Ingezonden persbericht


Samen praten over woning en woonomgeving

Wooncompagnie én huurders kijken

tevreden terug op reeks 'koffiebezoeken'

Wooncompagnie heeft, met succes, een reeks huurdersbezoeken afgerond. Onder het mom Tijd voor een Bakkie? bezochten medewerkers van de woningcorporatie in de regio Purmerend maar liefst 239 huurders voor een informeel gesprek. Doel van de 'koffiebezoeken' was het contact met de huurders te versterken en de dienstverlening waar mogelijk te verbeteren. Verder wilde Wooncompagnie via het project de betrokkenheid van huurders bij de woningcorporatie vergroten en het gevolgde beleid toetsen. De medewerkers én de huurders, kijken met een positief gevoel terug op de bezoeken.

De huurdersbezoeken werden afgelegd door steeds twee wisselende medewerkers, uit alle gelederen van de woningcorporatie. Tijdens de bezoeken stond een aantal thema's centraal. Zo werd met de huurders gepraat over de fysieke en sociale woonomgeving, de voorzieningen in de buurt, de persoonlijke situatie en de verwachtingen en wensen.

Huurders beter leren kennen
De resultaten van de huurdersbezoeken worden binnenkort geëvalueerd en voorgelegd aan de huurders. Verder zal het beleid van de woningcorporatie naar aanleiding van de bevindingen, waar nodig, worden aangepast. Sommige zaken, zoals wensen op het gebied van onderhoud, zijn naar aanleiding van de bezoeken meteen aangepakt. 'Het is voor ons heel belangrijk om te weten wat er leeft onder onze huurders en wat hun opmerkingen en wensen zijn,' vertelt projectmedewerker Mariel Esser van Wooncompagnie. 'De gesprekken hebben de nodige input opgeleverd. De meeste bewoners kwamen met positieve, opbouwende opmerkingen.'

Onderhoud, energie en leefbaarheid

Veel voorkomende vragen bij huurders betroffen onderhoud van de woning, maar ook de thema's energie en leefbaarheid kwamen vaak aan bod. Mariel Esser: 'Sommige bewoners hadden veel vragen, andere wilden alleen laten zien hoe ze de woning hadden opgeknapt. Of gewoon gezellig praten over de dingen die ze bezighouden. Vaak is ons contact met huurders vrij vluchtig, maar dankzij de koffiebezoeken hebben we ze beter leren kennen.' Via een antwoordkaart konden huurders hun reactie geven op de huurdersbezoeken. De reacties van de huurders zijn zeer positief. De meeste bewoners geven aan dat ze het prettig vonden om eens persoonlijk contact te hebben me een medewerker van Wooncompagnie en, in een informele sfeer, al hun vragen te kunnen stellen.

Meer informatie over Wooncompagnie vindt u op www.wooncompagnie.nl


---- --