Ingezonden persbericht


Recordaantal klachten van mbo-studenten in 2010

De Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs (JOB) heeft in 2010 een verdubbeling van het aantal klachten over het mbo binnengekregen. De teller kwam dit jaar op ruim 1300 klachten. Er zitten grote verschillen tussen het soort klachten. Sommige zijn relatief gemakkelijk op te lossen, andere hebben dieperliggende oorzaken. Het groeiende aantal klachten lijkt te danken aan de toegenomen bekendheid van JOB onder studenten. Door het grote aantal klachten heeft JOB steeds meer inzicht in de problematiek op scholen.


Onderwerp van klacht

De meeste klachten gaan over de organisatie van het onderwijs. Vooral over lesuitval en slechte roosters of een combinatie hiervan. Op de tweede plek staan klachten over de beroepspraktijkvorming (bpv) oftewel stage, vaak de helft van een mbo-opleiding. Onderwerp is hier vooral het gebrek aan begeleiding, slechte aansluiting tussen theorie en praktijk en het moeten verrichten van irrelevante werkzaamheden voor het doel van de stage. Tot slot viel het aantal klachten over de vrijwillige bijdrage op. De bijdrage wordt vaak verplicht en scholen brengen kosten in rekening die ze eigenlijk zelf moeten betalen.

Gebrek aan kwaliteitszorg op scholen

JOB is blij dat steeds meer mbo-studenten de belangenorganisatie weten te vinden. JOB vindt het belangrijk dat studenten bij hen terecht kunnen met vragen en klachten als ze er op school niet uitkomen. Maar helaas moet er geconstateerd worden dat veel scholen in eerste instantie niet adequaat reageren op klachten. Mohammed Abou, penningmeester JOB: "Een student neemt niet zomaar contact met ons op. Vaak heeft hij zijn probleem op school al uitgesproken maar voelt hij zich niet serieus genomen. Terwijl scholen beter zouden moeten luisteren naar feedback, het is een belangrijk onderdeel van kwaliteitszorg. Er zijn scholen die zelfs geen klachtencommissie hebben of waar de commissie onvindbaar is."

Soorten klachten

Er zitten grote verschillen in het soort klachten. Een deel van de klachten is relatief gemakkelijk op te lossen. Bijvoorbeeld klachten over toetsen die niet over de opgegeven stof gaan. Of een cijferlijst die niet wordt verstrekt en niemand die zich hier verantwoordelijk voor voelt. Andere klachten hebben dieperliggende oorzaken en raken aan de fundamenten van een opleiding. Dit zijn bijvoorbeeld klachten over vakken die niet worden gegeven, slecht georganiseerde opleidingen en onrechtmatige weigering bij de inschrijving.

JOB vindt het belangrijk te benadrukken dat het groeiende aantal klachten niet hoeft te betekenen dat het slechter gaat in het mbo. De stijging van het aantal klachten lijkt te danken aan de groeiende bekendheid van JOB. Penningmeester Abou: "We zullen ons blijven inzetten voor de rechten van mbo-studenten. Door de toegenomen informatie uit ons klachtensysteem kunnen wij gerichter te werk gaan. We hebben steeds beter zicht op de zwakke plekken in het mbo en zullen niet aarzelen misstanden aan te kaarten en zo de kwaliteit van het mbo te verbeteren."


---