Ingezonden persbericht


Dove Men+Care(TM) onderzoekt irritaties van
Nederlandse mannen in de badkamer

Rotterdam, 15 februari 2011 - Nederlandse mannen brengen graag tijd door in de badkamer, zo blijkt uit onderzoek van Dove Men+Care(TM). 47% van de Nederlandse mannen besteedt er gemiddeld 10 tot 30 minuten per dag. De meesten doen dit in de ochtend, maar 40% van hen neemt juist 's avonds een bad of douche. Dit komt met name voor bij vaders, die vanwege hun kinderen tijdsgebrek hebben in de ochtend (50%). Eenmaal onder de douche grijpt ongeveer een op de drie Nederlanders dit moment aan om de dag door te nemen (30%). Bijna een kwart van de mannen geeft zelfs aan tijdens het badderen briljante ingevingen te krijgen (22%). Meer dan een op de vijf Nederlanders gebruikt dit moment om nog even goed wakker te worden (22%). Helaas, zo blijkt uit het onderzoek, wordt dit moment van rust echter vaak verstoord.

((ON)GESTOORD BADDEREN)
Je kent het wel: zit je net rustig in bad, gaat de telefoon of de deurbel. Uit het onderzoek blijkt dat gestoord worden voor 30% van de Nederlanders de grootste badkamerirritatie is. Als men eenmaal in bad zit of onder de douche staat, wil een derde van de Nederlanders (34%) met rust worden gelaten en niet lastig gevallen worden met vragen. Een op de vijf mannen (20%) vindt het bijvoorbeeld zeer irritant dat wanneer hij in de badkamer bezig is, een ander ongeduldig staat te wachten om naar binnen te mogen. En 17% van de mannen ergert zich wanneer iemand binnenkomt en de WC gebruikt.

"Mijn nichtjes en neefjes vonden het nodig verstoppertje te spelen in de badkamer terwijl ik aan het douchen was", man, 39 jaar.

(VIEZE BEDOENING)
Naast gestoord worden, is viezigheid een andere grote bron van irritatie in de badkamer voor Nederlanders (29%). Meer dan een kwart van de Nederlanders ergert zich groen en geel aan de welbekende resten tandpasta in de wasbak (26%). Als we specifiek naar mannen kijken, dan windt een groot deel van hen, vergeleken met vrouwen, zich met name op over een vies toilet (48% vs. 63%) en aan haren in het doucheputje (41% vs. 38%). Ook vindt een op de vijf Nederlandse mannen het irritant als de spiegel beslagen is wanneer zij deze net nodig hebben.

"Mijn zoon gebruikt altijd het bad om zijn aquarium in schoon te maken en vergeet daarna het bad zelf schoon te maken", man, 36 jaar.

(MAN GRIJPT NIET GRAAG MIS)
Ook praktische zaken zijn een bron van irritatie. Ongeveer een derde van de Nederlanders irriteert zich mateloos als het warme water op is wanneer zij willen douchen of een bad willen nemen (31%). Een op de drie Nederlanders irriteert zich als zij misgrijpen in de badkamer en producten op blijken te zijn of helemaal verdwenen. Dit is voor mannen een grotere bron van ergernis dan voor vrouwen (24% vs. 19%) die hun producten het liefst altijd binnen handbereik hebben.

"Het komt regelmatig voor dat op het moment dat ik me volledig heb ingezeept er geen warm water meer is om me af te spoelen", man, 42 jaar.

DE MEEST VOORKOMENDE IRRITATIES IN DE BADKAMER OP EEN RIJ:


* Warm water op

* Te lage waterdruk, waardoor er plotseling geen water meer is, terwijl je je al hebt ingezeept
* Uitglijden in de douche of het bad

* Handdoek of badjas vergeten mee te nemen naar de badkamer
* Vuile was en troep in de badkamer

* Ongewenst bezoek in de badkamer

* Iemand die het toilet gebruikt terwijl jij staat te douchen of in bad ligt
* Deurbel / telefoon die gaat terwijl je onder de douche staat of in bad ligt
* Haar in het doucheputje

* Teveel mensen die tegelijk voor de spiegel staan in de badkamer

(IRRITATIE OVER HUIDIRRITATIE)
Naast irritaties in de badkamer hebben Nederlandse mannen ook een hekel aan huidirritaties naar aanleiding van hun badkamerrituelen. Bijna negen van de tien mannen geven aan dat zij het heel belangrijk vinden dat hun doucheproduct de huid niet irriteert (89%). 82% vindt het heel belangrijk dat hun doucheproduct de huid niet uitdroogt. Daarnaast zijn mannen ook van mening dat een doucheproduct lekker moet ruiken. Dove Men+Care(TM), de verzorgingslijn van Dove voor mannen met de unieke MICROMOISTURE(TM) formule, breidt daarom de bestaande lijn Body & Face Wash douchegels uit met twee nieuwe varianten; Aqua Impact, extra fris en voor alle huidtypen, en Sensitive Clean, speciaal voor mannen met een gevoelige huid.

Driekwart van de Nederlandse mannen (72%) vindt het belangrijk dat ook een deodorant de huid niet irriteert. Ook moeten ze volgens Nederlanders zowel effectief als verzorgend zijn én lekker ruiken. Tenslotte vindt 89% van de Nederlandse mannen dat deodorant ook nare geurtjes effectief moet tegen gaan.

WANNEER HEBBEN MANNEN HET HARDST HUN DEODORANT NODIG?Tijdens het sporten (42%)Wanneer ik een presentatie op werk heb (32%)Als ik een sollicitatiegesprek heb (24%)

De nieuwe Dove Men+Care(TM) Aqua Impact deodorant beschermt mannen tot wel 48 uur tegen zweet en nare geurtjes terwijl deze tegelijkertijd de huid verzorgt.

*Onderzoek uitgevoerd in opdracht van Dove Men+CareTM in Nederland onder 500 Nederlandse mannen en vrouwen in de leeftijd van 20 tot 55 jaar in december 2010.


- EINDE PERSBERICHT -

Noot aan de redactie (