Gemeente Boskoop
PERSBERICHT 11.09- Diverse onderwerpen persgesprek 10 februari 2011
Onderwerpen persgesprek 10 februari 2011
* Strategische visie 2020
* Voorlopig Ontwerp Stedenbouwkundig plan Connexxion-terrein
* Tracékeuze module 4 Oostelijke rondweg
* Kwijtscheldingsbeleid
Deze onderwerpen staan op de agenda van de ronde tafel gesprekken op 10
februari 2011 om 19:30 uur in de Raadzaal en commissiekamer van het
gemeentehuis. Door in gesprek te gaan met inwoners, verenigingen en
organisaties én eventueel met de portefeuillehouder vormen raadsleden
zich een beeld van de onderwerpen. Het stellen van vragen en
inventariseren van informatie staat centraal. Tijdens de ronde tafel
worden nog geen besluiten genomen. Dat gebeurt tijdens de
raadsvergadering van 24 februari aanstaande.
Integrale strategische visie: Boskoop 2020, Agenda voor de toekomst
In 2009 en 2010 is de gemeenteraad met de burgers, bedrijven en
maatschappelijke organisaties aan de slag geweest met een visie op de
toekomst van Boskoop. In een raadsdebat zijn zeven ambities voor de
toekomst van Boskoop geformuleerd. Deze ambities zijn daarna in een
toekomstdebat voorgelegd aan ruim 300 inwoners. Vervolgens hebben de
politieke partijen de uitkomsten verwerkt in hun verkiezingsprogramma
voor de raadsverkiezingen in 2010.
Samengevat is de toekomstvisie van Boskoop:
* Boskoop kiest voor een excellerende boomsierteelt, maar wel in
balans met andere kwaliteiten zoals bijvoorbeeld wonen. De
veelzijdigheid van Boskoop moet zichtbaar worden gemaakt;
* Boskoop kiest voor een efficiënte uitvoering van het sociaal beleid
van het Rijk, maar in aanvulling daarop moet waar mogelijk tegemoet
gekomen worden aan specifieke behoeften van de Boskoopse
samenleving;
* Boskoop kiest voor zeven ambities:
1. Het versterken van de Greenport.
Boskoop is een van de vijf greenports in Nederland en levert een
belangrijke bijdrage aan de Nederlandse economie. Maar het
boomteeltcluster staat onder forse druk en ziet steeds meer knelpunten
op het gebeid van ruimte, arbeid, energie en klimaat. Om bij te kunnen
blijven in de markt moet er in Boskoop geïnvesteerd worden,
bijvoorbeeld door herstructurering
2. Verbeteren van de bereikbaarheid.
In Boskoop zijn veel mensen het er over eens dat de bereikbaarheid
beter moet en er minder verkeer door het centrum gaat rijden. Deze
ambitie wordt onder meer gerealiseerd door de aanleg van de Oostelijke
rondweg en de Westelijke randweg. Maar ook een tweede oeververbinding
en fietspaden maken hier onderdeel van uit.
3. Zoveel mogelijk behoud van een groen en historisch karakter;
Dit betekent dat de historische, waardevolle en herkenbare
eigenschappen van het Boskoopse landschap behouden moeten blijven, maar
ook dat wonen en werken duidelijker van elkaar gescheiden zijn en dat
er meer gelegenheid komt voor toerisme en recreatie.
4. Verbeteren van de dienstverlening aan burgers en bedrijven;
Om bij te kunnen blijven bij de landelijke ontwikkelingen dat steeds
meer overheidsvragen in één keer door de gemeente beantwoord gaan
worden, is het nodig om de digitale mogelijkheden te vergroten en de
ambtelijke organisatie daarop aan te passen.
5. Behoud en verbetering van de leefbaarheid, zorg en vitaliteit;
Boskoop wil graag het juiste aantal en type woningen kunnen aanbieden
voor de Boskoopse woningbehoefte. Ook wil de gemeente voorzieningen
zoals winkels, (brede) scholen en welzijn en zorg op peil houden en
waar mogelijk verbeteren. In Boskoop blijft ook in de toekomst het
rijke verenigingsleven belangrijk en de ambitie is dan ook om dit in
stand te houden.
6. Deelname van elke inwoner aan onze samenleving;
Hierbij gaat het om de wens om zo veel mogelijk Boskopers deel te laten
nemen aan de maatschappij, bijvoorbeeld op de arbeidsmarkt en ook in
verenigingen. Een ander vlak waarop de gemeente de deelname van burgers
wil vergroten is bij het interactief opstellen van beleid.
7. Grotere rol in de regio.
Bij veel van de Boskoopse ambities is de rol in de regio van belang.
De gemeenteraad is van opvatting dat, om deze ambities waar te maken,
schaalvergroting door een gemeentelijke samenvoeging noodzakelijk is.
De nieuwe gemeente moet voldoende bestuurskracht hebben om lokale
opgaven goed op te pakken en moet een belangrijke rol kunnen spelen in
de regio. Herindeling moet in één keer leiden tot een duurzame
schaalgrootte. Met de voorbereiding van een fusie van Alphen aan den
Rijn, Rijnwoude en Boskoop is gestart.
De visie moet nu worden vastgesteld door de raad, zodat deze de
Boskoopse inbreng vormt voor de strategische visie van de nieuw te
vormen gemeente met Alphen aan den Rijn en Rijnwoude.
Voorlopig Ontwerp Stedenbouwkundig plan Connexxion-terrein
De gemeente Boskoop heeft samen met Green Real Estate, de eigenaar van
het Connexxion-terrein, en de Kamer van Koophandel nagedacht over een
nieuwe functie voor het terrein aan de Hoogeveenseweg. De voormalige
bussenloods heeft al een bedrijfsbestemming in het bestemmingsplan
Boskoop-Dorp.
Uit het onderzoek dat samen met de Kamer van Koophandel is gehouden,
blijkt dat het terrein geschikt is voor verschillende bedrijfsfuncties
die men bij voorkeur niet in het centrum van Boskoop wil plaatsen. Er
is een Voorlopig Ontwerp Stedenbouwkundig Plan (VOSP) en een
beeldkwaliteitplan gemaakt, waarin de ruimtelijke indeling wordt
beschreven. In dit plan is een ontwerp gemaakt voor het huidige
Connexxion-terrein en een visie voor de mogelijke ontwikkeling van de
aanliggende kwekerijgronden. Met de ontwikkeling van het terrein wordt
ruimte geboden voor (Boskoopse) bedrijven die bijvoorbeeld niet passen
op het PCT-ITC terrein, daarnaast is er ruimte voor een bouwmarkt.
De belangrijkste punten van het VOSP zijn:
o Het kantoorgebouw van Connexxion blijft staan en wordt voorlopig nog
gebruikt door Connexxion.
o Bij het ontwerp is er van uitgegaan dat de Westelijke randweg niet
over het terrein zal gaan lopen.
o In de eerste fase wordt het bestaande terrein ontwikkeld voor grotere
bedrijven en een bouwmarkt.
o In de tweede fase worden eventueel de aangrenzende kwekerijgronden
ontwikkeld voor kleinere bedrijven.
Er zijn tien inspraakreacties op het VOSP binnengekomen. De bezwaren
richten zich vooral tegen de komst van een bouwmarkt (angst voor
omzetverlies door bestaande ondernemers) en de eventuele ontwikkeling
van de kwekerijgronden in het tweede fase. Voor dit laatste punt is het
VOSP zo aangepast dat de bebouwing verder van de bestaande woningen
komt te liggen. Omdat
uitvoering van de tweede fase nog niet aan de orde is en ook geen
concrete gegadigden bekend zijn, zal de herbestemming van de
kwekerijgronden na vaststelling van het VOSP nog niet worden meegenomen
in het op te stellen bestemmingsplan.
Als de gemeenteraad het VOSP vaststelt, wordt voor de eerste fase van
het terrein een bestemmingsplan opgesteld.
Tracékeuze module 4 Oostelijke rondweg
Voor de vierde module van de Oostelijke rondweg is samen met
betrokkenen en belanghebbenden een noordelijke variant voor het tracé
bedacht als alternatief voor het oorspronkelijke tracé. Ook uit het
traject voor de Intergemeentelijke Structuur Visie kwam de overweging
het oorspronkelijke tracé aan te passen voor behoud van het gebied De
Lansing.
Proces
Op 1 december 2009 zijn tijdens een informatieavond voor betrokkenen en
belanghebbenden zes alternatieve routes aangedragen. Deze zijn door de
gemeente met elkaar vergeleken op bereikbaarheid, bijdrage
herstructurering en greenport, effecten op milieu en natuur, effect op
De Lansing, en de kosten van aanleg en onderhoud. Uit deze afweging is
gebleken dat de noordelijke variant, die door drie groepen is
aangedragen, de meest gunstige is. Deze voorkeur is op een tweede avond
(8 maart 2010) teruggekoppeld aan de aanwezigen van de eerste avond.
De noordelijke variant heeft de voorkeur van het college en wordt nu
ter vaststelling aan de gemeenteraad voorgesteld. Na vaststelling door
de gemeenteraad kan de bestemmingsplan procedure in werking worden
gezet.
Kwijtscheldingsbeleid
De gemeente Boskoop heeft verschillende regelingen binnen haar
minimabeleid. Kwijtscheldingsbeleid is hier nog geen onderdeel van. In
het bestuursakkoord en de raadsagenda uit 2010 is afgesproken te
onderzoeken welke mogelijkheden er zijn voor invoering hiervan. Bij
kwijtscheldingsbeleid worden bepaalde gemeentelijke heffingen voor
mensen met een laag inkomen en geen vermogen kwijtgescholden. In
Boskoop zou dit kunnen gaan gelden voor mensen met een inkomen op
bijstandsniveau voor de afvalstoffenheffing en het rioolrecht.
Heffingen kwijtschelden kost geld en dat geld moet ergens vandaan
komen. Voor Boskoop zou het invoeren van kwijtscheldingsbeleid
betekenen dat het minimabeleid moet worden aangepast om geld vrij te
maken. Daarbij kan er gekeken worden naar het versoberen of afschaffen
van regelingen binnen het bestaande minimabeleid, zoals de
langdurigheidstoeslag, bijdragen voor duurzame gebruiksgoederen,
chronisch zieken, maatschappelijke participatie en schoolgaande
kinderen. Belangrijk uitgangspunt bij een wijziging van het
minimabeleid is dat het huidige niveau van het sociale beleid blijft
behouden. Lastig hierbij is dat de groep mensen die nu voor het
minimabeleid in aanmerking komt breder is dan de groep die straks van
het kwijtscheldingsbeleid gebruik kan maken.
Indien de raad het voorstel voor kwijtscheldingsbeleid vaststelt, wordt
het minimabeleid aangepast en wordt het kwijtscheldingsbeleid vanaf 1
januari 2012 van kracht. Uitvoering van het beleid gebeurt door
Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie Heffing en Waardebepaling
(SVHW), waar de gemeente de uitvoering van de belastingheffing heeft
ondergebracht.