Gemeente Achtkarspelen


Voortgezet onderwijs Surhuisterveen slaat handen ineen

Vanaf schooljaar 2011/2012 kunnen leerlingen van Christelijke Scholengemeenschap Lauwers College en Openbare Scholengemeenschap Singelland in Surhuisterveen hetzelfde onderwijs volgen doordat de scholen kiezen voor een intensieve samenwerking. Doel: een optimaal onderwijsaanbod bieden voor leerlingen in de regio Achtkarspelen. Al sinds 2008 werken de scholen nauw samen. Dit gebeurde met name binnen de praktische leerwegen van het VMBO. In de onderbouw werd beroepenoriëntatie gezamenlijk aangeboden en docenten van beide locaties werkten al regelmatig samen. Sinds 2010 volgden de leerlingen in de bovenbouw het onderwijs in gezamenlijke groepen. Ook wordt met ingang van het nieuwe schooljaar voor leerlingen met HAVO-potentie een HAVO- route opgezet, waarbij gedurende drie jaar HAVO nabij huis kan worden gevolgd. Leerlingen kunnen hier hun HAVO-perspectief ontdekken en ontwikkelen; daarna vervolgen zij de diplomaroute HAVO in Buitenpost of Drachten.

Kwalitatieve samenwerking met respect voor ieders identiteit Het Lauwers College en Singelland zijn aanvullend qua onderwijsaanbod (met uitzondering van de HAVO-onderbouw) en werken vanuit een eigen identiteit aan het onderwijs. De schoolgebouwen staan aan de Langelaan in Surhuisterveen. Beide locaties zijn relatief klein; een samenwerking maakt het mogelijk om óók in de toekomst een breed VMBO aanbod en HAVO-onderbouw voor leerlingen te kunnen blijven aanbieden. De besturen van beide scholen hebben in de zomer van 2010 de intentie uitgesproken om duurzaam met elkaar samen te werken en te bouwen aan kwalitatief sterk VMBO- en HAVO-onderbouw onderwijs voor de regio Surhuisterveen. De gemeente Achtkarspelen anticipeert actief en is erg blij met deze samenwerking. Door deze samenwerking kan kwalitatief goed onderwijs geboden worden die aansluit bij de talenten, belangstelling en mogelijkheden van de leerlingen. Voor Achtkarspelen Zuid is dit een hele goede ontwikkeling. Ook het bedrijfsleven staat positief tegenover een samenwerking.

Samen sterker!
De scholen zijn van mening dat een gezamenlijke aanpak zowel de kwaliteit als de continuïteit van het onderwijs versterkt. Ook het ambitieniveau binnen de gemeenschap Surhuisterveen kan op deze wijze een impuls worden gegeven. Kortom: de scholen staan samen sterker! Leerlingen worden ingeschreven bij één van de twee scholen, maar kunnen in beide schoolgebouwen les krijgen. Vanzelfsprekend zijn er goede afspraken gemaakt over hoe om te gaan met de identiteit van beiden scholen. Een gezamenlijke werkgroep buigt zich over de vraag hoe de identiteit herkenbaar blijft voor leerlingen van beide scholen. Respect voor elkaars identiteit vormt hierbij het uitgangspunt.

Optimale kansen voor leerlingen in de regio
In november organiseerden beide scholen een gezamenlijke bijeenkomst voor basisscholen en andere samenwerkende partijen uit de regio om te discussiëren over kansen, valkuilen en een goede aansluiting bij het bedrijfsleven. Dit werd besproken aan de hand van het ambitiedocument dat CSG Lauwers College en OSG Singelland formuleerden. Eén van de ambities luidt: een school vormen van voldoende omvang met veel uitstraling, met sterk VMBO onderwijs én een TL/HAVO-klas in de onderbouw, zodat leerlingen met een VMBO-tl-advies de mogelijkheid wordt geboden te onderzoeken of zij wellicht tóch HAVO kunnen volgen. Zo krijgt de leerling optimale kansen om het maximaal haalbare te bereiken. De gezamenlijke instroom van de scholen is hierop gericht. Tevens ambieert men een wisselwerking naar de omgeving met betrekking tot ouders, primair onderwijs, MBO en het bedrijfsleven. Ook intern levert de samenwerking goede perspectieven op. Medewerkers van beide scholen wordt een professionele werkomgeving geboden met meer specialisatiemogelijkheden; uitdaging zoeken en ondernemerschap zijn daarbij belangrijke begrippen.

Ondertekening samenwerking gemeente en scholen
Op donderdag 17 februari ondertekenen de directies van Singelland en Lauwers College en wethouder Marten van der Veen van de gemeente Achtkarspelen het zgn. koersdocument. Dit document geeft aan hoe de gezamenlijke ambities uitgevoerd worden en hoe toe gewerkt wordt naar `gezamenlijk onderwijs' in Achtkarspelen.