Spoorlijn Groningen - Veendam
Vanaf 2011 weer met de trein van Groningen naar Veendam
Vanaf april 2011 rijden er weer treinen tussen Groningen en Veendam.
Een nieuwe treinverbinding is belangrijk: we verbeteren de
bereikbaarheid van de Veenkoloniën en stimuleren zo de ontwikkeling van
dit gebied. Dat is nodig, want het aantal inwoners in Oost-Groningen
daalt snel. Kortom: met de treinverbinding tussen Veendam en de stad
Groningen willen we het gebied aantrekkelijker maken voor mensen om er
te wonen en te werken.
Bestuurders onthullen bord voor start project spoorlijn
Groningen-Veendam
De werkzaamheden aan de spoorlijn Groningen-Veendam kunnen van
start!
Oude treinverbinding
De spoorlijn Groningen - Veendam is eigenlijk een bestaande spoorlijn.
De spoorlijn werd aangelegd in het begin van de twintigste eeuw. Er
reden toen personentreinen en goederentreinen over het spoor. In 1953
werd het personenvervoer stilgelegd. In 1990 reed de laatste
goederentrein.
Voorstel voor dienstregeling
Uit onderzoek van ProRail blijkt dat het mogelijk is om twee treinen
per uur tussen Groningen en Veendam te laten rijden. Vanaf april
2011 zal de trein die nu elk kwartier tussen Groningen en Zuidbroek
rijdt, tweemaal als stoptrein doorrijden naar Nieuweschans en tweemaal
naar Veendam en weer terug. De frequentie van de trein van Nieuweschans
naar Leer blijft dezelfde als in de huidige dienstregeling: één keer
per twee uur.
Maatregelen aan het spoor
Voordat de trein naar Veendam kan gaan rijden, moet het spoor tussen
Zuidbroek en Veedam geschikt gemaakt worden voor personenvervoer met
een maximum snelheid van 100 kilometer per uur (met uitzondering van de
bochten). Veendam krijgt een nieuw stuk spoor en een nieuw perron. Er
moet ook een aantal kleine maatregelen getroffen worden aan de
overwegen.
Wat kost het?
De kosten van de aanleg, aanpassingen en verbeteringen aan het spoor en
de overwegen zijn 15 miljoen euro. Deze worden betaald uit het
Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn: het geld dat we van het Rijk
hebben gekregen voor het niet doorgaan van de Zuiderzeelijn.
Daarnaast draagt de provincie jaarlijks ruim vier miljoen euro bij in
de exploitatiekosten voor de spoorlijn Groningen - Veendam. Dit geld
komt uit de Brede Doeluitkering voor regionale spoorlijnen die we ieder
jaar van het Rijk krijgen.
Downloads
Zie het origineel
Provincie Groningen