of zij in aanmerking komen voor een persoonsgebonden ontheffing of een gedoogbeschikking. Bewoners van recreatieverblijven die hiervoor niet in aanmerking komen, zullen elders een woning moeten vinden. De gemeente zal in die gevallen handhavend optreden. In de gemeente Lopik staan op verschillende plaatsen recreatieverblijven. Met recreatieverblijf wordt bedoeld een verblijf op een perceel dat een recreatieve bestemming heeft in het bestemmingsplan. Dit kan zowel een recreatiewoning, stacaravan als een andersoortig verblijf zijn. Er zijn verschillende gevallen bekend waarbij een recreatieverblijf niet wordt gebruikt voor recreatieve doeleinden, maar om permanent in te wonen. Dit is op grond van het bestemmingsplan niet toegestaan en dus onrechtmatig. De gemeente Lopik heeft beleid ontwikkeld om deze overtredingen aan te pakken. In het beleid, dat op 15 december 2009 door de gemeenteraad is vastgesteld, is de aanpak van zowel bestaande als toekomstige gevallen van onrechtmatige bewoning van recreatieverblijven vastgelegd. Wat is permanente bewoning Er is sprake van permanente, en dus onrechtmatige bewoning als het woongebruik in strijd is met de voorschriften van de recreatieve bestemming. Hierbij gaat het niet om de duur van het strijdig gebruik, maar om de strijdigheid van de activiteit met de geldende planvoorschriften: het hebben van het feitelijk hoofdverblijf in het recreatieverblijf. Om te voldoen aan de bestemmingsplanvoorschriften moet de gebruiker van het recreatieverblijf in ieder geval elders een hoofd(woon)verblijf hebben. Daarnaast moet dat hoofd(woon)verblijf ook daadwerkelijk geschikt zijn voor permanente bewoning en tenminste bestaan uit een keuken, woon-, was- en slaapgelegenheid. Daarbij mag het niet gaan om een

zogenaamd postadres dan wel een papieren adres. Het hoofd(woon)-verblijf is een feitelijke thuishaven, dat fungeert als het centrum van zijn of haar sociale en maatschappelijke activiteiten. Uit contacten met bewoners blijkt dat men veelal denkt dat een afwezigheid van twee aaneengesloten weken per jaar betekent dat er geen sprake is van permanente bewoning van een recreatieverblijf. Dit klopt niet. Het feit dat bewoners twee aaneengesloten weken niet op het recreatiepark verblijven, sluit namelijk niet uit dat er sprake is van permanente bewoning. Er wordt voor alle recreatieverblijven op campings en recreatieparken in de gemeente hetzelfde beleid gevoerd voor de aanpak van permanente bewoning. Daarmee is de gemeente in juni 2010 gestart. Naast de recreatieverblijven op de verschillende recreatieterreinen kent de gemeente een aantal op zichzelf staande recreatiewoningen in het buitengebied. Ook op deze recreatiewoningen, die in het bestemmingsplan als zodanig zijn bestemd, is het beleid van toepassing. Indien in de toekomst een nieuw recreatieterrein wordt gerealiseerd, is het beleid ook hierop van toepassing. Overgangsregeling Er wordt ten aanzien van de overige bestaande gevallen van permanente bewoning in de gemeente Lopik zoveel mogelijk een oplossing gezocht in de vorm van een overgangsregeling door het verstrekken van persoonsgebonden gedoogbeschikkingen onder voorwaarden. Dit kan worden beschouwd als een vorm van uitgestelde handhaving. Er zal, gezien het persoonsgebonden karakter van de overgangsregeling, op termijn een einde komen aan de bestaande gevallen van permanente bewoning die voor de regeling in aanmerking komen. Tegen nieuwe gevallen die na de peildatum van 30 november 2009 voor persoonsgebonden gedoogbeschikkingen ontstaan en tegen gevallen die niet onder de overgangsregeling (kunnen) vallen, zal handhavend worden opgetreden. Stand van zaken februari 2011 Elke eigenaar is gevraagd opgave te doen van zijn persoonlijke situatie met betrekking tot het gebruik van het recreatieverblijf. Alle ontvangen reacties zijn juridisch getoetst. Daarna zijn alle betrokken recreatieverblijven bouwkundig onderzocht. Dit betekent dat deze recreatieverblijven zijn geïnspecteerd door bouwkundig medewerkers. Van elk recreatieverblijf is een rapport opgemaakt. Op basis van deze rapporten besluit het college in februari 2011 of de eigenaar een persoonsgebonden ontheffing of een gedoogbeschikking krijgt. Wanneer niet aan de voorwaarden wordt voldaan voor een persoonsgebonden ontheffing of gedoogbeschikking, zal de gemeente handhavend optreden. Iedere eigenaar ontvangt in februari 2011 persoonlijk bericht. Portefeuillehouder: Wethouder K.A.C. de Korte-de With: 2e locoburgemeester. Wet maatschappelijke ondersteuning, Kinderopvang, Sociale zaken, Vreemdelingenbeleid en Onderwijs, leerplicht, volwasseneneducatie en inburgering. Daarnaast behartigt zij het project Centrum voor Jeugd en Gezin.

Convenant Jongerenloket Werkplein Lekstroom
Het college heeft op 1 februari 2011 ingestemd met het convenant Jongerenloket Werkplein Lekstroom. Wethouder De Korte-de With zal dit binnenkort ondertekenen.

De gemeenten Houten, Lopik, Nieuwegein, Vianen, IJsselstein en het UWV WERKbedrijf werken binnen het Werkplein Lekstroom samen bij de bestrijding van de jeugdwerkeloosheid. In 2009 is hiervoor het Jongerenloket opgezet. Met inmiddels meer dan 1.000 plaatsingen is het Jongerenloket een succes. Het Jongerenloket bundelt regionaal de kennis, de capaciteit en de voorzieningen die nodig zijn om een goed aanbod te realiseren op het gebied van werk en scholing voor jongeren van 16 tot 27 jaar. Aanleiding voor het opzetten van het Jongerenloket was de komst van de Wet Investeren in Jongeren (WIJ), de hoge jeugdwerkloosheid en het Actieplan Jeugdwerkloosheid. De WIJ verplicht gemeenten om aan jongeren van 18 tot 27 jaar, die een beroep doen op een inkomensvoorziening, een werk-leeraanbod te doen. Vanwege de hoge jeugdwerkloosheid heeft het Rijk voor 2009, 2010 en 2011 extra middelen beschikbaar gesteld voor de bestrijding ervan. Via het `Actieplan Bestrijding Jeugdwerkloosheid Arbeidsmarktregio Utrecht-Midden' ontvangt de regio Lekstroom een deel van deze middelen voor het Jongerenloket. Bij de samenwerkende partijen bestaat de behoefte de samenwerking meer en ook bestuurlijk te verankeren. Daarom hebben zij een convenant opgesteld waarin de taken en verantwoordelijkheden voor het Jongerenloket duidelijk zijn vastgelegd. Met het convenant leggen de betrokken partijen hun gezamenlijk gedeelde verantwoordelijkheid voor een goed functionerend Jongerenloket vast. Portefeuillehouder: Wethouder W.F. Perlot: 3e loco-burgemeester. Sport, Kunst en cultuur, Wijk- en buurtbeheer, Natuur, landschap en milieu, Waterplan, Recreatie en toerisme, Monumentenzorg, Informatiebeleid en automatisering en Financiën. Daarnaast behartigt hij de projecten Dorpshuis Lopik (nieuwbouw) en Dorpshuis Benschop (renovatie).

Sport- en spelterrein Rolafweg Zuid in Lopik
De aanleg van het sport- en spelterrein is eind 2010 gestart. Vanwege de weersomstandigheden zijn de werkzaamheden tijdelijk gestaakt. Om de asfaltlaag te kunnen aanbrengen, moet de buitentemperatuur een aantal dagen lang tenminste 10° Celsius zijn en blijven. Zodra het weer het toelaat, worden de werkzaamheden hervat en naar verwachting binnen twee weken afgerond. In het gezamenlijk met verschillende groepen jongeren opgestelde plan worden een skatevoorziening met zeven obstakels, een pannaveldje met twee doelen, twee betonnen banken en acht fietsenrekken gecombineerd met een ruimte voor de scouting/kindervakantiewerk, waar de jaarlijkse verbranding kan plaatsvinden. De Jongerenontmoetingsplaats (JOP) wordt iets verplaatst. Lopik, 7 februari 2011