Ingezonden persbericht


Autoretail
sectorupdate
Nummer 1, februari 2011 Economisch Bureau | Sector Research

ABN AMRO verwacht 530.000 nieuwverkopen in 2011
Ontwikkeling autoverkopen
650 600 550 500 450 400 350 1974 1980 1986 1992 1998 2004 2010


· ·

Groei zet zich door in januari 2011

· In januari 2011 heeft de stevige groei van de autoverkopen zich voortgezet. De verkopen plusten bijna 20% ten opzichte van januari 2010. In 2010 werden 483.163 nieuwverkopen gerealiseerd. Met een groei van bijna 25% ten opzichte van 2009 komen zij in de buurt van het langjarig gemiddelde van 485.000. De inhaalvraag van 2009 en de stimuleringsmaatregelen van de overheid waren de belangrijkste aanjagers voor de stijging.

Milieulabels bepalend bij nieuwverkopen

· In minder dan vier jaar tijd zijn de verkopen van auto's met een A-label verzesvoudigd; verkopen van B-labels zijn in diezelfde periode verdubbeld. Bij de verkopen naar model wordt de complete top 5 bezet door auto's waar een A-label versie van is. Inmiddels betreft meer dan 70% van de nieuwverkopen een auto van een A- of B-label. De trend naar duurzaamheid in combinatie met een financieel gewin, beïnvloedt duidelijk het aankoopgedrag van de consument.

Nieuwverkopen
Bron: RDC Datacentrum

30 jaars gemiddelde

Aandeel milieulabels in nieuwverkopen
45 40 35 30 25 20 15 10 5 0 A 2007 B C 2008 D E 2009 F 2010 G

Hybridemarkt in afwachting nieuwe modellen

· Aan de sterke groei van de verkoop van hybride auto's is in 2010 een einde gekomen. De verkopen van hybride auto's zijn in 2010 zelfs gedaald met ruim 2.800 exemplaren. In 2009 betrof het marktaandeel van verkochte hybrides 4%. In 2010 is dit percentage gedaald naar 2,5%. Toyota, marktleider met de Prius, verkocht 5,7% minder hybrides. · Er zijn twee belangrijke oorzaken voor de daling van de hybride verkopen. Ten eerste is de keus in hybride auto's beperkt. In 2010 waren slechts drie merken actief in deze markt. In de loop van 2011 komen meerdere merken met hybrides op de markt. Daarmee zal het aanbod groter worden en door meer keus aantrekkelijker voor de consument. Tweede reden voor de daling is het ruimere aanbod van benzine en dieselauto's die in aanmerking komen voor fiscale voordelen. Deze auto's hebben over het algemeen een lagere aanschafprijs en zijn daarmee aantrekkelijker, zeker voor de particuliere autokoper. · In 2011 kunnen de verkopen van hybrides weer stijgen. Er komen meer modellen beschikbaar en de zakelijke automarkt trekt aan. Circa 60% van de hybride verkopen vindt plaats op de zakelijke markt.

Bron: RDC Datacentrum, ABN AMRO Sector Research

Wagenpark hybrides op 1 januari
60.000 50.000 40.000 30.000 20.000 10.000 0 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011

Bron: CBS, ABN AMRO Sector Research

De elektrische auto komt er aan

· In de loop van 2011 zal de elektrische auto op bredere schaal beschikbaar komen. Dat Nissan met de Leaf auto van het jaar 2011 is geworden, maakt duidelijk dat ook de branche aan het voorsorteren is voor een groenere toekomst.



2 | Autoretail | februari 2011

ABN AMRO Bank

Top 20 autoverkopen in 2010 en ontwikkeling ten opzichte van eerdere jaren. Merk Volkswagen Toyota Peugeot Ford Opel Renault Fiat Citroen Hyundai Suzuki Skoda Audi Kia BMW Volvo Seat Nissan Mercedes Honda Chevrolet Totaal 2010 49.278 40.954 39.665 39.375 35.683 33.702 27.132 24.918 18.380 16.729 16.294 16.089 15.640 13.803 13.533 12.743 11.660 11.421 7.226 7.036 483.164 % tov 2009 29,1 9,2 33,8 7,2 36,3 42,4 60,7 24,3 39,8 24,9 109,8 5,5 120,3 10,9 -2,2 32,6 15,0 26,1 -29,7 64,9 +24,6 % tov 2008 6,8 4,8 -1,7 -9,5 -12,7 -10,6 27,0 2,9 4,9 14,5 71,9 -4,5 27,6 -9,4 -18,1 -2,5 12,2 -3,9 -15,15 -3,9 -3,4 % tov 2007 -1,6 1,6 1,2 -4,6 -25,3 0,4 42,9 6,0 7,8 14,5 73,9 2,6 -1,2 -3,8 -30,5 -3,8 14,0 -9,6 23,8 -20,9 -4,4

Niet alle merken op verkoopniveau van voor de crisis
· De nieuwverkopen zijn in 2010 in de buurt gekomen van het pré-crisisniveau. Kijken we echter per merk dan is het beeld genuanceerder; sommige merken zijn gegroeid terwijl andere merken duidelijk achterblijven bij de cijfers uit 2007 en 2008. Spectaculair lijkt de verkoopgroei van Opel met 36,3%. In 2009 kreeg het merk naast de crisis ook o.a. het Kroymansdebacle voor haar kiezen. Kijken we naar de jaren van voor de crisis dan zien we dat de verkopen aanzienlijk achterblijven. Volvo kende een beperkte verkoopdaling in 2010. De verkopen stagneren echter al een aantal jaren. Ten opzichte van 2007 is de daling zelfs 30,5%. Honda, in 2009 nog de verkoopwinnaar met een plus van 21%, kende in 2010 een slecht jaar. De verkopen daalden met 30%; vooral door de enorme terugval in de verkopen van de Civic op de zakelijke markt. Het op de markt komen van energiezuinigere modellen van de concurrentie in dit segment speelde Honda ook parten. In januari 2011 heeft de dalende trend zich voortgezet. De verkopen daalden 50%. Vooral de daling van de verkopen van het hybride model Insight was daar de oorzaak van. Chevrolet heeft met de Spark een model in de markt gezet, dat valt binnen de normen voor fiscale stimulering. De verkoopgroei komt volledig op het conto van dit model. In vergelijking met 2007 blijven de verkopen nog 21% achter.

·

·

·

·

Bron: RDC datacentrum

Andere merken gaat het zelfs beter dan voor de crisis Top 5 autoverkopen naar model 2010 Model VW Polo Peugeot 107 Toyota Aygo VW Golf Ford Fiesta Bron: RDC datacentrum


· Marktaandeel 3,9% 3,7% 3,1% 3,3% 2,4%

Aantal 18.681 17.911 14.999 15.905 10.910

·

Occasions: handelswaarde en showroomvraagprijs
100 95 90 index (jan 2008 = 100) 85 80 75 01-08 06-08 11-08 04-09 09-09 02-10 07-10 12-10 Handelsw aarde (XRAY) Vraagprijs (AOX)
· · ·

Volkswagen is wederom het grootste merk. Het marktaandeel steeg tot boven de 10%. Ook op de leasemarkt is zij de grootste met een marktaandeel van bijna 19%. De Polo en Golf bekleden de eerste en vierde positie bij de verkopen naar model. In de leasemarkt bezetten zij zelfs de eerste en tweede plaats. De Bluemotion technology legt het merk duidelijk geen windeieren. Fiat heeft als merk uitstekend ingespeeld op de trend naar kleinere auto's. Met meer dan 27.000 auto's zijn de verkopen historisch hoog. De verkoop van de Panda, Fiat 500 en de Punto beslaan maar liefst 95% van de totale Fiat verkopen. Skoda kende een ongekende groei vooral dankzij de verkoophit Fabia. Het merk heeft zich de laatste 10 jaar gestaag ontwikkeld naar een marktaandeel van 3,4%.

Occasions: lagere vraagprijzen en stabiliserende verkopen
· De occasionverkopen aan particulieren (B2C) zijn in 2010 met 0,33% gestegen ten opzichte van 2009. Er werden in 2010 in totaal 1.036.333 occasions verkocht in het B2C kanaal. De marginale stijging is positiever dan het lijkt, omdat de verkopen in 2009 voor een langere periode positief werden beïnvloed door de sloopregeling, die in mei 2010 eindigde. Meer dan driekwart van alle verkopen waarbij gebruik werd gemaakt van de sloopregeling, betrof occasions. De gemiddelde showroomvraagprijs (B2C) van occasions is in 2010 met 2,5% gedaald. Bij jonge occasions tot 4 jaar oud was de daling 2%; bij occasions ouder dan 9 jaar was de daling aanzienlijk hoger: 3,8%. De handelswaarde van occasions (B2B) is na 1,5 jaar stijging sinds juni 2010 gedaald. Dit duidt op een verruiming van het aanbod en/of een daling van de vraag.

Bron: Autodata, XRay auto, bewerking ABN AMRO

·



3 | Autoretail | februari 2011

ABN AMRO Bank

Personenautoverkopen 2000-2011
600.000 500.000 400.000 300.000 200.000 100.000 0 '00 1e jaarhelft '02 '04 '06 2e jaarhelft '08 '10 '11*

In 2011 10% hogere nieuwverkopen verwacht · De zakelijke markt lijkt eind 2010 het omslagpunt naar herstel te hebben bereikt. Mede op basis van de laatste groeicijfers van nieuwe leaseregistraties, verwachten wij daadwerkelijk herstel in 2011. Dit herstel wordt gedragen door een inhaalvraag die voortkomt uit aflopende leasecontracten waarvan ten tijde van de crisis de leasetermijn is verlengd. Een investeringsgroei van 2,7%, zoals het Economisch Bureau van ABN AMRO verwacht, zal ook een impuls geven. Positief voor de sector is dat het kabinet heeft besloten de fiscale stimulering voor de aankoop van milieuvriendelijke auto's voort te zetten. De particuliere consument lijkt gevoelig voor dit voordeel en lijkt om die reden nu ook investeringen naar voren te halen. Dit kan op termijn wel resulteren in tijdelijk lagere verkopen. Door de fiscale stimulering komt in het kleinere segment de prijs van nieuwe auto's in de buurt van jonge tweedehands auto's uit hetzelfde segment. Tijdens de crisis hebben we te maken gehad met stijgende spaartegoeden en uitgestelde bestedingen. Dit houdt normaliter een belofte in voor de toekomst. Echter de door de overheid aangekondigde bezuinigingen zullen de koopkracht beïnvloeden. Het is momenteel nog onduidelijk hoe dit gaat uitpakken en in hoeverre dit het al broze consumentenvertrouwen zal aantasten. Per saldo verwacht ABN AMRO dat er in 2011 circa 10% meer nieuwe auto's worden verkocht. Dit staat gelijk aan een aantal van circa 530.000. In ons scenario zullen daarbij de verkopen aan particulieren licht stijgen en zal de substantiële groei komen van volumegroei op de zakelijke markt. De groei zal vooral gerealiseerd worden in het eerste halfjaar van 2011.

·

·
*verwachting ABN AMRO Sector Research Bron: RDC datacentrum

·

Omzetontwikkeling per kwartaal (j-o-j)
30% 20% 10% 0% -10% -20% -30% 2008 Autoretail
Bron: CBS

·

Omzetgroei van 2010 zet zich door in 2011
·

2009 2010 Nieuwverkopen (volume)
·

Autoretail
2009 Aantal nieuwverkopen Omzet autoretail 387.215 -13,2% 2010 483.163 7% 2011 530.000 5% ·

Bron: CBS, ABN AMRO Sector Research

Na twee jaar van omzetdaling, heeft de autoretail over 2010 een plus genoteerd van circa 7%. Een prima resultaat met de kanttekening dat dit de slechte jaren 2008 (-4,8%) en 2009 (-13,2%) slechts ten dele compenseert. Door de keus van de consument voor kleinere en dus goedkopere auto's, is de gemiddelde aanschafprijs van nieuwe auto's de afgelopen 2 jaar met bijna 10% gedaald. Dit verklaart deels dat een stijging van de verkopen met 25% resulteert in een omzetstijging van 7%. Daarnaast speelt mee dat de autoretail slechts een deel van de omzet genereert uit nieuwverkopen. Ook de aftersales en occasionverkopen bepalen een aanzienlijk deel van de omzet. De trend naar kleinere auto's zal op termijn tot staan komen, omdat er in 2011 steeds meer middenklassers op de markt worden gebracht die vallen binnen de normen voor fiscale stimulering. De trend naar "vergroening" komt dus niet tot stilstand. Dit is gunstig voor de omzetontwikkeling, hetgeen vooral tot uiting zal komen op de zakelijke markt. Auto's afgezet op de zakelijke markt, worden over het algemeen verkocht met een ruimere marge tegen een hogere prijs. Voor 2011 voorziet ABN AMRO daarom voor de autoretail een omzetgroei van circa 5%.



4 | Autoretail | februari 2011

ABN AMRO Bank

Economisch Bureau | Sector Research
Theo de Kort tel: +(31 20) 62 80 489 theo.de.kort@nl.abnamro.com

Commercieel Contact | Sector Banker
Michel Koster tel: (+31 20) 34 36 487 michel.koster@nl.abnamro.com

Disclaimer
De in deze publicatie neergelegde opvattingen zijn gebaseerd op door ABN AMRO betrouwbaar geachte gegevens en informatie, die op zorgvuldige wijze in onze analyses en prognoses zijn verwerkt. Noch ABN AMRO, noch functionarissen van de bank kunnen aansprakelijk worden gesteld voor in deze publicatie eventueel aanwezige onjuistheden. De weergegeven opvattingen en prognoses houden niet meer in dan onze eigen visie en kunnen zonder nadere aankondiging worden gewijzigd. Tekst is afgesloten op 8 februari 2011.

© ABN AMRO, februari 2011
Deze publicatie is alleen bedoeld voor eigen gebruik. Het gebruik van tekstdelen en/of cijfers is toegestaan mits de bron duidelijk wordt vermeld. Verveelvoudiging en/of openbaarmaking van deze publicatie is niet toegestaan, behalve indien hiervoor schriftelijk toestemming is gekregen van ABN AMRO.






---- --