Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Zijn internationale treinreizen zoveel duurder geworden? Sinds de aanvang van het nieuwe jaar merkt een aantal reizigers dat een grensoverschrijdende treinreis naar België fors duurder lijkt te zijn geworden. Hoe zit dit?

Dit zit voor een deel natuurlijk in de reguliere jaarlijkse tariefsverhoging: bij NS gemiddeld 1,5%, bij de NMBS gemiddeld 3,38%.

Maar er is meer aan de hand. NS Hispeed heeft namelijk per 12 december 2010 (ingangsdatum nieuwe dienstregeling) een aantal veranderingen doorgevoerd in de berekening van internationale treinkaartjes. Eén van die veranderingen is dat Hispeed een "knip" heeft aangebracht in de prijsberekening voor het deel van de reis dat met een NS-trein wordt afgelegd en het deel op het Hispeed-traject. Het effect hiervan is hetzelfde als bij het "dubbel opstaptarief" ingeval van een overstap met de OV-chipkaart tussen een regionale spoorvervoerder en NS. Ook NS Hispeed gebruikt de OV-chipkaart als motivatie voor deze maatregel, die voor de meeste internationale reizigers slecht uitpakt. Door de knip kan de prijsstijging, afhankelijk van de reis die men maakt, oplopen tot 7% of zelfs 13%.

Rover heeft schriftelijk aan NS Hispeed laten weten dat deze maatregel erg slecht uitpakt voor de reiziger. Voor internationaal vervoer hoeven vervoerders echter geen advies aan de consumentenorganisaties te vragen waardoor onze invloed hier beperkt is.
Pagina geplaatst: 15 februari 2011