Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

Utrecht, 11 februari 2011

2010 GOED TOERISTISCH JAAR VOOR UTRECHT

2010 was een goed jaar voor het recreatieve toerisme in de stad Utrecht. Maar liefst 140.000 bezoekers bezochten de VVV aan het Domplein, een vergelijkbaar aantal als in 2009. De Domtoren trok opnieuw een record aantal bezoekers en twee nieuwe Utrechtse icoonprojecten gingen zeer succesvol van start.

GOEDE UITGANGSPOSITIE

Toerisme Utrecht, vanaf 1 november verantwoordelijk voor de toeristische marketing en promotie van de stad Utrecht, is tevreden met deze ontwikkelingen. "Zeker omdat we aan de vooravond staan van een verdere verbetering van het toeristische aanbod is dit een goede uitgangspositie", zegt directeur Ronald Trum van de nieuwe organisatie. "Nog dit jaar willen we belangrijke stappen zetten om samen met onze partners te werken aan breder draagvlag, consequente promotie en de verdere ontwikkeling van het zakelijke en verblijfstoerisme in onze stad."

DOMTOREN POPULAIRE ACTIVITEIT

Ook vorig jaar was een bezoek aan de Domtoren een populaire toeristische activiteit in Utrecht. Net als in 2009 beklom een record aantal van 55.000 mensen de prominente 112 meter hoge overzichtslocatie in het centrum van de Domstad. Ook stadswandelingen blijven geliefd; ruim 12.000 mensen namen deel aan de reguliere wandelingen met een VVV-gids. Daarnaast werden in het tweede halfjaar 35.000 routekaarten gebruikt van 'Trajectum Lumen' (initiatief Stadspromotie Utrecht), een ontdekkingstocht langs artistiek uitgelichte locaties in de Utrechtse binnenstad die met veel succes werd geĂŻntroduceerd. Ook nieuw was de opening van de Schatkamer, het publiekscentrum van Initiatief Domplein 2013 onder het Utrechts Centrum voor de Kunsten (UCK) waarin tweeduizend jaar geschiedenis van het beroemde stadsplein tot leven komt. In de eerste zes maanden na de opening trokken de middeleeuwse kelders al zo'n 3.500 bezoekers.

/ / / / / / / / /

INFORMATIE VOOR DE REDACTIE (

Ingezonden persbericht