Port of Rotterdam

Datum 10-2-2011
Bron Havenbedrijf Rotterdam N.V. ©

Persuitnodiging: Kleine Beereiland

Nieuw onbewoond eiland voor de kust van Gate terminal

In week 7 of week 8 - tussen 14 en 27 februari - krijgt de haven een nieuw onbewoond eiland. In die periode wordt het Kleine Beereiland los gegraven van de Maasvlakte. Het gaat om een stukje grond van uiteindelijk ongeveer zes voetbalvelden groot ten noorden van de Maasvlakte, op de plek waar ooit de Papegaaiebek was (havennummer 8500). Nu ontwikkelt de `Combinatie Gate LNG Kanaal' van Boskalis en Van Oord daar Gate terminal. Het is de eerste terminal voor vloeibaar aardgas (Liquefied Natural Gas, LNG) in Nederland.

Het Havenbedrijf stelt een persboot beschikbaar om bij deze gebeurtenis aanwezig te zijn. Op de boot zijn medewerkers van het Havenbedrijf en van Gate terminal aanwezig die iets kunnen vertellen over de complexheid van het karwei, de inrichting van het eiland en de activiteiten rondom de voortgang van de bouw van Gate terminal. Geïnteresseerden dienen zich vóór 15 februari aan te melden bij Tie Schellekens (zie onder). 24 uur voor de gebeurtenis krijgen ze een uitnodiging want dan weten we concreet hoe laat het gaat plaatsvinden. Opstapplaats is de fastferry steiger in de Antarcticakade (havennummer 8240).

Kleine Beereiland
Het eilandje dient straks als extra bescherming van de afgemeerde LNG-tankers tegen andere schepen en als een van de stapstenen voor natuur in en rond Maasvlakte. Havenbedrijf Rotterdam heeft samen met Gate terminal besloten het eiland op natuurlijke wijze in te richten. Door de geografische ligging, een ingenieus afwateringssysteem en een specifieke bodem biedt het eiland kansen voor de in de omgeving voorkomende waardevolle plant- en diersoorten.

Gate terminal
Gate terminal is een initiatief van N.V. Nederlandse Gasunie (Gasunie) en Koninklijke Vopak N.V. (Vopak). Beide partijen zijn naast initiatiefnemers ook hoofdaandeelhouders van het project. De terminal zal in eerste instantie 12 miljard kubieke meter (bcm) aardgas per jaar kunnen doorzetten en zal bestaan uit en twee aanlegsteigers, drie opslagtanks en een procesgebied waar het LNG gasvormig wordt gemaakt en dat vervolgens aangeleverd wordt aan het gastransportnetwerk voor de Europese markten.De jaarlijkse doorvoercapaciteit kan in de nabije toekomst uitgebreid worden naar 16 bcm per jaar. De bouw van Gate terminal ligt goed op schema en zal naar verwachting in september 2011 commercieel in bedrijf gaan.

De bouw van de Gate terminal betekent ook een belangrijke versterking van de strategische positie van Rotterdam als energiehaven. Havenbedrijf Rotterdam investeert EUR 60 miljoen in de bouw van de basisinfrastructuur.