Provincie Groningen

Spoorlijn Groningen - Veendam

Vanaf 2011 weer met de trein van Groningen naar Veendam

Vanaf april 2011 rijden er weer treinen tussen Groningen en Veendam. Een nieuwe treinverbinding is belangrijk: we verbeteren de bereikbaarheid van de Veenkoloniën en stimuleren zo de ontwikkeling van dit gebied. Dat is nodig, want het aantal inwoners in Oost-Groningen daalt snel. Kortom: met de treinverbinding tussen Veendam en de stad Groningen willen we het gebied aantrekkelijker maken voor mensen om er te wonen en te werken.

Bestuurders onthullen bord voor start project spoorlijn Groningen-Veendam
De werkzaamheden aan de spoorlijn Groningen-Veendam kunnen van start!

Oude treinverbinding

De spoorlijn Groningen - Veendam is eigenlijk een bestaande spoorlijn. De spoorlijn werd aangelegd in het begin van de twintigste eeuw. Er reden toen personentreinen en goederentreinen over het spoor. In 1953 werd het personenvervoer stilgelegd. In 1990 reed de laatste goederentrein.

Voorstel voor dienstregeling

Uit onderzoek van ProRail blijkt dat het mogelijk is om twee treinen per uur tussen Groningen en Veendam te laten rijden. Vanaf april 2011 zal de trein die nu elk kwartier tussen Groningen en Zuidbroek rijdt, tweemaal als stoptrein doorrijden naar Nieuweschans en tweemaal naar Veendam en weer terug. De frequentie van de trein van Nieuweschans naar Leer blijft dezelfde als in de huidige dienstregeling: één keer per twee uur.

Maatregelen aan het spoor

Voordat de trein naar Veendam kan gaan rijden, moet het spoor tussen Zuidbroek en Veedam geschikt gemaakt worden voor personenvervoer met een maximum snelheid van 100 kilometer per uur (met uitzondering van de bochten). Veendam krijgt een nieuw stuk spoor en een nieuw perron. Er moet ook een aantal kleine maatregelen getroffen worden aan de overwegen.

Wat kost het?

De kosten van de aanleg, aanpassingen en verbeteringen aan het spoor en de overwegen zijn 15 miljoen euro. Deze worden betaald uit het Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn: het geld dat we van het Rijk hebben gekregen voor het niet doorgaan van de Zuiderzeelijn.

Daarnaast draagt de provincie jaarlijks ruim vier miljoen euro bij in de exploitatiekosten voor de spoorlijn Groningen - Veendam. Dit geld komt uit de Brede Doeluitkering voor regionale spoorlijnen die we ieder jaar van het Rijk krijgen.

Downloads
Zie het origineel