Universiteit van Amsterdam


Promotie: Etnische menging geen antwoord op ongelijkheid in onderwijskansen


Promotie Sociale geografie

donderdag 10 februari, 12.00 uur

Brooke Sykes onderzocht de relaties tussen buurt- en schoolsegregatie en de schoolprestaties van jongeren in het voortgezet onderwijs in Nederland. Daartoe maakte ze voornamelijk gebruik van de gegevens van het grootschalige cohortonderzoek VOCL'99 (Voortgezet Onderwijs Cohort Leerlingen - Cohort 1999). Aanvullend hield ze diepte-interviews met jongeren in Amsterdam. Het blijkt voor de onderwijsprestaties gunstig te zijn om in een buurt met een hoge sociaal-economische status te wonen en een school te bezoeken met veel leerlingen uit deze milieus. Sykes waarschuwt echter voor het idee dat het bevorderen van 'sociale menging' (of 'etnische menging') in scholen of buurten een antwoord is op de ongelijkheid van onderwijskansen. Er bestaan complexe relaties tussen de thuis-, buurt- en schoolomgeving van jongeren, die niet adequaat worden opgevangen in de meeste 'buurteffect'- of 'schooleffect'-modellen. Mw. B. Sykes: Spatial Order and Social Position: Neighbourhoods, Schools and Educational Inequality. Promotor is dhr. prof. dr. S. Musterd.
Locatie: Agnietenkapel, Oudezijds Voorburgwal 231, Amsterdam.