Gemeente Boskoop


PERSBERICHT 11.09- Diverse onderwerpen persgesprek 10 februari 2011

Onderwerpen persgesprek 10 februari 2011

* Strategische visie 2020

* Voorlopig Ontwerp Stedenbouwkundig plan Connexxion-terrein
* Tracékeuze module 4 Oostelijke rondweg

* Kwijtscheldingsbeleid

Deze onderwerpen staan op de agenda van de ronde tafel gesprekken op 10 februari 2011 om 19:30 uur in de Raadzaal en commissiekamer van het gemeentehuis. Door in gesprek te gaan met inwoners, verenigingen en organisaties én eventueel met de portefeuillehouder vormen raadsleden zich een beeld van de onderwerpen. Het stellen van vragen en inventariseren van informatie staat centraal. Tijdens de ronde tafel worden nog geen besluiten genomen. Dat gebeurt tijdens de raadsvergadering van 24 februari aanstaande.

Integrale strategische visie: Boskoop 2020, Agenda voor de toekomst In 2009 en 2010 is de gemeenteraad met de burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties aan de slag geweest met een visie op de toekomst van Boskoop. In een raadsdebat zijn zeven ambities voor de toekomst van Boskoop geformuleerd. Deze ambities zijn daarna in een toekomstdebat voorgelegd aan ruim 300 inwoners. Vervolgens hebben de politieke partijen de uitkomsten verwerkt in hun verkiezingsprogramma voor de raadsverkiezingen in 2010.

Samengevat is de toekomstvisie van Boskoop:

* Boskoop kiest voor een excellerende boomsierteelt, maar wel in balans met andere kwaliteiten zoals bijvoorbeeld wonen. De veelzijdigheid van Boskoop moet zichtbaar worden gemaakt;
* Boskoop kiest voor een efficiënte uitvoering van het sociaal beleid van het Rijk, maar in aanvulling daarop moet waar mogelijk tegemoet gekomen worden aan specifieke behoeften van de Boskoopse samenleving;

* Boskoop kiest voor zeven ambities:


1. Het versterken van de Greenport.
Boskoop is een van de vijf greenports in Nederland en levert een belangrijke bijdrage aan de Nederlandse economie. Maar het boomteeltcluster staat onder forse druk en ziet steeds meer knelpunten op het gebeid van ruimte, arbeid, energie en klimaat. Om bij te kunnen blijven in de markt moet er in Boskoop geïnvesteerd worden, bijvoorbeeld door herstructurering


2. Verbeteren van de bereikbaarheid.
In Boskoop zijn veel mensen het er over eens dat de bereikbaarheid beter moet en er minder verkeer door het centrum gaat rijden. Deze ambitie wordt onder meer gerealiseerd door de aanleg van de Oostelijke rondweg en de Westelijke randweg. Maar ook een tweede oeververbinding en fietspaden maken hier onderdeel van uit.


3. Zoveel mogelijk behoud van een groen en historisch karakter; Dit betekent dat de historische, waardevolle en herkenbare eigenschappen van het Boskoopse landschap behouden moeten blijven, maar ook dat wonen en werken duidelijker van elkaar gescheiden zijn en dat er meer gelegenheid komt voor toerisme en recreatie.


4. Verbeteren van de dienstverlening aan burgers en bedrijven; Om bij te kunnen blijven bij de landelijke ontwikkelingen dat steeds meer overheidsvragen in één keer door de gemeente beantwoord gaan worden, is het nodig om de digitale mogelijkheden te vergroten en de ambtelijke organisatie daarop aan te passen.


5. Behoud en verbetering van de leefbaarheid, zorg en vitaliteit; Boskoop wil graag het juiste aantal en type woningen kunnen aanbieden voor de Boskoopse woningbehoefte. Ook wil de gemeente voorzieningen zoals winkels, (brede) scholen en welzijn en zorg op peil houden en waar mogelijk verbeteren. In Boskoop blijft ook in de toekomst het rijke verenigingsleven belangrijk en de ambitie is dan ook om dit in stand te houden.


6. Deelname van elke inwoner aan onze samenleving; Hierbij gaat het om de wens om zo veel mogelijk Boskopers deel te laten nemen aan de maatschappij, bijvoorbeeld op de arbeidsmarkt en ook in verenigingen. Een ander vlak waarop de gemeente de deelname van burgers wil vergroten is bij het interactief opstellen van beleid.


7. Grotere rol in de regio.
Bij veel van de Boskoopse ambities is de rol in de regio van belang.

De gemeenteraad is van opvatting dat, om deze ambities waar te maken, schaalvergroting door een gemeentelijke samenvoeging noodzakelijk is. De nieuwe gemeente moet voldoende bestuurskracht hebben om lokale opgaven goed op te pakken en moet een belangrijke rol kunnen spelen in de regio. Herindeling moet in één keer leiden tot een duurzame schaalgrootte. Met de voorbereiding van een fusie van Alphen aan den Rijn, Rijnwoude en Boskoop is gestart.

De visie moet nu worden vastgesteld door de raad, zodat deze de Boskoopse inbreng vormt voor de strategische visie van de nieuw te vormen gemeente met Alphen aan den Rijn en Rijnwoude.

Voorlopig Ontwerp Stedenbouwkundig plan Connexxion-terrein De gemeente Boskoop heeft samen met Green Real Estate, de eigenaar van het Connexxion-terrein, en de Kamer van Koophandel nagedacht over een nieuwe functie voor het terrein aan de Hoogeveenseweg. De voormalige bussenloods heeft al een bedrijfsbestemming in het bestemmingsplan Boskoop-Dorp.

Uit het onderzoek dat samen met de Kamer van Koophandel is gehouden, blijkt dat het terrein geschikt is voor verschillende bedrijfsfuncties die men bij voorkeur niet in het centrum van Boskoop wil plaatsen. Er is een Voorlopig Ontwerp Stedenbouwkundig Plan (VOSP) en een beeldkwaliteitplan gemaakt, waarin de ruimtelijke indeling wordt beschreven. In dit plan is een ontwerp gemaakt voor het huidige Connexxion-terrein en een visie voor de mogelijke ontwikkeling van de aanliggende kwekerijgronden. Met de ontwikkeling van het terrein wordt ruimte geboden voor (Boskoopse) bedrijven die bijvoorbeeld niet passen op het PCT-ITC terrein, daarnaast is er ruimte voor een bouwmarkt.

De belangrijkste punten van het VOSP zijn:
o Het kantoorgebouw van Connexxion blijft staan en wordt voorlopig nog gebruikt door Connexxion.
o Bij het ontwerp is er van uitgegaan dat de Westelijke randweg niet over het terrein zal gaan lopen.
o In de eerste fase wordt het bestaande terrein ontwikkeld voor grotere bedrijven en een bouwmarkt.
o In de tweede fase worden eventueel de aangrenzende kwekerijgronden ontwikkeld voor kleinere bedrijven.

Er zijn tien inspraakreacties op het VOSP binnengekomen. De bezwaren richten zich vooral tegen de komst van een bouwmarkt (angst voor omzetverlies door bestaande ondernemers) en de eventuele ontwikkeling van de kwekerijgronden in het tweede fase. Voor dit laatste punt is het VOSP zo aangepast dat de bebouwing verder van de bestaande woningen komt te liggen. Omdat
uitvoering van de tweede fase nog niet aan de orde is en ook geen concrete gegadigden bekend zijn, zal de herbestemming van de kwekerijgronden na vaststelling van het VOSP nog niet worden meegenomen in het op te stellen bestemmingsplan.

Als de gemeenteraad het VOSP vaststelt, wordt voor de eerste fase van het terrein een bestemmingsplan opgesteld.

Tracékeuze module 4 Oostelijke rondweg
Voor de vierde module van de Oostelijke rondweg is samen met betrokkenen en belanghebbenden een noordelijke variant voor het tracé bedacht als alternatief voor het oorspronkelijke tracé. Ook uit het traject voor de Intergemeentelijke Structuur Visie kwam de overweging het oorspronkelijke tracé aan te passen voor behoud van het gebied De Lansing.

Proces
Op 1 december 2009 zijn tijdens een informatieavond voor betrokkenen en belanghebbenden zes alternatieve routes aangedragen. Deze zijn door de gemeente met elkaar vergeleken op bereikbaarheid, bijdrage herstructurering en greenport, effecten op milieu en natuur, effect op De Lansing, en de kosten van aanleg en onderhoud. Uit deze afweging is gebleken dat de noordelijke variant, die door drie groepen is aangedragen, de meest gunstige is. Deze voorkeur is op een tweede avond (8 maart 2010) teruggekoppeld aan de aanwezigen van de eerste avond. De noordelijke variant heeft de voorkeur van het college en wordt nu ter vaststelling aan de gemeenteraad voorgesteld. Na vaststelling door de gemeenteraad kan de bestemmingsplan procedure in werking worden gezet.

Kwijtscheldingsbeleid
De gemeente Boskoop heeft verschillende regelingen binnen haar minimabeleid. Kwijtscheldingsbeleid is hier nog geen onderdeel van. In het bestuursakkoord en de raadsagenda uit 2010 is afgesproken te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn voor invoering hiervan. Bij kwijtscheldingsbeleid worden bepaalde gemeentelijke heffingen voor mensen met een laag inkomen en geen vermogen kwijtgescholden. In Boskoop zou dit kunnen gaan gelden voor mensen met een inkomen op bijstandsniveau voor de afvalstoffenheffing en het rioolrecht.

Heffingen kwijtschelden kost geld en dat geld moet ergens vandaan komen. Voor Boskoop zou het invoeren van kwijtscheldingsbeleid betekenen dat het minimabeleid moet worden aangepast om geld vrij te maken. Daarbij kan er gekeken worden naar het versoberen of afschaffen van regelingen binnen het bestaande minimabeleid, zoals de langdurigheidstoeslag, bijdragen voor duurzame gebruiksgoederen, chronisch zieken, maatschappelijke participatie en schoolgaande kinderen. Belangrijk uitgangspunt bij een wijziging van het minimabeleid is dat het huidige niveau van het sociale beleid blijft behouden. Lastig hierbij is dat de groep mensen die nu voor het minimabeleid in aanmerking komt breder is dan de groep die straks van het kwijtscheldingsbeleid gebruik kan maken.

Indien de raad het voorstel voor kwijtscheldingsbeleid vaststelt, wordt het minimabeleid aangepast en wordt het kwijtscheldingsbeleid vanaf 1 januari 2012 van kracht. Uitvoering van het beleid gebeurt door Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie Heffing en Waardebepaling (SVHW), waar de gemeente de uitvoering van de belastingheffing heeft ondergebracht.