AEGON

AEGON heeft lessen geleerd uit de crisis

Directievoorzitter Marco Keim van AEGON Nederland zegt geleerd te hebben van de financiële crisis. "Met de wijsheid van vandaag weten we dat we een aantal zaken niet goed hebben gedaan. Daardoor zijn klanten teleurgesteld geraakt in de verwachtingen die ze van onze producten hadden." Keim deed zijn uitspraken vandaag op het AEGON-debat 'Lessen uit de crisis'. Maar hij riep ook op tot een dialoog gebaseerd op feiten. Zo zet hij vraagtekens bij veel van de adviezen die door critici zijn aangedragen zonder dat ze de specifieke klantsituatie kenden.

AEGON schat dat alleen al begin 2009, net na het begin van de commotie rond de beleggingsverzekeringen, zo'n 8000 klanten zichzelf mogelijk hebben benadeeld door hun verzekering vroegtijdig af te kopen.

Marco Keim ging vandaag in debat met enkele kritische opponenten: columnist Peter Verhaar (o.a. GeenStijl), chef economie van Elsevier Marike Stellinga en de Tweede Kamerleden Ewout Irrgang (SP) en Pieter Omtzigt (CDA).

Financiële bewustwording
Keim zegt geleerd te hebben van de crisis en het enorme verlies aan vertrouwen dat door die crisis en diverse affaires is ontstaan. "De crisis heeft ons allemaal met de neus op de feiten gedrukt. Zo hebben wij moeten constateren dat onze producten voor veel consumenten te ingewikkeld zijn geweest. Wij zullen daar onze verantwoordelijkheid in nemen, door simpeler producten te maken en er beter over te communiceren." Keim hoopt ook op een andere houding van consumenten: "Het zou mooi zijn als ook klanten zich meer in hun financiële situatie gaan verdiepen. Uit onderzoek blijkt dat consumenten langer nadenken over de aanschaf van een spijkerbroek dan over hun pensioen. Voorwaarde is uiteraard dat wij komen met producten die je kunt snappen. Ik wil naar een situatie toe waarin de consument zegt: ik snap het niet, dus ik koop het niet."

Oproep aan kabinet
AEGON wil consumenten helpen financiële kennis te vergaren. Wat Keim betreft begint dat al vroeg. "Ik roep het kabinet op om financiële educatie verplicht onderdeel te laten worden van de schoolopleiding. Maak van kinderen en jonge volwassenen de kritische consument van morgen. Dat is goed voor de consument, maar maakt onze bedrijfstak ook van betere kwaliteit."

Overigens had Keim niet alleen maar zelfkritiek. Hij vindt ook dat zijn critici steken hebben laten vallen. "Ik merk dat AEGON vandaag de dag nog steeds beoordeeld wordt op de producten van tien jaar geleden. In de woekerpoliszaak hebben wij voor meer dan 630 miljoen euro gerepareerd. Het is treurig om te zien dat mensen vervolgens worden opgeroepen om hun polis af te kopen, terwijl ze feitelijk helemaal geen woekerpolis hebben." AEGON meldt dat in 2009 zo'n 9000 klanten hun polis hebben opgezegd. 8000 mensen hebben het geld overgeboekt naar een spaarrekening, terwijl meer dan de helft een garantieopbouw van 3% per jaar had: meer dan wat ze op een spaarrekening krijgen. "Daarnaast hebben deze voormalige klanten inmiddels twee goede beursjaren gemist. Zonde van het geld. Ik vraag me af wie daar de verantwoording voor wil nemen."