Gemeente Roerdalen


Onderzoek gemeente Roerdalen: Verkeersontwikkeling Sint Odiliënberg blijft binnen de normen

De gemeente Roerdalen heeft een onderzoek verricht naar de verkeersontwikkeling in en rondom de kern van Sint Odiliënberg. Hierbij is gekeken naar de huidige en toekomstige verkeerssituatie en het toekomstperspectief van een eventuele Randweg. Het onderzoek vond plaats naar aanleiding van structurele klachten en signalen van inwoners. Uit de resultaten blijkt dat de verkeersintensiteit op alle wegen binnen de gestelde normen blijft. Ook bij een toekomstige toename van het verkeer en zonder aanleg van een Randweg. De gemeente wil een vervolgstudie op regionaal niveau om vanuit het perspectief van het regionaal verbindend wegennet (RVWN) tot een oplossing te komen voor de verbetering van de leefbaarheid in Sint Odiliënberg.

Wethouder Wolfhagen: "Verkeerskundig gezien is er niet direct aanleiding tot aanpassing van de infrastructuur. Een Randweg zorgt ervoor dat het doorgaande verkeer veelal deze alternatieve route kiest. Dit zorgt voor enige verlichting in de kern. Deze uitkomst wil niet zeggen dat wij een punt achter deze problematiek zetten. Er zijn ook andere belangen die meespelen bij dit onderwerp zoals de leefbaarheid. Ik vind het belangrijk dat we in gesprek blijven met de betrokken inwoners. Dit doen we op 22 februari met de werkgroep aanleg Randweg en op 2 maart met het actiecomité 't Reutje. We blijven zoeken naar oplossingen en zetten ons in voor een vervolg op regionaal niveau."

Huidige en toekomstige situatie
Voor de berekeningen van het onderzoek is gebruik gemaakt van een verkeersmodel op basis van verkeerstellingen. 40% van het verkeer in de kern wordt gegenereerd door inwoners uit Sint Odiliënberg zelf, het overige verkeer (60%) is doorgaand waarvan het merendeel zich verplaatst via de provinciale weg, de N293. Het doorgaande verkeer dat een weg zoekt door de kern bevindt zich vooral op de wegen met een licht ontsluitend karakter: de Schaapsweg en de Bernhardlaan/Hagelkruisweg. De hoeveelheid verkeer blijft op alle wegen binnen de gestelde normen van maximaal 5.000 motorvoertuigen per etmaal op een (erf)toegangsweg binnen de bebouwde kom en het kan op een vloeiende manier doorgang vinden. Ook na het doorrekenen van diverse toekomstige ontwikkelingen (bijvoorbeeld aanleg woonwijk `t Sittert) blijft deze situatie vergelijkbaar.
Overigens is het vrachtverkeer in Sint Odiliënberg sinds 2001 met maar liefst 85% afgenomen. Hierbij speelt de aanleg van de A73 een grote rol.

Randweg
De aanleg van een Randweg zorgt dat er 30% minder verkeer is op de wegen met een licht ontsluitende functie. De overige 70% van het verkeer blijft in de kern Sint Odiliënberg rijden, omdat deze een herkomst- en/of bestemming hebben (bewoners of werknemers). Van een mogelijke Randweg maken ongeveer 6.000 motorvoertuigen per etmaal gebruik. Dit is te vergelijken met een rustige gebiedsontsluitingsweg. Ter vergelijking: de N-293 ten oosten van Sint Odiliënberg verwerkt momenteel ongeveer 10.000 a 15.000 motorvoertuigen per etmaal.

Het onderzoek
Het onderzoek "Bereikbaarheidsstudie Sint Odiliënberg" vond plaats in de periode september tot en met eind november 2010 plaats. Doel van de studie was om inzicht te krijgen in de verkeerskundige situatie rond 2020 in vergelijking met de huidige situatie. Hierbij stonden de volgende vragen centraal: Welke ontwikkelingen staan Sint Odiliënberg te wachten en welk effect heeft dit op het wegennet? Wat is de nut en noodzaak voor het optimaliseren en/of uitbreiden van de infrastructuur op korte en lange(re) termijn? Om tot een objectieve beoordeling te komen is gebruikt gemaakt van landelijk geldende grenswaarden.

Laatst bijgewerkt op 10-02-2011