Fun waarschuwt voor prijspraktijken grote speelgoedmerken

09/02/2011 16:24

FUN BELGIUM NV

Tijdens de jaarlijkse hoogmis voor de speelgoedsector - de speelgoedbeurs van Nürnberg die plaats vond van 3 tot 8 februari - zagen de aankopers van Fun enkele interessante nieuwigheden. Tegelijk wil Fun de consument er echter voor waarschuwen dat sommige grote merken zich achter de prijsstijging van de grondstoffen willen verschuilen om met een exuberante prijszetting hun oplopende marketingkosten te recupereren. "Producten die zich daaraan bezondigen, nemen we bewust niet op in het assortiment", zegt Bart Coeman, voorzitter van Fun.

Grootste vernieuwing bij Spin Master en Lego

Het Canadese Spinmaster is er in enkele jaren in geslaagd een toppositie te verwerven en gaat op zijn elan door met een compleet nieuwe lijn van Bakugan voor de jongens en van Zoobles voor de meisjes: knikkers waaruit een sympathiek meisjesfiguurtje te voorschijn komt. Deze nieuwe lijn, in een blister van slechts 5,99 euro, heeft alle potentieel om een nieuwe rage teweeg te brengen. Lego Ninjago wordt zeker de nieuwste hit voor de bekende Deense speelgoedfabrikant. Ninjago is gebaseerd op een Oosterse vechtsport van de Ninja's, gecombineerd met een spelactie via een gevecht met tollen. Het leuke is dat kinderen dit zelf moeten bouwen. Ook deze producten zijn aantrekkelijk geprijsd. Daarnaast brengt Lego een vernieuwd thema rond de piraten naar aanleiding van de nieuwe Disneyfilm "Pirates" en brengt het binnen de licentie "Cars" van Disney een zeer leuke lijn van Cars produkten. Ook in de gezelschapspellenlijn zijn er bij Lego mooie nieuwigheden die de kinderharten sneller zullen doen slaan. Hetzelfde mag worden verwacht van een nieuwe piratenboot van Playmobil, dat ook zal scoren met klassiekers zoals een vernieuwd boerderijthema en een prinsessenkasteel voor de meisjes. Hasbro, dat met de productie de vraag naar de populaire Beyblades amper kan bijbenen, mikt voor 2011 op Cuponk, een spel dat erin bestaat volgens specifieke aanwijzingen een balletje in een beker te gooien en dat een beetje aansluit op het VTM-programma "Binnen de minuut". Bij Mattel speelt een Hair studio van Barbie voort in op de vereenzelviging van de meisjes met de populaire pop, maar dat kan geen echte vernieuwing worden genoemd. De kinder iPad van VTech zal in het jaar waarin volwassenen voor eerst meer tablets en smart phones zullen kopen dan PC's, daarentegen wel zeer hoge ogen gooien.

Duurder speelgoed door grondstoffen- en transportprijzen of door versnipperde marketing?

Nog opvallend is dat merken als Mattel en Hasbro nu al via de media de consument proberen te sensibiliseren voor een prijsstijging van speelgoed. Fun wil echter de consument waarschuwen dat hij goed moet beseffen dat deze merken zelf niet produceren, maar enkel de producten verpakken in hun eigen huisstijl en nadien zware marketingcampagnes voeren in het in België bijzonder versnipperde televisielandschap met twee taalgroepen en tal van zenders. "Dat zorgt voor overdreven hoge prijzen", waarschuwt Bart Coeman. "Fun zal daarom bewust opteren voor parallelle merken met producten van gelijkwaardige kwaliteit die tot 50% minder kosten dan die van de grote merken. De Disney mannequinpop van Simba kostte vorig jaar 6 tot 9 euro en zal nu door Mattel- dat nu de licentie heeft verkregen - op de markt worden gebracht tegen minimum 25 euro. Fun zal daarom geen Disney poppen aanbieden, omdat wij niet akkoord gaan met deze exuberante prijsstelling en blijft voor de spaarzame consument garant staan voor betaalbaar kwaliteitsspeelgoed."

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel