Ingezonden persbericht


Bedrijfsleven (inter)actiever op Social Media

Den Haag, 15 februari 2011 - Voor het internationale bedrijfsleven is social media geen onbekende meer. Dit blijkt uit onderzoek van communicatiebureau Burson-Marsteller naar het gebruik van social media door de Fortune Global top 100 bedrijven. Steeds meer bedrijven zijn actief op social media zoals Twitter, Facebook, YouTube en blogs. "Verder laten internationale bedrijven zien dat ze steeds beter kunnen omgaan met de interactieve kant van social networks en zijn ze meer bereid om via social media platforms rechtstreeks in contact te staan met hun stakeholders," zegt Burson-Marsteller CEO Mark Penn.

Zo gebruikt 67% van de Fortune Global top 100 bedrijven op Twitter het "@" symbool en meer dan de helft (57%) retweet content van haar corporate accounts. Dit houdt in dat het aantal bedrijven dat het "@" symbool gebruikt met 76% is toegenomen. Het aantal bedrijven dat content retweet is met 78% toegenomen. Europese bedrijven groeiden hierin het hardst. Het gebruik van het "@" symbool door Europese bedrijven steeg maar liefst met 148% en nemen hiermee een grote stap in de mate van betrokkenheid op Twitter.

Op Facebook staat 74 procent van de bedrijven hun volgers toe om berichten achter te laten op hun "prikbord", terwijl meer dan de helft van de bedrijven (57%) reageert op de berichten en commentaren. De bedrijven uit de Verenigde Staten lopen voor op Europese bedrijven als het gaat om interactie. Negenentachtig procent van de Amerikaanse bedrijven staat berichten van volgers op hun pagina toe en 72% reageert op berichten van volgers die worden gepost. In Europa staat 59% berichten van hun volgers op hun pagina toe en wordt er op 51% van berichten van volgers gereageerd.

Klik hier om het hele rapport te bekijken. Andere belangrijke bevindingen van het onderzoek zijn:


· Vierentachtig procent van de bedrijven uit dit onderzoek is tenminste actief op één social media platform. Vorig jaar was dat 79%. Europese bedrijven scoren met 89% bovengemiddeld.


· Vijfentwintig procent van de bedrijven gebruikt al de vier onderzochte platforms, vorig jaar was dit 20%. Met een percentage van 15% (Azie: 33%, Verenigde Staten: 34%) lijken Europese bedrijven zich te focussen op één of twee social media platforms in plaats van actief te zijn op alle vier de platforms.


· Wereldwijd is het gebruik van Twitter het meest toegenomen (77% in 2011, 65% in 2010). Daarna volgen YouTube (57% in 2011, 50% in 2010), Facebook (61% in 2011, 54% in 2010) en corporate blogging (36% in 2011, 33% in 2010).


· Van alle Fortune Global top 100 bedrijven maken Europese bedrijven met 83% gebruik van Twitter.


· Over 80% van de Fortune Global top 100 werd door Twitteraars gesproken, bijna twee keer zoveel (42%) als één jaar geleden.


· Op Facebook hebben de pagina's van de bedrijven een gemiddelde van 87.979 "Vind ik leuk". In 2010 waren dit er "slechts" 40.884.

Over deze studie
De gegevens voor dit onderzoek zijn tussen november 2010 en januari 2011 verzameld. De gegevens zijn gebaseerd op de activiteiten op Twitter of een regionale/lokale variant of microblogging website, Facebook of een regionale/lokale variant of microblogging website, YouTube of een regionale/lokale videosharing website, en corporate blogging van bedrijven uit de Fortune Global 100. Steekproefgrootte voor de verschillende regio's: Verenigde Staten = 32 bedrijven Europa = 47 bedrijven, Azie = 18 bedrijven, Latijns-Amerika = 3 bedrijven. Vergelijkingen zijn gemaakt met Burson-Marstellers eerdere Fortune Global top 100 Social Media Study, The Global Social Media Check-up 2010, die is gepubliceerd op 23 februari 2010. Effect op de resultaten gebaseerd op veranderingen in de Fortune Global top 100-lijst tussen 2009 en 2010 werden verwaarloosbaar geacht. Uitschieters in de gegevens zijn genoteerd. De gegevens voor dit onderzoek zijn verzameld door het global research team van Burson-Marste ller.

Over Burson-Marsteller
Burson-Marsteller Nederland is gevestigd in Den Haag en maakt deel uit van het wereldwijde Burson-Marsteller netwerk. Burson-Marsteller, opgericht in 1953, is een vooraanstaande, wereldwijd opererende corporate communicatie en public affairs firma. Het bedrijf voorziet haar nationale en internationale klanten van strategisch advies en assistentie in de uitvoering van een breed scala van corporate communicatie, public affairs, corporate responsibility en online communicatie activiteiten. Meer informatie is beschikbaar op www.burson-marsteller.nl.