Nieuw woordenboek verbetert menselijke communicatie

14/02/2011 10:19

Human Interaction

Nijmegen, 14 februari 2011

P e r s b e r i c h t

Nieuw woordenboek verbetert menselijke communicatie

Emotoroloog beschrijft belevingswaarde in plaats van betekenis van woorden

NIJMEGEN - De Nijmeegse emotoroloog Remie Amstelveen heeft een nieuw woordenboek uitgebracht waarin de belevingswaarde van woorden wordt uitgelegd, in plaats van de betekenis. Omdat juist die belevingswaarde een belangrijke rol speelt in de communicatie en discussies tussen mensen, kan het boek helpen misverstanden, miscommunicatie en daaruit voortvloeiende conflicten te voorkomen.

Amstelveen geeft met zijn bedrijf Human Interaction sinds twintig jaar trainingen voor bedrijven en scholen en werkte ruim vijftien jaar aan het 'Woordenboek Belevingswaarde'. ,,Mensen voeren veel discussies waarin ze alleen meningen spuien. Het gaat zelden over de feiten en daardoor ontstaan misverstanden. De bedoeling van mijn boek is om de communicatie tussen mensen soepeler te laten verlopen," legt hij uit.

Volgens hem geeft een gewoon woordenboek alleen de betekenis van woorden weer en niet de belevingswaarde. Zo legde hij een klas PABO-studenten het woord 'respect' voor en bleek iedereen daar een andere beleving bij te hebben. ,,Hoe kun je elkaar respecteren als iedereen er wat anders bij denkt?," vroeg hij zich af. Zijn definitie luidt: respect is aan iets of iemand een hoge waarde toekennen en er als zodanig mee omgaan. ,,Daar was iedereen het mee eens. Ik zei: dus nu hebben we een afspraak waar we elkaar aan kunnen houden. Want als je volgens deze definitie iemand respecteert, is dat altijd goed."

Hetzelfde geldt voor een woord als 'geduld'. Volwassenen en kinderen hebben daar vaak een verschillende beleving bij. Amstelveens definitie luidt: geduld is kalm, bedaard en consequent iets wat je min of meer onaangenaam vindt volhouden. In totaal definieert hij in zijn woordenboek ongeveer 350 woorden en begrippen die in zijn eigen praktijkervaring vaak tot misverstanden leiden. De definitie is gebaseerd op de door hemzelf ontwikkelde emotorologie, die hij gebruikt in zijn communicatietrainingen. Zowel privé als tijdens trainingen ervoer hij dat de psychologie het menselijke gedrag niet voldoende verklaart en problemen als echtscheiding of arbeidsongeschiktheid niet voldoende kan oplossen. ,,Al die deskundigen moeten iets over het hoofd zien en dat iets heb ik ontdekt," zegt hij.

De emotorologie gaat er vanuit dat menselijk gedrag vooral bepaald wordt door niet zintuiglijk waarneembare, maar wel met het verstand kenbare drijfveren als liefde, honger, de drang om naar de kerk te gaan, iemand een hand te geven of gekleed over straat te gaan. Hij noemt dat emotors en het merendeel van die emotors wordt cultureel bepaald. Als emotors worden geprikkeld ontstaat een onaangenaam gevoel en menselijk gedrag is erop gericht dit onaangenaam gevoel op te heffen of te voorkomen. Dat geeft een aangenaam gevoel. Zo wordt honger geprikkeld door een lege maag of de geur van lekker eten en wordt dat onaangename gevoel opgeheven door te eten.

Amstelveen trainde onder meer medewerkers van TNT, CZ en tal van andere bedrijven en werkt momenteel mee aan een anti-pestprogramma in het onderwijs.

Meer informatie: www.humaninteraction.nl





http://www.humaninteraction.nl