Gemeente Zutphen

veel parkeervergunningen verleend via digitaal loket

Van alle nieuwe parkeervergunningen 2011 voor bewoners van de binnenstad is 45% aangevraagd via het digitale loket, dus via www.zutphen.nl Bij de zakelijke parkeervergunningen ligt dat percentage op 75%.

Al met al een behoorlijke tijdwinst, zowel voor de gemeente als voor de klant. In voorgaande jaren werd er in het stadhuis een parkeerloket ingericht waar een ingehuurde kracht de aanvragen verwerkte en afhandelde, inclusief de betalingen en het lamineren van de vergunning. Nu is het werk uitgevoerd met de bestaande bezetting, zonder inhuur.

Het digitaal aanbieden van parkeervergunningen via het digitale loket past binnen het streven van de gemeente doelmatiger te werken en een betere dienstverlening te bieden. .
Het is de eerste keer dat bewoners en bedrijven via de website van de gemeente de vergunning kunnen aanvragen. Via onder meer een brief aan alle vergunninghouders is de mogelijkheid van digitale afhandeling onder de aandacht gebracht. En uiteraard de voordelen: makkelijk, eenvoudig en tijdsbesparend. Aanvragers hoeven niet meer naar het stadhuis te komen. De vergunning wordt na betaling via Ideal, een digitale kassa, per post opgestuurd.