Nederlanders betalen veel met pinpas, maar niet op wintersport

15/02/2011 13:51

Weber Shandwick Nederland

Van alle Europeanen betalen Nederlanders en Zweden in eigen land het vaakst met hun pinpas. Maar zodra Nederlanders de grens oversteken, vallen ze plotseling terug op contant geld, zo blijkt uit Maestro cijfers. Maar liefst 83 procent van de Nederlandse wintersporters neemt cash mee de berg op; slechts 51 procent neemt zijn pinpas mee. En dat terwijl Nederlanders wereldwijd bij 13 miljoen winkels met Maestro op hun pinpas veilig kunnen betalen, dus ook op wintersport voor de aanschaf van de skipas of voor een lunch op de piste. In de eurozone is dit zelfs gratis.

Deze winter gaan er volgens de ANWB meer dan 1 miljoen Nederlanders op wintersport, waarvan ruim de helft naar Oostenrijk. Maestro transactiecijfers van december 2010 en januari 2011 tonen dat bijna de helft van de Nederlanders die in Oostenrijk zijn pinpas gebruikte, dat deed om contant geld op te nemen bij geldautomaten, terwijl men in winkels, op de piste en in restaurants gewoon veilig met de pinpas kan betalen. De twee belangrijkste zaken die we meenemen op de piste zijn dan ook contant geld en onze mobiele telefoon.

Marieke van Gijs, Business Leader Marketing bij MasterCard Europe zegt: "Als je op wintersport gaat, staat veiligheid voorop. Hetzelfde geldt voor betalen. Veilig betalen betekent niet dat je met vijfhonderd euro op zak de berg afroetsjt of door Mayrhofen, Kaprun of Saalbach loopt, maar dat je je skipas of je lunch op de piste gewoon met je pinpas betaalt."

In het wintersportseizoen doen Nederlanders iedere maand in totaal tussen de 1,5 miljoen en 2 miljoen transacties met hun pinpas in de wintersportlanden Oostenrijk, Zwitserland, Duitsland, Frankrijk en Italië. De afgelopen twee jaar nam het totaal aantal Maestro transacties in het skiseizoen toe met zes procent, van 8,6 miljoen in de periode december 2008-april 2009 tot 9,1 miljoen in de periode december 2009-april 2010. Deze cijfers betreffen zowel geldopnames bij geldautomaten als betalingen met de pinpas in winkels.


- Einde -

Bron: TNS, 'Towards a cash free day' onderzoek 2010

Bron: Maestro transactiecijfers 2008-2011

Over MasterCard Worldwide

Als toonaangevend wereldwijd betalingsbedrijf, is MasterCard Worldwide trots op zijn positie in het hart van de commercie, om het leven voor iedereen en overal gemakkelijker en efficiënter te maken. MasterCard fungeert als een franchisegever, betalingsverwerker en adviseur van de betalingsindustrie en maakt commercie mogelijk als cruciale economische schakel tussen financiële instellingen, overheden, bedrijven, winkeliers en kaarthouders in de hele wereld. In 2010 werd 2,7 biljoen dollar bruto gegenereerd via MasterCard producten door consumenten in de hele wereld. Aangedreven door de MasterCard Worldwide Network - het snelste netwerk in het verwerken van betalingen in de wereld - verwerkt MasterCard meer dan 23 miljard transacties per jaar en heeft de capaciteit tot 140 miljoen transacties per uur af te handelen, met een gemiddelde netwerk responstijd van 140 milliseconden en met 99,99 procent betrouwbaarheid. MasterCard stimuleert wereldwijde commercie door een portfolio van merken, waaronder MasterCard(R), Maestro(R) en Cirrus(R); een reeks van kernproducten, zoals credit, debet, en prepaid; en innovatieve platforms en functionaliteiten, zoals MasterCard PayPass(TM) en MasterCard inControl(TM). MasterCard verleent diensten aan consumenten, overheden en bedrijven in meer dan 210 landen en gebiedsdelen. Bezoek http://www.mastercard.com voor meer informatie. Volg ons op Twitter: @mastercardnews.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.maestrocard.com/nl/actie.html