Gemeente Roerdalen
Onderzoek gemeente Roerdalen: Verkeersontwikkeling Sint Odiliënberg blijft
binnen de normen
De gemeente Roerdalen heeft een onderzoek verricht naar de
verkeersontwikkeling in en rondom de kern van Sint Odiliënberg. Hierbij
is gekeken naar de huidige en toekomstige verkeerssituatie en het
toekomstperspectief van een eventuele Randweg. Het onderzoek vond
plaats naar aanleiding van structurele klachten en signalen van
inwoners. Uit de resultaten blijkt dat de verkeersintensiteit op alle
wegen binnen de gestelde normen blijft. Ook bij een toekomstige toename
van het verkeer en zonder aanleg van een Randweg. De gemeente wil een
vervolgstudie op regionaal niveau om vanuit het perspectief van het
regionaal verbindend wegennet (RVWN) tot een oplossing te komen voor de
verbetering van de leefbaarheid in Sint Odiliënberg.
Wethouder Wolfhagen: "Verkeerskundig gezien is er niet direct
aanleiding tot aanpassing van de infrastructuur. Een Randweg zorgt
ervoor dat het doorgaande verkeer veelal deze alternatieve route kiest.
Dit zorgt voor enige verlichting in de kern. Deze uitkomst wil niet
zeggen dat wij een punt achter deze problematiek zetten. Er zijn ook
andere belangen die meespelen bij dit onderwerp zoals de leefbaarheid.
Ik vind het belangrijk dat we in gesprek blijven met de betrokken
inwoners. Dit doen we op 22 februari met de werkgroep aanleg Randweg en
op 2 maart met het actiecomité 't Reutje. We blijven zoeken naar
oplossingen en zetten ons in voor een vervolg op regionaal niveau."
Huidige en toekomstige situatie
Voor de berekeningen van het onderzoek is gebruik gemaakt van een
verkeersmodel op basis van verkeerstellingen. 40% van het verkeer in de
kern wordt gegenereerd door inwoners uit Sint Odiliënberg zelf, het
overige verkeer (60%) is doorgaand waarvan het merendeel zich
verplaatst via de provinciale weg, de N293. Het doorgaande verkeer dat
een weg zoekt door de kern bevindt zich vooral op de wegen met een
licht ontsluitend karakter: de Schaapsweg en de
Bernhardlaan/Hagelkruisweg. De hoeveelheid verkeer blijft op alle wegen
binnen de gestelde normen van maximaal 5.000 motorvoertuigen per etmaal
op een (erf)toegangsweg binnen de bebouwde kom en het kan op een
vloeiende manier doorgang vinden. Ook na het doorrekenen van diverse
toekomstige ontwikkelingen (bijvoorbeeld aanleg woonwijk `t Sittert)
blijft deze situatie vergelijkbaar.
Overigens is het vrachtverkeer in Sint Odiliënberg sinds 2001 met maar
liefst 85% afgenomen. Hierbij speelt de aanleg van de A73 een grote
rol.
Randweg
De aanleg van een Randweg zorgt dat er 30% minder verkeer is op de
wegen met een licht ontsluitende functie. De overige 70% van het
verkeer blijft in de kern Sint Odiliënberg rijden, omdat deze een
herkomst- en/of bestemming hebben (bewoners of werknemers). Van een
mogelijke Randweg maken ongeveer 6.000 motorvoertuigen per etmaal
gebruik. Dit is te vergelijken met een rustige gebiedsontsluitingsweg.
Ter vergelijking: de N-293 ten oosten van Sint Odiliënberg verwerkt
momenteel ongeveer 10.000 a 15.000 motorvoertuigen per etmaal.
Het onderzoek
Het onderzoek "Bereikbaarheidsstudie Sint Odiliënberg" vond plaats in
de periode september tot en met eind november 2010 plaats. Doel van de
studie was om inzicht te krijgen in de verkeerskundige situatie rond
2020 in vergelijking met de huidige situatie. Hierbij stonden de
volgende vragen centraal: Welke ontwikkelingen staan Sint Odiliënberg
te wachten en welk effect heeft dit op het wegennet? Wat is de nut en
noodzaak voor het optimaliseren en/of uitbreiden van de infrastructuur
op korte en lange(re) termijn? Om tot een objectieve beoordeling te
komen is gebruikt gemaakt van landelijk geldende grenswaarden.
Laatst bijgewerkt op 10-02-2011