De zakheilige van Doetinchem, week 4
Kunstenaar Cornel Bierens werkt samen met twee assistenten aan een
kunstwerk in parkeergarage Het Loo. Hij schrijft wekelijks over de
voortgang van de werkzaamheden.
Maandag begonnen we alle tot nu toe beschikbare scherven op de rand te
leggen van de betonnen bak waarin het kunstwerk komt, om een goed
overzicht te krijgen van waar ze inzetbaar zijn. Die bakrand is om zo
te zeggen ons palet, iedere scherf een verfstreek, maar dan kant en
klaar. Vorm, kleur en strijkrichting zijn al bij voorbaat gestold in
het materiaal waarmee wij de zakheilige moeten zien te schilderen. Om
niet voor rare verrassingen te komen staan maken we eerst een schets
door de geschikte scherven in karton na te bootsen en op de juiste
manier in het beeld te hangen. En hoewel die kartonnetjes maar een slap
aftreksel zijn van de echte archeologische stukken, zijn nu enkele
wezenlijke onderdelen van de zakheilige toch al min of meer plastisch
in beeld te zien. Dat belooft wat voor als we de scherven erin gaan
hangen, met hun subtiele kleuren, rondingen en breuklijnen, het beeld
zal dan echt tot leven komen. Voor een van de handpalmen hebben we
bijvoorbeeld een potbodem met een gat erin gekozen, omdat de opgestoken
handen van de zakheilige erop wijzen dat hij ons de stigmata (wonden)
in zijn handen wil laten zien. Zo werken we maar door aan onze
zweefpuzzel. Al doende ontdekten we dat we ons eerdere plan om de
staken al volgende week definitief aan de grond vast te nagelen nog
maar beter even konden uitstellen. Want steeds weer blijkt dat als
puntje bij paaltje komt een staak toch weer een paar centimeter moet
worden verschoven. Behalve schilders en puzzelaars zijn wij dus ook
evenwichtskunstenaars, die vele stokjes met draaiende bordjes tegelijk
in de lucht moeten houden. Co, onze constructeur die al het ijzer- en
laswerk doet, had al drie dagen vrijgemaakt om ons bij dat vastzetten
van de staken te komen helpen. Toen we hem belden met de mededeling dat
het later wordt zei hij: `Excuseer je niet, het blijft een kunstwerk,
dan weet je nooit van te voren wat er kan gebeuren.' Een waar woord,
want als we de spanning er niet in houden is er niks meer aan.
Gemeente Doetinchem